Vznik a vývoj Tragédie představitelé

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Antická kultura Literární seminář, Eliška Petriláková.
Rozvoj Athén po řecko – perských válkách ATHÉNSKÝ NÁMOŘNÍ SPOLEK
Obecné poučení o literatuře
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antické umění Starověké Řecko.
Mgr. Lenka Venclová ČÍST A PSÁT uměli v ŘECKU téměř všichni dané – jednoduchostí písma – převzali od Féničanů / 24 znaků/ svobodnost řemeslníků,
KLASICISMUS.
VY_32_INOVACE_01_CJL_008_Zrn
III-2/CJ1/1.14/De Vznik a vývoj antického divadla
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Antické divadlo Řecké a Římské divadlo
ŘECKÉ DIVADLO.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
7 Řecké divadlo Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
Victor Hugo ( ).
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Antická literatura – Řecko
Řecké divadlo.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
William Shakespeare (1564 – 1616).
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
William Shakespeare.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kultura starověkého Řecka 2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 2.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Aischylos Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 5 Předmět: Dějepis Ročník: 6
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Transkript prezentace:

Vznik a vývoj Tragédie představitelé ANTICKÉ DIVADLO Vznik a vývoj Tragédie představitelé

ANTICKÉ DRAMA divadlo nejoblíbenějším druhem lit.tvorby plnilo funkci náboženskou, výchovnou a někdy i zábavnou VÝHODY velký počet diváků(10-20 000) divák nemusel umět číst a psát časově méně náročné mohlo reagovat na aktuální problémy

TRAGÉDIE - obecně hra s vážným obsahem, v němž se hlavní hrdina dostává do nesmiřitelného konfliktu se silami mocnějšími než je on sám: bohové – osud – společnost –svědomí hrdina musí nějaký čin vykonat, přestože ví, že jej čeká trest -obvyklé podléhá, někdy umírá

původně hry nebyly zapisovány (1000/30) divadlo spojovalo slovo mluvené, tanec, zpěv tragédie se vyvinula z obřadních zpěvů na počest boha Dionýsa DITHYRAMB = písně s mytologickými náměty - postupnou dialogizací mezi pěvcem a sborem se vyvinula hra na motivy ř.mýtů

Antická tragédie - čerpá z mytologie forma: verš děj se nečlení na dějství, ale má daný sled: expozice, kolize, krize, peripetie a katastrofa většina tragédií se skládá ze 3 částí + satyrské drama (trilogie-tetralogie) účinkuje chór spojuje mluvené slovo, zpěv a tanec

SATYRSKÉ DRAMA hrálo se po skončení tragédie, jako 4.část k trilogii autor zpracoval námět i humorně, aby se zmírnil tíživý dojem z tragédie

Zákon tří jednot formuloval ARISTOTELES v Poetice JEDNOTA DĚJE – pouze 1 ústřední zápletka MÍSTA – odehrává se na 1 místě (nesmí překročit hranice města) ČASU – nesmí trvat déle než 24 hod.

Chór později má úlohu jedné postavy: = zpočátku sbor, který zpíval a přednášel dithyramby později má úlohu jedné postavy: komentuje, popisuje, vysvětluje děj může jen doprovázet, pozorovat, ale zasahovat do děje, posunovat jej

Herci - pouze muži, několik rolí - masky (persony) - paruky - zdobná roucha

AISCHYLOS SOFOKLES EURIPIDES

Divadla THEATRON = stupňovitý, terasovitý půlkruhový prostor pro diváky ORCHESTRA = kruhový / půlkruhový prostor dole uprostřed hlediště, kde původně vystupoval pouze chór, později i herci.

theatron orchestra SKENÉ = divadelní budova se sloupovím, balkony a branami, která uzavírala orchestru - později před ní vzniklo PROSCÉNIUM, vyvýšené nad orchestrou, kde vystupovali jednotliví herci

„antický divadelní maraton“ 5 dní (1.den dithyramby, 2.den komedie, 3.-5.den tragédie) od rána do večera (15-17 kusů) 10 členů poroty (hlasovalo jen 5 – los) - CHORÉGOVÉ – vybráni z bohatých občanů, „sponzor“ - ARCHONT – vybíral básníky a přidělil je „sponzorům“, organizátor „festivalu“ BÁSNÍK = režisér, nenacvičoval s chórem chorégovi přidělen básník a básníkovi jeho hlavní HEREC 1 básník napsal 1x komedii/3x tragédii + satyr.drama

AISCHYLOS pokládán za zakladatele antické tragédie pocházel ze urozené rodiny, účast ve slavných bojích (Marathón, u Salaminy) na 1.úspěchy musel dlouho čekat, pak se stal národním básníkem a učitelem napsal 90 her, dochováno 7 dramat NÁMĚTY A/ historické - Peršané B/ mytologické – Sedm proti Thébám, Upoutaný Prométheus, Prosebnice

Postavy AGAMEMNON + KLYTAIMESTRA (Kassandra) (Aigisthos) děti: IFIGENIE ORESTES ELEKTRA APOLLON ERYNIE PALLAS ATHÉNA (Lítice) - AREOPAG

AISCHYLOS: Orestea jediná dochovaná starořecká trilogie soubor tří tragédií z okruhu bájí o prokletí Tantalova rodu první dvě části v rovině mýtů, zobrazují vznik zločinu motivovaného krevní mstou za předchozí smrt a jeho následné potrestání konflikt mravních norem: cti matku x pomsti otce

SOFOKLES - básník a dramatik (123 her/7) zpočátku i sám hrál na jevišti zavedl na scénu 3.herce upustil od skládání trilogií, psal samostatné hry zavádí princip deus ex machina kladl důraz na samostatný čin, uplatnění vlastní vůle

Tematika (Sofokles) mytologie odehrává se v rovině mezilidských vztahů hájí staré ideály občanské etiky

POSTAVY (Sofokles) hrdinové jednají samostatně zřídka vystupují bohové (potlačil mocnou roli bohů) x osud (síla osudu, bezmocnost člověka) povznáší ty, co ukazují úctu k vlasti, rodině, bohům hrdinové netrpí následky rodových prokletí, svobodněji řeší obtížné situace, které jim nastolil osud

„Král Oidipus“ je příběhem o síle osudu, naplňujícího se skrze skutky, jimiž se mu lidé snaží vyhnout provinění proti své vůli, nevědomky, přesto za něj trpí v přítomném ději je postupně odhalována minulost s ní související čím víc se snaží vyhnout osudu, tím více se naplňuje

Díla „Antigona“ „Král Oidipus“ „Elektra“