Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 29. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Třída: obojživelníci Amphibia. Třída: obojživelníci Amphibia.
Advertisements

Obecná charakteristika Stavba těla
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Lucie Ulrichová Plazi.
Plazi.
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_307
Vypracovala: Jedličková Helena 2.A
Anatomie Kapra obecného
Třída: Obojživelníci znaky:
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Digitalizace výuky Příjemce
Plazi autor: David Hainall.
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Plazi Vypracoval: Osička Jan.
Plazi-želvy a krokodýli
Stavba těla ptáků
Obecná charakteristika
SAVCI.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
7.třída plazi.
Plazi.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
podkmen OBRATLOVCI (Craniata) nadtřída BEZČELISTNATÍ (Agnatha) třída SLIZNATKY (Myxini) třída MIHULE (Cephalaspidomorpha) nadtřída ČELISTNATCI (Gnathostomata)
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Obratlovci Pětilístek: páteř
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Stavba těla savců.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Nervová soustava nižších obratlovců
Třída: Plazi Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_01
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Třída: Plazi znaky: tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola, Hradec Králové
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 29. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika plazů Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Plazi Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – PLAZI. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

třída: PLAZI (Reptilia) charakteristika skupiny Obr. 1

plně suchozemští → vytvoření zárodečných obalů → zdokonalená cévní soustava → mechanismy proti vysychání studenokrevní ZÁRODEČNÉ OBALY: u plazů, ptáků, savců = BLANATÍ (Amniota) předchozí skupiny – BEZBLANNÍ (Anamnia)

AMNION – uzavírá zárodek 3 zárodeč. obaly: AMNION – uzavírá zárodek CHORION – vnější obal ALANTOIS – má dýchací a vylučovací fci Obr. 2

Evoluce plazů: z obojživelníků koncem prvohor největší rozvoj – druhohory (éra plazů) všechny biotopy (souš nejvíce, voda – ichtyosauři, vzduch – létající dinosauři) velcí ještěři → † koncem druhohor z žijících plazů nejstarší – haterie, krokodýli, želvy (vývoj již od starších prvohor) šupinatí plazi – vývojově mladší (od středních druhohor)

3 odlišné stavební typy: ještěrovitý (nejpůvodnější) – 4 končetiny s 5 prsty, většina ještěrů, krokodýli hadovitý – beznohý, vznikl z ještěrovitého redukcí končetin želvovitý – pevný krunýř

silně, nestejnoměrně rohovatějící pokožka → šupiny, štítky KŮŽE silně, nestejnoměrně rohovatějící pokožka → šupiny, štítky pravidelné svlékání hadi – vcelku („hadí košilka“ – cca 2 měsíce) ještěři – po částech kožní žlázy – zřídka některé skupiny – barvoměna (chameleon) Obr. 3 – hadí svlečka

postupuje kostnatění; páteř – obratle KOSTRA postupuje kostnatění; páteř – obratle první dva krční = nosič (atlas), čepovec – tvarově odlišené od ostatních Obr. 5 Obr. 4

členění páteře – nevýrazné hrudní koš – hrudní žebra (ne všechna) napojena na hrudní kost u hadů – velký počet žeber, nemají hrudní kost (volná žebra) želvy – nemají hrudní kost, kostra spojena s krunýřem Obr. 6

- změny ve spánkové oblasti (spánkové jámy) LEBKA – spojena s páteří jedním kloubním hrbolem (nasedá na nosič) → otáčení hlavy vytváří se sekundární patro = kostěná přepážka oddělující nosní a ústní dutinu - změny ve spánkové oblasti (spánkové jámy) souvislost asi s rozvojem žvýkacích svalů Obr. 7 – spánkové jámy na lebce palzů A – anapsidní lebka B – synapsidní lebka C – diapsidní lebka

