Rozmnožování buněk - meióza

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Advertisements

Vítejte ve světě buněčného cyklu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Co je to genetika a proč je důležitá?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Buněčné dělení.
M I T Ó Z A.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Omnis cellula e cellula (každá buňka je z buňky)
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
 Je to genera č ní doba bu ň ky. Pr ů m ě rn ě trvá 6 hodin a ž 9 dn ů.  1953: Howard, Pelc  Interfáze = G1 + S + G2 fáze  Mitóza ( č i meióza) = M.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buněčné dělení.
RNDr.Radek Trojanec, Ph.D. Laboratoř experimentální medicíny (LEM)
EUKARYOTA.
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Genetika.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Rozmnožování buněk.
BUNĚČNÝ CYKLUS A BUNĚČNÉ DĚLENÍ
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Buněčný cyklus, buněčné dělení a jeho abnormality seminář VZ prezenční
Buněčný cyklus.
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Redukční dělení – meiosa
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Rozmnožování buněk
Příjem a výdej látek buňkou
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Varle se semenotvornými kanálky (histologický preparát, 400×)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Meióza - vznik buněk s redukovaným počtem chromozomů ( 2n -> n)
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Živočišná Buňka.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Buňka: životní projevy
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Buněčné dělení – část 1. Markéta Láchová, 7. E.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

Rozmnožování buněk - meióza Autor: Mgr.Petr Procházka

Tematický okruh Obecná biologie Anotace 1. ročník, obor Ekonomické lyceum a Technické lyceum, předmět Biologie, Rozmnožování buněk – meioza – přehled jednotlivých fází buněčného cyklu a fáze meiozy Metodický pokyn standardní použití prezentace, uvedená data lze doplňovat dle potřeb pedagoga (zajímavosti, rozšiřující informace) Druh materiálu prezentace Datum tvorby 18.11.2012 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Pk1_8 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Rozmnožování buněk – meióza = buněčné dělení, při kterém vznikají pohlavní buňky s polovičním počtem chromozómů - uplatňuje se při zrání rozmnožovacích buněk (gamety, spóry) při splynutí nedochází k násobení počtu chromozómů v jádře z původní diploidní mateřské buňky vznikají čtyři haploidní dceřiné buňky Meióza se skládá ze dvou po sobě následujících děleních, modifikovaných mitóz: I. a II.zrací dělení   EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

I.zrací dělení – heterotypické Profáze I - spiralizace chromozómů - homologické chromozómy se párují (bivalenty) - oddělením chromatid vznikají tetrády - možnost výměny částí úseků chromatid tzv. crossing-over - důsledkem nové kombinace genů http://jazyky.mluvmespolu.eu/default.aspx?id=214 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Metafáze I - tetrády se centroméramy váží na dělící vřeténko v centrální rovině - bivalenty dokončují rozestup v chromozómovém páru Anafáze I - celé chromozomy se rozestupují k opačným pólům buňky - rozchod do dceřiných buněk je náhodný – dochází ke kombinaci chromozomů (nové kombinace genů) Telofáze I - vznikají dvě haploidní dceřiné buňky http://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/klas_cel4.html EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Výsledkem celého procesu jsou 4 haplodní buňky. II.zrací dělení – homeotypické - shodné s mitotickým dělením profáze II, metafáze II, anafáze II, telofáze II - důležitá anafáze II – rozdílná od anafáze I - chromozom se podélně rozdělí, dochází k rozchodu sesterských chromatid (polovin chromozómů) Výsledkem celého procesu jsou 4 haplodní buňky. http://user.mendelu.cz/urban/vsg1/mendel/klas_cel4.htm EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

B – meoiza - I.zrací dělení C – meioza - II.zrací dělení A – replikace DNA B – meoiza - I.zrací dělení C – meioza - II.zrací dělení http://www.genetika-biologie.cz/meioza EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Porovnání mitózy a meiozy http://gymtri.trinec.org/soubory/Biologie/5-rocnik/genetika/genetika-bunky/mitoza-meioza.JPG EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Použité zdroje EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154 HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie v kostce 1. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997, ISBN 80-7200-059-4 JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1998, ISBN 80-7182-050-4 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154