AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: 15. 11. 2011 ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: JAZYK ČESKÝ ROČNÍK: IX. TÉMA: PROJEKT POEZIE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: 15. 11. 2011 VY_32_INOVACE_48_HG
ANOTACE PREZENTACE VYTVOŘENA JAKO DOPLNĚK K UČIVU 9. ROČNÍKU - ČESKÁ POEZIE 20. STOLETÍ V RÁMCI PREZENTACE MAJÍ ŽÁCI MOŽNOST PRACOVAT S LITERÁRNÍMI TERMÍNY V OBLASTI POEZIE VYHLEDÁVAT INFORMACE V TEXTU SEZNÁMIT SE S AUTORY A UKÁZKAMI Z JEJICH DĚL Pilotáž: prezentace pilotována ve třídách 9. ročníku. Žáci pracují s textem v doplňkové učebnici literární výchovy a postupně vyhledávají informace v textu, tvoří zápis a seznamují se s ukázkami. Prezentace představuje jednoduchý způsob, jak provést žáky světem české poezie 20. století tak, aby získali alespoň stručný přehled a v praxi si procvičili základní literární pojmy související s tímto tématem. Prezentaci je možno dle potřeby rozdělit do několika hodin a doplnit audioukázkami.
KLÍČOVÁ SLOVA POEZIE RÝM PERSONIFIKACE POINTOVÁNÍ PARALELISMUS KONTRAST OPAKOVÁNÍ PŘIROVNÁNÍ HYPERBOLA
ČESKÁ POEZIE 20. STOLETÍ CELOROČNÍ PROJEKT 9. ROČNÍKU DĚLEN NA 2 ČÁSTI: 1. ZÁŘÍ / ŘÍJEN Nové umělecké směry Generace Anarchistických buřičů Proletářská poezie 2. DUBEN/KVĚTEN Poetismus Poezie po 2. světové válce Současní autoři
Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST A ČESKÁ POEZIE 20. STOLETÍ /od 90. let 19. století/ LV str. 104 A 90. léta – nové umělecké proudy (........................,...........................,........................) = literární moderna ( programové prohlášení ..........................................) Antonín Sova – sb. Z mého kraje – b. Rybníky LV str. 104 1. Urči druh rýmu této básně:.................................................... 2. Najdi příklad užití personifikace:................................................................................. 3. Dej básni jiný příhodný název:.................................................................................................
PRO KONTROLU A 90. léta – nové umělecké proudy PRACOVNÍ LIST - ČÁST A ČESKÁ POEZIE 20. STOLETÍ /od 90. let 19. století/ LV str. 104 A 90. léta – nové umělecké proudy (impresionismus, symbolismus, dekadence) = literární moderna ( programové prohlášení : Manifest české moderny) Antonín Sova – sb. Z mého kraje – b. Rybníky LV str. 104 1. Urči druh rýmu této básně: střídavý 2. Najdi příklad užití personifikace: chlad dýchá, stesk vzdychá 3. Dej básni jiný příhodný název: Podzim, Stesk…..
Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST B B Přelom 19. a 20. století – generace anarchistických buřičů ( bojovali proti ..................................................................................................................) Vedli bohémský způsob života – vysvětli synonymem..........................LV str. 105 Viktor Dyk – ve vězení vznikla b. Země mluví / pracuj s přehledem /LV str. 107 1. Najdi KONTRAST ........................................................................................... 2. PARALELISMUS............................................................................................. 3. OPAKOVÁNÍ.................................................................................................... 4. POINTOVÁNÍ................................................................................................... Fráňa Šrámek – sbírky:..................................................................... LV str. 105 - 106 román................................................... drama...................................................................................... František Gellner: LV str. 106 básník /sbírky ......................................, ................................../ prozaik, karikaturista / vysvětli................................................................................../ Vysvětli termíny: IRONIE......................................................................................... CYNISMUS...................................................................................