čelisti ozubené – zuby se doplňují po celý život u hadů a krokodýlů – tvarově a fčně rozlišené Zuby hadů Zuby krokodýla Obr. 8 Obr. 9

nejvýznamnější – koncový mozek NERVOVÁ SOUSTAVA: nejvýznamnější – koncový mozek ČICH: hlavní smysl ( + zrak) nosní dutina vystlaná čichovou sliznicí vnější + vnitřní nozdry (choany) Jacobsonův orgán ústí do dutiny ústní Obr. 10 Odkaz na obrázek – JACOBSONŮV ORGÁN http://www.brouber.cz/jescaront283345i---zajiacutemavosti.html

OKO: horní a dolní víčko u některých – srostlá, průhledná (hadi, gekoni) mžurka = blána, kt. se přetahuje přes oko od vnitřního k vnějšímu koutku většinou barevné vidění zaostřování – změna tvaru čočky u hadů se posouvá celá čočka

Sluch: střední ucho – 1 sluchová kůstka (collumela) vnitřní ucho u některých i základ vnějšího ucha – krátký zvukovod

DÝCHÁNÍ – PLÍCEMI stavba plic se u jednotlivých skupin liší ze zadní části – někdy – vybíhají vzdušné vaky – zásobárna vzduchu (hadi, chameleoni) dýchací pohyby – mezižeberní svaly hadi – zakrnělá levá polovina plic (s výj. hroznýšů) přídatné dýchací orgány – výjimečně (vodní želvy, vodní hadi)

nejdokonalejší – u krokodýlů CÉVNÍ SOUSTAVA: ♥ 2 předsíně + 1 komora komora – s neúplnou přepážkou → nedokonalé rozdělení → částečné mísení krve nejdokonalejší – u krokodýlů Obr. 11

POHLAVNÍ ŽLÁZY párové oplození – vnitřní (ve vejcovodech) vejcorodí vejcoživorodí u ještěrů – živorodost kopulační orgán samců – párový (u šupinatých) nebo nepárový (krokodýli, želvy) VYLUČOVÁNÍ – LEDVINY velký počet fčních jednotek - nefronů → močovod → KLOAKA - často močový měchýř kašovitá moč kyselina močová (konečný produkt metabolismu dusíkatých látek)

OTÁZKY Mezi zárodečné obaly plazů patří: a) pouze alantois b) pouze amnion a chorion c) amnion, chorion, alantois d) amnoin, chorion, alantois, žloutkový vak SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 2) Cévní soustava plazů je a) otevřená b) uzavřená Přepážka mezi pravou a levou polovinou srdce je a) dokonale vytvořená b) částečně vytvořená c) zcela chybí SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 3) Plazi dýchají: a) vždy plícemi b) většinou plícemi, vodní žábrami c) suchozemští kůží, vodní žábrami d) výhradně kůží, plíce ani žábry nejsou vyvinuty SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 4) Vylučovacím orgánem plazů jsou: a) malpighické žlázy b) ledviny Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek je: a) močovina b) kyselina močová c) amoniak d) elementární dusík SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 5) Nejvýznamnějším smyslem plazů je: a) zrak b) sluch c) čich d) hmat Funkci řídícího centra mozku má: a) střední mozek b) mezimozek c) mozeček d) koncový mozek SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 6) Hrudní kost je vyvinuta u skupiny: a) krokodýlů b) želv c) hadů Plazi mají / nemají možnost otáčet hlavou. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA TEST:

Mezi zárodečné obaly plazů patří: a) pouze alantois SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Mezi zárodečné obaly plazů patří: a) pouze alantois b) pouze amnion a chorion c) amnion, chorion, alantois d) amnoin, chorion, alantois, žloutkový vak ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

2) Cévní soustava plazů je a) otevřená b) uzavřená SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Cévní soustava plazů je a) otevřená b) uzavřená Přepážka mezi pravou a levou polovinou srdce je a) dokonale vytvořená b) částečně vytvořená c) zcela chybí ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

b) většinou plícemi, vodní žábrami c) suchozemští kůží, vodní žábrami SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Plazi dýchají: a) vždy plícemi b) většinou plícemi, vodní žábrami c) suchozemští kůží, vodní žábrami d) výhradně kůží, plíce ani žábry nejsou vyvinuty ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

