AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0460BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
projekt v rámci vzdělávacího programu
Meziválečná poezie a drama
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
TÉMA: LITERATURA V EXILU A SAMIZDATU LUDVÍK VACULÍK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Literatura na přelomu století
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: 15. 11. 2011 ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: JAZYK ČESKÝ ROČNÍK: IX. TÉMA: PROJEKT POEZIE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: 15. 11. 2011 VY_32_INOVACE_48_HG

ANOTACE PREZENTACE VYTVOŘENA JAKO DOPLNĚK K UČIVU 9. ROČNÍKU - ČESKÁ POEZIE 20. STOLETÍ V RÁMCI PREZENTACE MAJÍ ŽÁCI MOŽNOST PRACOVAT S LITERÁRNÍMI TERMÍNY V OBLASTI POEZIE VYHLEDÁVAT INFORMACE V TEXTU SEZNÁMIT SE S AUTORY A UKÁZKAMI Z JEJICH DĚL Pilotáž: prezentace pilotována ve třídách 9. ročníku. Žáci pracují s textem v doplňkové učebnici literární výchovy a postupně vyhledávají informace v textu, tvoří zápis a seznamují se s ukázkami. Prezentace představuje jednoduchý způsob, jak provést žáky světem české poezie 20. století tak, aby získali alespoň stručný přehled a v praxi si procvičili základní literární pojmy související s tímto tématem. Prezentaci je možno dle potřeby rozdělit do několika hodin a doplnit audioukázkami.

KLÍČOVÁ SLOVA POEZIE RÝM PERSONIFIKACE POINTOVÁNÍ PARALELISMUS KONTRAST OPAKOVÁNÍ PŘIROVNÁNÍ HYPERBOLA

ČESKÁ POEZIE 20. STOLETÍ CELOROČNÍ PROJEKT 9. ROČNÍKU DĚLEN NA 2 ČÁSTI: 1. ZÁŘÍ / ŘÍJEN Nové umělecké směry Generace Anarchistických buřičů Proletářská poezie 2. DUBEN/KVĚTEN Poetismus Poezie po 2. světové válce Současní autoři

Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST A ČESKÁ POEZIE 20. STOLETÍ /od 90. let 19. století/ LV str. 104 A 90. léta – nové umělecké proudy (........................,...........................,........................) = literární moderna ( programové prohlášení ..........................................) Antonín Sova – sb. Z mého kraje – b. Rybníky LV str. 104 1. Urči druh rýmu této básně:.................................................... 2. Najdi příklad užití personifikace:................................................................................. 3. Dej básni jiný příhodný název:.................................................................................................

PRO KONTROLU A 90. léta – nové umělecké proudy PRACOVNÍ LIST - ČÁST A ČESKÁ POEZIE 20. STOLETÍ /od 90. let 19. století/ LV str. 104 A 90. léta – nové umělecké proudy (impresionismus, symbolismus, dekadence) = literární moderna ( programové prohlášení : Manifest české moderny) Antonín Sova – sb. Z mého kraje – b. Rybníky LV str. 104 1. Urči druh rýmu této básně: střídavý 2. Najdi příklad užití personifikace: chlad dýchá, stesk vzdychá 3. Dej básni jiný příhodný název: Podzim, Stesk…..

Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST B B Přelom 19. a 20. století – generace anarchistických buřičů ( bojovali proti ..................................................................................................................) Vedli bohémský způsob života – vysvětli synonymem..........................LV str. 105 Viktor Dyk – ve vězení vznikla b. Země mluví / pracuj s přehledem /LV str. 107 1. Najdi KONTRAST ........................................................................................... 2. PARALELISMUS............................................................................................. 3. OPAKOVÁNÍ.................................................................................................... 4. POINTOVÁNÍ................................................................................................... Fráňa Šrámek – sbírky:..................................................................... LV str. 105 - 106 román................................................... drama...................................................................................... František Gellner: LV str. 106 básník /sbírky ......................................, ................................../ prozaik, karikaturista / vysvětli................................................................................../ Vysvětli termíny: IRONIE......................................................................................... CYNISMUS...................................................................................

PRO KONTROLU PRACOVNÍ LIST - ČÁST B B Přelom 19. a 20. století – generace anarchistických buřičů ( bojovali proti vykořisťování, omezování svobody, národnostnímu útlaku, armádě, válce) Vedli bohémský způsob života – vysvětli synonymem – nevázaný LV str. 105 Viktor Dyk –ve vězení vznikla b. Země mluví ,pracuj s přehledem LV str. 107 1. Najdi KONTRAST – nezahynu x zahyneš 2. PARALELISMUS – tvrdá matka + matka tvrdá, Opustíš – li mne…. 3. OPAKOVÁNÍ – haj si mne, braň si mne….. 4. POINTOVÁNÍ – Opustíš – li mne…..závěr Fráňa Šrámek – sbírky: Života bído, přec tě mám rád, Modrý a rudý, Splav LV str. 105 - 106 román Stříbrný vítr drama Měsíc nad řekou František Gellner: LV str. 106 básník /sbírky Po nás ať přijde potopa, Radosti života / prozaik, karikaturista / vysvětli – přehnané zvýraznění rysů obličeje / Vysvětli termíny: IRONIE – záměrné zesměšňování, zveličování, nadsázka CYNISMUS – znevažování základních lidských hodnot – život, láska, smrt

