Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_18_zubní vzorec Téma sady: Biologie člověka Datum vzniku: leden 2014 Třída: Tercie Autor: Mgr. Miroslav Pražienka
ANOTACE Materiál slouží k aktivní výuce o zubech člověka a dalších savců a k jejich vzájemného porovnávání. Fakta psána písmem žluté barvy jsou pro žáky povinné poznámky k zápisu do jejich sešitů, bílé písmo jsou doplňující údaje. Aktivita je připravena pro osmý ročníky ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.
Zubní vzorec
Homodontní chrup = nerozlišené zuby: kytovci, pásovci Kosatka dravá
Heterodontní chrup = zuby mají různé tvary a funkce: řezáky, špičáky, třenové zuby a stoličky: hlodavci, primáti, šelmy tygr bengálský
Pokud savec nemá všechny zuby stejné, je potřeba znázornit počet a uložení jednotlivých zubů → zubní vzorec.
8 8 8 8 4 x 8 = 32
3 2 1 2 2 1 2 3 úplný chrup dospělého člověka: 32 zubů řezáky špičáky 3 2 1 2 2 1 2 3 řezáky špičáky zuby třenové stoličky
Zubní vzorec dospělého: 2 1 2 3 2 1 2 3
Kolik zubů je vidět na rentgenovém snímku? Které chybí a proč?
dětský chrup (mléčný): 20 zubů 2 0 1 2 2 1 0 2 2 0 1 2 řezáky špičáky stoličky
Zkrácený zubní vzorec mléčného chrupu: 2 1 0 2 2 1 0 2
Zapiš zubní vzorce a celkový počet zubů následujících savců: ježek: 3 řezáky, 1 špičák, 3 třenové zuby, 3 stoličky hrabáč: 2 zuby třenové, 2 stoličky koala: nahoře: 5 řezáků, 1 špičák, 3 třenové zuby, 5 stoliček dole: 5 řezáků, 1 špičák, 3 třenové zuby, 4 stoličky myš: 1 řezák, 3 stoličky orangutan: 2 řezáky, 1 špičák, 2 třenové zuby, 3 stoličky zajíc: nahoře: 2 řezáky, 3 třenové zuby, 3 stoličky dole: 1 řezák, 2 třenové zuby, 3 stoličky
Výsledky: ježek: 36 zubů 3 1 3 3 2 1 2 3 hrabáč: 20 zubů 0 0 2 3 0 0 2 3 koala: 52 zubů 5 1 3 5 4 1 3 4 myš: 16 zubů 1 0 0 3 1 0 0 3 orangutan: 32 zubů 2 1 2 3 2 1 2 3 zajíc: 28 zubů 2 0 3 3 1 0 2 3
Opiš si následující zubní vzorce: veverka: 1 0 2 3 1 0 1 3 medvěd hnědý: 3 1 4 2 3 1 3 3 siréna: 1 0 0 2 0 0 0 2 vydra říční: 3 1 4 1 3 1 3 2 žirafa: 0 0 3 3 3 1 3 3
U následujících výroků rozhodni o jejich pravdivosti (ANO/NE): Vydra má více zubů než medvěd. Siréna má v horní čelisti stejně stoliček jako medvěd. Žirafy a sirény nemají špičáky. Žirafa má stejně zubů jako dospělý člověk. Veverka a žirafa mají stejný počet stoliček. Veverka má v ústech celkem dva řezáky. Žádné z 5 zvířat nemá stejný počet zubů „nahoře“ a „dole“. Veverka má v horní čelisti více zubů než siréna celkem.
Výsledky: Vydra má více zubů než medvěd. NE Siréna má v horní čelisti stejně stoliček jako medvěd. ANO Žirafy a sirény nemají špičáky. NE Žirafa má stejně zubů jako dospělý člověk. ANO Veverka a žirafa mají stejný počet stoliček. ANO Veverka má v ústech celkem dva řezáky. NE Žádné z 5 zvířat nemá stejný počet zubů „nahoře“ a „dole“. NE Veverka má v horní čelisti více zubů než siréna celkem. ANO
Použitá literatura: Zdroje obrázků: FRONĚK, Jiří. Lidské tělo: Poznávejme sami sebe. Inka Delévová. Jaroslava Bukáčová, Vlasta Blumentrittová. Praha: Blug, 2004. 110-97-6. ISBN 80-85635-97-6. Wikipedia: Otevřená Encyklopedie. Zubní vzorec. dostupné online http://cs.wikipedia.org/wiki/Chrup#Zubn.C3.AD_vzorec, citováno dne 6.1.2014 Wikipedia: Otevřená Encyklopedie. Dentition. dostupné online http://en.wikipedia.org/wiki/Dentition, citováno dne 6.1.2014 Vše o savcích: Zubní vzorce. dostupné online http://www.savci.upol.cz/teorie/zubni_vzorce.htm , citováno dne 6.1.2014 archiv autora Zdroje obrázků: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Orca_Schaedel_Senckenberg.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray190.png http://en.wikipedia.org/wiki/File:037tiger.jpg archiv autora