Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Soustava trávicí – dutina ústní, hltan, jícen. Možnost využití: interaktivní tabule.
Advertisements

Tvorba panorámat Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření prosinec2012 Ročník 6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Informační a komunikační technologie Informatika.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_02_16C_Zuby Téma: Biologie člověka Registrační.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
TRÁVICÍ SOUSTAVA - ZUBY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J08 TEMA: Oběhový systém, srdce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Člověk a zdraví Výchova ke zdraví Zuby VY_32_INOVACE_15 Sada 8 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval: Mgr. Petřík.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_20_AZ kvíz dýchací soustava.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
zpracovaný v rámci projektu
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_23   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZDRAVÉ ZUBY Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Hluchavkovité.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Barva světla, šíření světla a stín
Zubní vzorce savců podle jednotlivých řádů třídy savců
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Jsem ŠKOLÁK II.
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
AUTOR: Mgr. Erika Hovorková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_05_ Počítání do 5 Autor
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
03 trávící soustava – zuby
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_18_zubní vzorec Téma sady: Biologie člověka Datum vzniku: leden 2014 Třída: Tercie Autor: Mgr. Miroslav Pražienka

ANOTACE Materiál slouží k aktivní výuce o zubech člověka a dalších savců a k jejich vzájemného porovnávání. Fakta psána písmem žluté barvy jsou pro žáky povinné poznámky k zápisu do jejich sešitů, bílé písmo jsou doplňující údaje. Aktivita je připravena pro osmý ročníky ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.

Zubní vzorec

Homodontní chrup = nerozlišené zuby: kytovci, pásovci Kosatka dravá

Heterodontní chrup = zuby mají různé tvary a funkce: řezáky, špičáky, třenové zuby a stoličky: hlodavci, primáti, šelmy tygr bengálský

Pokud savec nemá všechny zuby stejné, je potřeba znázornit počet a uložení jednotlivých zubů → zubní vzorec.

8 8 8 8 4 x 8 = 32

3 2 1 2 2 1 2 3 úplný chrup dospělého člověka: 32 zubů řezáky špičáky 3 2 1 2 2 1 2 3 řezáky špičáky zuby třenové stoličky

Zubní vzorec dospělého: 2 1 2 3 2 1 2 3

Kolik zubů je vidět na rentgenovém snímku? Které chybí a proč?

dětský chrup (mléčný): 20 zubů 2 0 1 2 2 1 0 2 2 0 1 2 řezáky špičáky stoličky

Zkrácený zubní vzorec mléčného chrupu: 2 1 0 2 2 1 0 2

Zapiš zubní vzorce a celkový počet zubů následujících savců: ježek: 3 řezáky, 1 špičák, 3 třenové zuby, 3 stoličky hrabáč: 2 zuby třenové, 2 stoličky koala: nahoře: 5 řezáků, 1 špičák, 3 třenové zuby, 5 stoliček dole: 5 řezáků, 1 špičák, 3 třenové zuby, 4 stoličky myš: 1 řezák, 3 stoličky orangutan: 2 řezáky, 1 špičák, 2 třenové zuby, 3 stoličky zajíc: nahoře: 2 řezáky, 3 třenové zuby, 3 stoličky dole: 1 řezák, 2 třenové zuby, 3 stoličky

Výsledky: ježek: 36 zubů 3 1 3 3 2 1 2 3 hrabáč: 20 zubů 0 0 2 3 0 0 2 3 koala: 52 zubů 5 1 3 5 4 1 3 4 myš: 16 zubů 1 0 0 3 1 0 0 3 orangutan: 32 zubů 2 1 2 3 2 1 2 3 zajíc: 28 zubů 2 0 3 3 1 0 2 3

Opiš si následující zubní vzorce: veverka: 1 0 2 3 1 0 1 3 medvěd hnědý: 3 1 4 2  3 1 3 3 siréna: 1 0 0 2 0 0 0 2 vydra říční: 3 1 4 1 3 1 3 2 žirafa: 0 0 3 3   3 1 3 3

U následujících výroků rozhodni o jejich pravdivosti (ANO/NE): Vydra má více zubů než medvěd. Siréna má v horní čelisti stejně stoliček jako medvěd. Žirafy a sirény nemají špičáky. Žirafa má stejně zubů jako dospělý člověk. Veverka a žirafa mají stejný počet stoliček. Veverka má v ústech celkem dva řezáky. Žádné z 5 zvířat nemá stejný počet zubů „nahoře“ a „dole“. Veverka má v horní čelisti více zubů než siréna celkem.

Výsledky: Vydra má více zubů než medvěd. NE Siréna má v horní čelisti stejně stoliček jako medvěd. ANO Žirafy a sirény nemají špičáky. NE Žirafa má stejně zubů jako dospělý člověk. ANO Veverka a žirafa mají stejný počet stoliček. ANO Veverka má v ústech celkem dva řezáky. NE Žádné z 5 zvířat nemá stejný počet zubů „nahoře“ a „dole“. NE Veverka má v horní čelisti více zubů než siréna celkem. ANO

Použitá literatura: Zdroje obrázků: FRONĚK, Jiří. Lidské tělo: Poznávejme sami sebe. Inka Delévová. Jaroslava Bukáčová, Vlasta Blumentrittová. Praha: Blug, 2004. 110-97-6. ISBN 80-85635-97-6. Wikipedia: Otevřená Encyklopedie. Zubní vzorec. dostupné online http://cs.wikipedia.org/wiki/Chrup#Zubn.C3.AD_vzorec, citováno dne 6.1.2014 Wikipedia: Otevřená Encyklopedie. Dentition. dostupné online http://en.wikipedia.org/wiki/Dentition, citováno dne 6.1.2014 Vše o savcích: Zubní vzorce. dostupné online http://www.savci.upol.cz/teorie/zubni_vzorce.htm , citováno dne 6.1.2014 archiv autora Zdroje obrázků: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Orca_Schaedel_Senckenberg.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray190.png http://en.wikipedia.org/wiki/File:037tiger.jpg archiv autora