FRÁŇA ŠRÁMEK VIKTOR DYK

Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST B,C Petr Bezruč – mluvčí utlačovaného slezského lidu – sb. Slezské písně b. Ostrava / poslech/ najdi HYPERBOLU ............................................................... ............................................................... LV str. 108  Prezentace C 20. léta 20. století - proletářská poezie /sny o revoluci, kt. změní svět/ LV str. 110 Jiří Wolker - prezentace

PRO KONTROLU PRACOVNÍ LIST - ČÁST B,C Petr Bezruč – mluvčí utlačovaného slezského lidu – sb. Slezské písně b. Ostrava / poslech/ najdi HYPERBOLU Sto roků v šachtě žil….. Sto roků kopal jsem uhlí LV str. 108  Prezentace C 20. léta 20. století - proletářská poezie /sny o revoluci, kt. změní svět/ LV str. 110 Jiří Wolker - prezentace

Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST D D 30. léta 20. století - poetismus / snažili se ............................................/ LV str. 111 Jaroslav Seifert - prezentace LV str. 112 Vítězslav Nezval – prezentace LV str. 114 František Halas – dramatické verše sb. ................................... LV str. 121 - v období války : cyklus................................................,.................... b. Verše – najdi KONTRAST......................................................................................... Vladimír Holan - složitá, filozofická poezie, sb. .......................................LV str. 122 vysvětli pojem VOLNÝVERŠ....................................................................

PRO KONTROLU D 30. léta 20. století - poetismus PRACOVNÍ LIST - ČÁST D snažili se zachytit vše krásné, překvapivé, okouzlující LV str. 111 Jaroslav Seifert - prezentace LV str. 112 Vítězslav Nezval – prezentace LV str. 114 František Halas – dramatické verše sb. Kohout plaší smrt LV str. 121 - v období války : cyklus Naše paní Božena Němcová b. Verše – najdi KONTRAST – vidění x slepý, slyšení x hluchý Vladimír Holan - složitá, filozofická poezie, sb. Noc s Hamletem LV str. 122 vysvětli pojem VOLNÝVERŠ – nerýmuje se

Pracujte s učebnicí „Literární výchova pro 2. stupeň základní školy“ PRACOVNÍ LIST - ČÁST E E od začátku 2. světové války do současnosti / najdi informace o...../ LV str. 128 a/ reakce spis. na válku:................................................................................................. b/ char. SOCIALISTICKÝ REALISMUS:..................................................... LV str. 133 ....................................................................................................................................... c/ vysvětli rozdíl mezi SAMIZDATEM a EXIVOU LIT.:............................... LV str. 145 Josef Kainar František Hrubín – miloval jižní Čechy – sb. Můj zpěv – b. Rybník Hejtman/poslech/ najdi v básni PŘIROVNÁNÍ:..................................................................... LV str. 141 Jan Skácel LV str. 142 Jiří Žáček prezentace LV str. 148 PÍSNIČKÁŘI: vypiš Karel Kryl – prezentace,......................................... LV str. 143

PRO KONTROLU E od začátku 2. světové války do současnosti PRACOVNÍ LIST - ČÁST E E od začátku 2. světové války do současnosti / najdi informace o...../ LV str. 128 a/ reakce spis. na válku: orientovali se na témata obrana domova, významné osobnosti, národní hrdost b/ char. SOCIALISTICKÝ REALISMUS: obdiv k Sovětskému svazu, komunistické ideály, budování socialismu, prostředí továren LV str. 133 c/ vysvětli rozdíl mezi SAMIZDATEM a EXIVOU LIT.: díla vydávaná vlastními prostředky autorů x literatura vydávaná v zahraničí LV str. 145 Josef Kainar František Hrubín – miloval jižní Čechy – sb. Můj zpěv – b. Rybník Hejtman/poslech/ najdi v básni PŘIROVNÁNÍ: LV str. 141 Jan Skácel LV str. 142 Jiří Žáček prezentace LV str. 148 PÍSNIČKÁŘI: vypiš Karel Kryl – prezentace, LV str. 143 Jaroslav Hutka, Jaromír Nohavica, Jiří Dědeček

LITERÁRNÍ TERMÍNY POEZIE RÝM PERSONIFIKACE POINTOVÁNÍ PARALELISMUS KONTRAST OPAKOVÁNÍ PŘIROVNÁNÍ HYPERBOLA

CITACE: OBRÁZKY, FOTOGRAFIE, KRESBY Soukal, Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, 2., upravené a rozšířené vydání, Praha, SPN, 2009. ISBN 978-80-7235-438-2. Strany 104 – 143 Autor neznámý. Http://cz.wikipedia.org [online]. 5. 1. 2007, 22:12. [cit. 2011-11-15 ] Soubor:Viktor Dyk.jpg. Dostupné z WWW:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Viktor_Dyk.jpg> Autor neznámý. Http://cz.wikipedia.org [online]. 8. 1. 2010, 07:11. [cit. 2011-11-15 ] Soubor:Frana Sramek 1926.jpg. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frana_Sramek_1926.jpg>