PRO KONTROLU PRACOVNÍ LIST - ČÁST B B Přelom 19. a 20. století – generace anarchistických buřičů ( bojovali proti vykořisťování, omezování svobody, národnostnímu útlaku, armádě, válce) Vedli bohémský způsob života – vysvětli synonymem – nevázaný LV str. 105 Viktor Dyk –ve vězení vznikla b. Země mluví ,pracuj s přehledem LV str. 107 1. Najdi KONTRAST – nezahynu x zahyneš 2. PARALELISMUS – tvrdá matka + matka tvrdá, Opustíš – li mne…. 3. OPAKOVÁNÍ – haj si mne, braň si mne….. 4. POINTOVÁNÍ – Opustíš – li mne…..závěr Fráňa Šrámek – sbírky: Života bído, přec tě mám rád, Modrý a rudý, Splav LV str. 105 - 106 román Stříbrný vítr drama Měsíc nad řekou František Gellner: LV str. 106 básník /sbírky Po nás ať přijde potopa, Radosti života / prozaik, karikaturista / vysvětli – přehnané zvýraznění rysů obličeje / Vysvětli termíny: IRONIE – záměrné zesměšňování, zveličování, nadsázka CYNISMUS – znevažování základních lidských hodnot – život, láska, smrt
FRÁŇA ŠRÁMEK VIKTOR DYK
Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST B,C Petr Bezruč – mluvčí utlačovaného slezského lidu – sb. Slezské písně b. Ostrava / poslech/ najdi HYPERBOLU ............................................................... ............................................................... LV str. 108 Prezentace C 20. léta 20. století - proletářská poezie /sny o revoluci, kt. změní svět/ LV str. 110 Jiří Wolker - prezentace
PRO KONTROLU PRACOVNÍ LIST - ČÁST B,C Petr Bezruč – mluvčí utlačovaného slezského lidu – sb. Slezské písně b. Ostrava / poslech/ najdi HYPERBOLU Sto roků v šachtě žil….. Sto roků kopal jsem uhlí LV str. 108 Prezentace C 20. léta 20. století - proletářská poezie /sny o revoluci, kt. změní svět/ LV str. 110 Jiří Wolker - prezentace
Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST D D 30. léta 20. století - poetismus / snažili se ............................................/ LV str. 111 Jaroslav Seifert - prezentace LV str. 112 Vítězslav Nezval – prezentace LV str. 114 František Halas – dramatické verše sb. ................................... LV str. 121 - v období války : cyklus................................................,.................... b. Verše – najdi KONTRAST......................................................................................... Vladimír Holan - složitá, filozofická poezie, sb. .......................................LV str. 122 vysvětli pojem VOLNÝVERŠ....................................................................
PRO KONTROLU D 30. léta 20. století - poetismus PRACOVNÍ LIST - ČÁST D snažili se zachytit vše krásné, překvapivé, okouzlující LV str. 111 Jaroslav Seifert - prezentace LV str. 112 Vítězslav Nezval – prezentace LV str. 114 František Halas – dramatické verše sb. Kohout plaší smrt LV str. 121 - v období války : cyklus Naše paní Božena Němcová b. Verše – najdi KONTRAST – vidění x slepý, slyšení x hluchý Vladimír Holan - složitá, filozofická poezie, sb. Noc s Hamletem LV str. 122 vysvětli pojem VOLNÝVERŠ – nerýmuje se
Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST E E od začátku 2. světové války do současnosti / najdi informace o...../ LV str. 128 a/ reakce spis. na válku:................................................................................................. b/ char. SOCIALISTICKÝ REALISMUS:..................................................... LV str. 133 ....................................................................................................................................... c/ vysvětli rozdíl mezi SAMIZDATEM a EXIVOU LIT.:............................... LV str. 145 Josef Kainar František Hrubín – miloval jižní Čechy – sb. Můj zpěv – b. Rybník Hejtman/poslech/ najdi v básni PŘIROVNÁNÍ:..................................................................... LV str. 141 Jan Skácel LV str. 142 Jiří Žáček prezentace LV str. 148 PÍSNIČKÁŘI: vypiš Karel Kryl – prezentace,......................................... LV str. 143
PRO KONTROLU E od začátku 2. světové války do současnosti PRACOVNÍ LIST - ČÁST E E od začátku 2. světové války do současnosti / najdi informace o...../ LV str. 128 a/ reakce spis. na válku: orientovali se na témata obrana domova, významné osobnosti, národní hrdost b/ char. SOCIALISTICKÝ REALISMUS: obdiv k Sovětskému svazu, komunistické ideály, budování socialismu, prostředí továren LV str. 133 c/ vysvětli rozdíl mezi SAMIZDATEM a EXIVOU LIT.: díla vydávaná vlastními prostředky autorů x literatura vydávaná v zahraničí LV str. 145 Josef Kainar František Hrubín – miloval jižní Čechy – sb. Můj zpěv – b. Rybník Hejtman/poslech/ najdi v básni PŘIROVNÁNÍ: LV str. 141 Jan Skácel LV str. 142 Jiří Žáček prezentace LV str. 148 PÍSNIČKÁŘI: vypiš Karel Kryl – prezentace, LV str. 143 Jaroslav Hutka, Jaromír Nohavica, Jiří Dědeček
LITERÁRNÍ TERMÍNY POEZIE RÝM PERSONIFIKACE POINTOVÁNÍ PARALELISMUS KONTRAST OPAKOVÁNÍ PŘIROVNÁNÍ HYPERBOLA
CITACE: OBRÁZKY, FOTOGRAFIE, KRESBY Soukal, Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, 2., upravené a rozšířené vydání, Praha, SPN, 2009. ISBN 978-80-7235-438-2. Strany 104 – 143 Autor neznámý. Http://cz.wikipedia.org [online]. 5. 1. 2007, 22:12. [cit. 2011-11-15 ] Soubor:Viktor Dyk.jpg. Dostupné z WWW:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Viktor_Dyk.jpg> Autor neznámý. Http://cz.wikipedia.org [online]. 8. 1. 2010, 07:11. [cit. 2011-11-15 ] Soubor:Frana Sramek 1926.jpg. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frana_Sramek_1926.jpg>