aneb návrh vlastní radiační ochrany proti ionizujícímu záření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veličiny a jednotky v radiobiologii
Advertisements

Test z radiační ochrany v nukleární medicíně
Slovní úlohy o společné práci − 2
Název úlohy: 4.11 Radioaktivita a ochrana před zářením
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
ELI Beamlines Výstavba nejintenzivnějšího laseru světa Mgr. et Bc. Michael Vích HRADEC KRÁLOVÉ
Diagnostické metody Radiační zkušební metody Radiometrie Radiografie
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Hloubka průniku pozitronů
Termoluminiscenční dozimetrie
Systémy pro výrobu solárního tepla
Radioterapie-využití v medicíně i aktuální protonové urychlovače
ANALÝZA VZTAHU DVOU SPOJITÝCH VELIČIN
Věda pro Debrujáry Debrujáři pro vědu Principy fyzikálního pokroku, historie, současnost a budoucnost Lenka Scholzová 29. března 2014.
referát č. 20: ČINNOST LASERU
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Jaderná fyzika a stavba hmoty
Co jsou ekvipotenciální plochy
RNDr. Ferdinand Varga, Ph.D.
Fotonásobiče Martin Pavlů Zdeněk Švancara Petr Marek
Josef Dočkal, Růžek Lukáš. Naše hlavní úkoly jsou detekce alfa záření, změření spektra radioaktivních prvků a na konec vše porovnat s jinými metodami.
VYUŽITÍ ULTRAZVUKOVÝCH AKTUÁTORŮ PRO POSUV PAPÍRU
Proč stavíme super výkonné lasery? Lenka Scholzová březen 2015 citt.
8.5 Radioaktivita a ochrana před zářením
POVRCHOVÁ VRSTVA KAPALINY
Využití ionizujícího záření při měření vlastností materiálů.
22. JADERNÁ FYZIKA.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Měření rychlosti světla
polohový vektor, posunutí, rychlost
Experimentální studium transmutace štěpných produktů Antonín Krása Vedoucí diplomové práce : RNDr. Vladimír Wagner, CSc. ADTT - Accelerator Driven Transmutation.
Pojem účinného průřezu
RF 1.1. Klasifikace jaderných reaktorů Podle základního jaderného procesu, který probíhá v jaderném zařízení, lze jaderné reaktory rozdělit na dvě základní.
Dosah alfa částic v látce
Magnetohydrodynamické studie plazmatu na tokamaku GOLEM T. Lamich, J. Žák, A. Hrnčiřík, M. Grof, V. Oupický Garant: T. Markovič.
Kolik atomů obsahuje 5 mg uhlíku 11C ?
Ionizující záření v medicíně
Jaroslav Švec Ondra Horský Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Radiační zátěž na palubách letadel
Simulace indukované radioaktivity v experimentu ATLAS I. Bědajánek, I. Štekl Ústav technické a experimentální fyziky.
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Gama záření z přírodních zdrojů Pavel Popp, Martina Vaváčková
Fyzika kondenzovaného stavu
BOZP – Práce s počítačem
Termoluminiscenční dozimetrie
Cesta k JETE Měření v terénu Návštěva informačního centra v JETE
Radiační zátěž od kosmického záření na palubě letadla
Jaroslav Švec Ondra Horský Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Spektrometrie záření gama
Měření osvětlení na škole Odpovídá normám? Jan Zajíček, Adam Kiška
Urychlování částic pomocí laseru Pavel Berger, František Navrkal, Tomáš Novotný.
Identifikace neznámého zářiče použitím gama spektroskopie
Aplikace rentgenfluorescenční analýzy při studiu památek Z.Ferda, T.Kulatá, L.Bandas Rentgenfluorescenční analýza je fyzikální metoda, pomocí které snadno,
Jsou pro nás rentgenová vyšetření nebezpečná?
M. Brablc M. Michl A. Mrkvička L. Těsnohlídková
Gama spektroskopie určení rozpadových prvků pomocí tepelných a epitermálních neutronů Supervisor: Vojtěch Motyčka, CV Řež s.r.o. Tým: Ondřej Vrba, Vojtěch.
Zpracování výsledků měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Gymnázium Jakuba Škody Septima A 2011/2012.  Cílem tohoto matematicko-fyzikálního projektu byla ukázka využití vektorů v praxi.  Základním úkolem projektu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_04 Název materiáluPovrchová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Fyzika kondenzovaného stavu
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách
Je bezpečněji v podzemí nebo u Temelína?
Veličiny a jednotky v radiobiologii
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci
POVRCHOVÁ VRSTVA KAPALINY
Transkript prezentace:

aneb návrh vlastní radiační ochrany proti ionizujícímu záření Get ready for Krakatit aneb návrh vlastní radiační ochrany proti ionizujícímu záření Marek Chadim, Martina Novotná

