Datum: 3.3.2013 Projekt: Kvalitní výuka Datum: 3.3.2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_22_INOVACE_6 Jméno autora: Irena Moučková Název práce: Expressions of quantity Předmět: anglický jazyk Ročník: 1 Časová dotace: 15 minut Vzdělávací cíl:Tento výukový materiál v power pointu obsahuje výklad nového učiva. V první části vysvětluje rozdíl mezi počitatelnými a nepočitatelnými podstatnými jmény, ve druhé části se věnuje používání much, many, a lot of/lots of, ve třetí části používání (a)little a (a)few. Prezentace je doplněna o řadu názorných příkladů použití. Pomůcky: psací potřeby Poznámka: Materiál je používaný studenty 1. ročníku střední školy. Před prezentací tohoto výukového materiálu vyučující zjišťuje jaké žáci mají povědomí o používání výrazů vyjadřující množství ze základní školy. Inovace: zapojení audiovizuální techniky do výuky
Expressions of quantity A) Count and uncount nouns: Count nouns Uncout nouns a cup water a girl sugar an apple milk an egg music a pound money
1. We can say free cups, two girls, ten pounds, we can count them. We cannot say two waters, three musics, one money. We cannot count them. 2. •Count nouns can be singular or plural. This cup is full. These cups are empty. •Uncount nouns can only be singular. The water was terrible. The weather was terrible.
B) Much, many and a lot/lots of 1. We use much with uncount nouns in questions and negatives. How much money have you got? There isn´t much coffee left. 2. We use many with count nouns in questions and negatives. How many people are there? We haven´t got many books. 3. We use a lot/lots of with both count and uncount nouns in positive sentences, but can be used in questions and negatives as well. There´s a lot of butter. I´ve got lots of friends. Are there lots of tourists? There isn´t a lot of water.
C) A few and a little 1. We use a few with count nouns. There are a few shops in this town. 2. We use a little with uncount nouns. Can you give me a little help?
Použité zdroje: SOARZ, Liz and John: New Headway, Pre – intermediate, Oxford University Press, Oxford, 2007, ISBN 978-0-19-471585-0. FALLA Tim,DAVIES Paul A: Maturita Solutions, Oxford University Press, Oxford, 2007,ISBN 978-0-190455169-4. MURPHY, Raymond: English Grammar in Use, Cambridge University Press, 1994, ISBN 0-521-43680-X.