Předpony s-, z- Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.0768 číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_CJ5_Predpony_SZ Tématický celek: Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Eva Vlachová
Anotace: Materiál je určen k výuce českého jazyka v 5. ročníku základní školy, tematický okruh stavba slova, téma předpony s-, z- Využití: Materiál lze využít pro vyvození nového učiva nebo procvičování na interaktivní tabuli pod vedením učitele nebo jako samostatnou práci žáků na PC. Při samostatné práci je teoretická část pro žáka opakováním, doplňovací část umožňuje po kliknutí okamžitou kontrolu. Materiál je doplněn obrázky, které slouží pro lepší představu vhodnosti předpon. Září 2012
Předpona s- Předponu s- píšeme ve slovech, která vyjadřují směřování shora dolů, z povrchu pryč nebo dohromady. dohromady shora dolů z povrchu pryč
Předpona z- Předponu z- píšeme ve slovech, která vyjadřují změnu nebo dokončení děje. zlomit ztratil se zkalená voda
Rozhodni, zda slova, která se liší pouze předponou s-,z- mají stejný nebo různý význam Jirka sbil z prkének poličku. Shlíželi jsme z rozhledny. Smazal tabuli. Nepřátelé sjednali mír. Proč jsi zbil kamaráda? Zhlédli jsme nový film. Zmazal si boty. Pan učitel zjednal pořádek.
Odůvodni a doplň předpony s-, z- _lomil si nohu _ničí _ balil kufr zlomil si nohu zničí sbalil kufr _rážel ořechy _hodil tužku ze stolu. srážel ořechy Shodil tužku ze stolu. _fouknul svíčku _padlo jablko sfouknul svíčku spadlo jablko kořeny _rostly kořeny srostly
Zdroje: Obrázky: Nástroje sady Microsoft Office 2011: www.office.microsoft.com