ELI Beamlines výzkumné centrum v Dolních Břežanech bude zde instalován nejintenzivnější laserový systém na světě očekávají se významné výsledky jak v astrofyzice a fyzice plazmatu, tak v medicíně a nanotechnologiích laser L-4 nazývaný Krakatit pak bude laser s vůbec největším výkonem na světě (10 PW)

Proč je třeba radiační ochrana u laseru? laser Krakatit bude využíván k produkci ionizujícího záření (pomocí interakce svazku s terčem) proto je třeba postavit ochranu (tzv. radiační štít), aby byli ochráněni jak vědečtí pracovníci v tzv. control roomu, tak elektronika v místnosti se svazkem

Princip ALARA všeobecné pravidlo, jak se chovat při styku s radiací říká nám, že naše ozáření má být „tak malé, jak jen to jde“ (As Low As Reasonably Achievable) míru našeho ozáření mohou ovlivnit tři faktory: čas vzdálenost ochrana

Veličiny aktivita A = N/t [Bq] dávka D = ε/m [Gy] efektivní dávka E = wT · wR · DR,T [Sv] okolní ekvivalentní dávka H∗ „efektivní dávka, kterou byste získali za jednu hodinu, kdyby jste stáli v místě detektoru“

Naše úloha v ELI zatím žádný laser v provozu není, a proto jsme místo něj použili radioktivní zdroje záření: 137-Cs, 241-Am a 60-Co naším úkolem bylo vytvořit z poskytnutých materiálů (betonový kvádr, čtyři ocelové válečky a dvě olověné destičky) dostačující radiační ochranu pro potenciální osoby v kontrolní místnosti a elektroniku v místnosti se zdrojem, které byly načrtnuty na stole v laboratoři, v níž jsme pracovali

Měření poté, co jsme sestavili náš radiační štít, změřili jsme v požadovaných bodech okolní ekvivalentní dávku pomocí Geiger-Müllerova počítače cílem bylo, aby její hodnota byla co možná největší v místě terče, a naopak aby v kontrolní místnosti ani tam, kde je elektronika, nepřesahovala 1 μSv/h

Simulace v programu Flair situaci, kterou jsme vytvořili v laboratoři, jsme poté nasimulovali v programu Flair, který užívá kódu FLUKA pro metodu Monte Carlo výsledná data jsme potom porovnali s naměřenými možné nepřesnosti u kobaltu a cesia mohou být způsobeny drobnou statistickou fluktuací detekovaných částic podstatně větší rozdíly u americia jsou způsobeny příliš nízkými energiemi emitovaných fotonů, které námi užitý počítač neumí změřit

2D distribuce okolní ekvivalentní dávky v závislosti na poloze v prostoru

3D distribuce okolní ekvivalentní dávky v závislosti na poloze v prostoru v úrovni zdroje pro 137-Cs

3D distribuce okolní ekvivalentní dávky v závislosti na poloze v prostoru v úrovni zdroje pro 60-Co

3D distribuce okolní ekvivalentní dávky v závislosti na poloze v prostoru v úrovni zdroje pro 241-Am

Porovnání naměřených hodnot a hodnot získaných simulací H* [µSv/h] Cs Am Co x y simulace měření sim. m. 10 2,52 2,88 3,64 1,00 11,72 18,51 20 0,71 0,97 1,04 0,25 3,33 5,58 30 0,32 0,59 0,45 0,14 1,56 3,73 5 -20 0,61 0,54 0,42 0,12 3,20 3,68 0,56 0,48 0,41 0,11 3,58 40 0,17 0,27 0,08 0,88 2,50 0,26 0,23 0,07 1,63 2,28 -30 0,09 0,06 0,69 1,30 35 0,19 0,05 1,28 0,18 0,21 0,04 1,27 -40 0,20 0,03 0,40 0,13 0,01 0,39 0,00 0,72

Co z toho plyne: radiace klesá směrem od zdroje betonový kvádr a další objekty, které jsme použili pro vytvoření našeho štítu, ionizující záření výrazně zeslabily pro 137-Cs a 241-Am se nám podařilo vytvořit dostačující štít

Co z toho plyne: jelikož jsme náš štít sestavovali prvně pro cesium, je z výsledků zřejmé, že kdybychom začínali se stavbou štítu pro jiný zdroj, počínali bychom si jinak pro americium by stačil štít menší, nemuseli bychom využít tolik materiálu pro kobalt bychom naopak použili materiálu více, neboť s tímto štítem se nám nepodařilo splnit zadané podmínky (okolní ekvivalentní dávka překračovala hodnotu 1 μSv/h)

Děkujeme za pozornost! Reference: [1] Online manuál ke kódu FLUKA: http://www.fluka.org/fluka.php?id=man_onl [2] Oficiální stránky projektu ELI Beamlines: https://www.eli-beams.eu/cz/