4) Vylučovacím orgánem plazů jsou: a) malpighické žlázy b) ledviny SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Vylučovacím orgánem plazů jsou: a) malpighické žlázy b) ledviny Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek je: a) močovina b) kyselina močová c) amoniak d) elementární dusík ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

5) Nejvýznamnějším smyslem plazů je: a) zrak b) sluch c) čich d) hmat SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Nejvýznamnějším smyslem plazů je: a) zrak b) sluch c) čich d) hmat Funkci řídícího centra mozku má: a) střední mozek b) mezimozek c) mozeček d) koncový mozek ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

6) Hrudní kost je vyvinuta u skupiny: a) krokodýlů b) želv c) hadů SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 6) Hrudní kost je vyvinuta u skupiny: a) krokodýlů b) želv c) hadů Plazi mají / nemají možnost otáčet hlavou. ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA TEST:

Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – CHARAKTERISTIKA PLAZŮ PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – CHARAKTERISTIKA PLAZŮ Do skupiny plazů nepatří: a) hadi b) ještěři c) haterie d) slepýši Hadi patří mezi: a) blanaté b) bezblanné Vysvětlete, co je alantois a jaká je jeho funkce. Lebka je s páteří spojena a) jedním kloubním hrbolem b) dvěma kloubními hrboly c) třemi kloubními hrboly d) pevným srůstem

5) V srdci plazů a) dochází k mísení okysličené a odkysličené krve b) nedochází k mísení okysličené a odkysličené krve 6) Ve vylučovací soustavě plazů se močový měchýř obvykle: a) vyskytuje b) nevyskytuje 7) Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek u plazů je: a) kyselina močová b) močovina c) amoniak d) směs aminokyselin 8) Oplození plazů je: a) vnější b) vnitřní

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Do skupiny plazů nepatří: a) hadi b) ještěři c) haterie d) slepýši Hadi patří mezi: a) blanaté b) bezblanné Vysvětlete, co je alantois a jaká je jeho funkce. jeden ze zárodečných obalů, zajišťuje vylučování, dýchání zárodku Lebka je s páteří spojena a) jedním kloubním hrbolem b) dvěma kloubními hrboly c) třemi kloubními hrboly d) pevným srůstem

5) V srdci plazů a) dochází k mísení okysličené a odkysličené krve b) nedochází k mísení okysličené a odkysličené krve 6) Ve vylučovací soustavě plazů se močový měchýř obvykle: a) vyskytuje b) nevyskytuje 7) Konečným produktem metabolismu dusíkatých látek u plazů je: a) kyselina močová b) močovina c) amoniak d) směs aminokyselin 8) Oplození plazů je: a) vnější b) vnitřní

OBRÁZKY: 1 - SIMPSON, B.. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Negev_Tortoise_Luxor.JPG 2 - MANSKE, Magnus. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gray27.png 3 - MYLITTLEFINGER. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rat_Snake_moulted_skin.JPG 4 - ROBINSON, Terry. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crotalus_atrox_-Museum_of_Osteology,_Oklahoma_City,_Oklahoma,_USA-29Aug2012.jpg 5 - SMITH, M. A.. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SmithTestudoSkeleton.png 6 - SOMA, Ryan. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prestosuchus_AMNH.jpg 7 - BOCKMAN, Petter. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skull_comparison.png 8 – PEPP.CRISTIANO. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zanne_di_vipera.jpg 9 - VAN DER SLUIJS, Peter. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crocodile_with_mouth_open_in_Gambia.jpg 10 - MANSKE, Magnus. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray51.png 11 - LENNERT, B.. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blutkreislauf_Reptilien.svg

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, 21-079-83. SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN 80-7066-531-9.