Autor: Stejskalová Hana Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_02_Oddělování složek směsí Téma: Chemie 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1431
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Anotace Materiál je určen k výkladu a procvičování učiva Oddělování složek směsí v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Cílem je, aby žák byl schopen určit správnou metodu k oddělení složek dané směsi a získal představu o využití v praxi. Bude schopen objasnit princip filtrace, krystalizace, chromatografie, podstatu destilace. Určeno pro interaktivní výuku.
Oddělování složek směsí Oddělování složek směsí je běžné např. i v domácnosti. Usazování lze použít na oddělení nemísitelných kapalin nebo pevných částic rozptýlených v kapalině. Kde se můžete s usazováním setkat v běžném životě? Usazené nečistoty na dně bazénu – vyluxují se.
Filtraci lze využít k oddělení pevných složek od kapalných nebo pevných složek z plynů. Kde v domácnosti používáme filtraci nebo filtry? Cezení uvařených těstovin, vzduchové filtry ve vysavačích, filtrace k bazénu… Filtr – síta, tkaniny, filtrační papíry…
Obr. 1 Obr. 2
Destilaci lze využít k oddělení kapalin s rozdílnou teplotou varu nebo k získávání rozpouštědla z roztoku. Využití v praxi??? Výroba alkoholických nápojů, odsolování mořské vody… Destilát – složka oddělená destilací.
Destilační aparatura Obr. 3
Krystalizaci lze využít k oddělení pevné složky rozpuštěné v roztoku. Vznikají krystaly. Kde se můžete setkat s krystalizací v přírodě? Vznik minerálů a hornin z roztavené lávy…
OObrOObr. Obr. 4 Obr. 5
Chromatografie je metoda oddělování složek ze stejnorodých plynných a kapalných směsí. Používá se např. při výrobě léků, k oddělování barviv…
Obr. 6 Obr. 6
Kontrolní otázky Jak byste oddělili směs lihu a vody? Destilací. Je možné oddělit filtrací složky jakékoliv různorodé směsi? Ne, např. složky emulze. Jak byste oddělili olej od vody v chemické laboratoři? Usazováním a oddělením v dělící nálevce.
Zdroje a citace Obr. 1 AUTOR NEUVEDEN. gvmyto.cz [online]. [cit. 11.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.gvmyto.cz/prof/paseka/m1010008.jpg Obr. 2 AUTOR NEUVEDEN. mountfield.cz [online]. [cit. 11.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.mountfield.cz/cs/stranky/filtrace/schema-s.jpg Obr. 3 VERONIKA GAJOVÁ. bgml.chytrak.cz [online]. [cit. 11.1.2013]. Dostupný na WWW: http://bgml.chytrak.cz/aparatury/destilace_ico.jpg
Zdroje a citace Obr. 4 AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 11.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/NaCl-zoutkristallen_op_Schott_Duran_100_ml.JPG/250px-NaCl-zoutkristallen_op_Schott_Duran_100_ml.JPG Obr. 5 STEPHANB. Wikipedia.cz [online]. [cit. 11.1.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Copper_sulfate.jpg/585px-Copper_sulfate.jpg
Zdroje a citace Obr. 6 AUTOR NEUVEDEN. zsletohrad.cz [online]. [cit. 11.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.zsletohrad.cz/eu/chemie/foto/pokus16/foto4.jpg BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy chemie 1 pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, 1993, ISBN 80-7168-043-5. ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN 80-7238-442-2.