Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Čapek R.U.R..
Advertisements

Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Karel Čapek – 1. část tvorby Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-U
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_318_Sci-fi AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
RUR Karel Čapek. Informace  Sci-fi drama, 3 dějství  1920  Ovlivněno první světovou válkou  Varování před špatným vlivem techniky na lidstvo  Slovo.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Český jazyk a literatura
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Téma: Audience – V. Havel
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_12 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNE_CESKE_DRAMA_PR EZENTACE_16 Název školyStřední.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Anotace Materiál je určen pro žáky 4. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo francouzského spisovatele.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor : Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období nejstarší.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a vybrané dílo, které je tematický.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
„Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí.“
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Eliška Krásnohorská
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Karel Čapek - cestopisy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Naturalismus v české literatuře
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Maturity – jaro 2017.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Rozdělení fantastické literatury
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Karel Čapek.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
Transkript prezentace:

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_B_13 Tematická oblast: Humanitní předměty 3. ročník Téma: Pracovní list - Karel Čapek: R.U.R. Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: březen 2013

Anotace: Text je určen pro žáky 3 Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace obsahuje umělecký text s otázkami, na kterém si žáci vyzkoušejí formu ústní části maturitní zkoušky – práce s textem. Vybrané dílo je R.U.R. od Karla Čapka, velmi často volené dílo povinné četby. Metodický pokyn: Vyučující s pomocí multimediální techniky použije materiál k samostatné práci žáků. Prezentaci lze také využít jako opakující práci.

Karel Čapek – R.U.R.

R.U.R. - otázky Zařaďte autora do kontextu české literatury. Zařaďte dílo R.U.R. do kontextu autorovy tvorby. Zařaďte výňatek do kontextu celého díla R.U.R. Určete literární druh a doložte prvky z výňatku. Co znamená zkratka R.U.R.? Jaký je původ slova robot? Kdo je jeho tvůrcem? Nahraďte slovo robot českým ekvivalentem. Jaký motiv se objevuje v závěru výňatku? Proč autor vybral právě tento motiv? Před čím dílo R.U.R. varuje? Lze námět aplikovat na dnešní dobu?

R.U.R. - ukázka Alquist Dobře, pomůžeš mi, viď? Budu pitvat Prima. Helena (vykřikne) Prima? Alquist Nu ano, ano, musí to být, víš? Chtěl jsem – vlastně – ano, chtěl jsem pitvat tebe, ale Primus se nabídl za tebe. Helena (zakryje si tváře) Primus? Alquist Ale ovšem, co na tom? Ach, dítě, ty umíš plakat? Řekni, co záleží na nějakém Primovi? Primus Netrap ji, pane! Alquist Ticho, Prime, ticho! – K čemu ty slzičky? Nu bože, nebude Prima. Zapomeneš na něj do týdne. Jdi, buď ráda, že žiješ. Helena (tiše) Já půjdu. Alquist Kam? Helena Abys mne pitval. Alquist Tebe? Jsi krásná, Heleno. Byla by tě škoda. Helena Půjdu. (Primus ji zastupuje cestu). Pusť, Prime! Pusť mne tam! Primus Nepůjdeš, Heleno! Prosím tě, jdi, tady nesmíš být! Helena Já skočím z okna, Prime! Půjdeš-li tam, skočím z okna! Primus (zadrží ji) Nepustím! (k Alquistovi) Nikoho, starý, nezabiješ! Alquist Proč? Primus My – my – patříme k sobě. Alquist Ty jsi řekl. (otevře dveře ve středu) Ticho. Jděte. Primus Kam? Alquist (šeptem) Kam chcete. Heleno, veď ho. (strká je ven). Jdi, Adame. Jdi, Evo; Budeš mu ženou. Buď jí mužem, Prime. (zavírá za nimi)

R.U.R. - řešení Zařaďte autora do kontextu české literatury. Karel Čapek je autor české meziválečné prózy autor je řazen k demokratickému proudu české literatury humanisticky orientovaná próza, zdůrazňuje princip demokracie a svobody lidu další autoři demokratického proudu: Josef Čapek, Karel Poláček, Eduard Bass

R.U.R. - řešení Zařaďte dílo R.U.R. do kontextu autorovy tvorby. R.U.R. je vědeckofantastické dílo dílo bylo vytvořeno ve 20. letech 20. století, v tzv. utopistickém období další díla s vědeckofantastickou tématikou: Krakatit, Továrna na absolutno, Věc Makropulos

R.U.R. - řešení Určete literární druh a doložte prvky z výňatku. R.U.R. je drama – příběh je vyprávěn pomocí monologu a dialogu v ukázce použit dialog – rozmluva 3 osob – Alquist, Primus, Helena scénické poznámky Alquist Dobře, pomůžeš mi, viď? Budu pitvat Prima. Helena (vykřikne) Prima?

R.U.R. - řešení Co znamená zkratka R.U.R.? Rossummovi univerzální roboti Jaký je původ slova robot? Kdo je jeho tvůrcem? robot od slova robota = práce tvůrce slova – Josef Čapek Nahraďte slovo robot českým ekvivalentem. umělý člověk

R.U.R. - řešení Jaký motiv se objevuje v závěru výňatku? Proč autor vybral právě tento motiv? biblický motiv - první lidé na zemi Adam a Eva všichni lidé vyhubeni nové pokolení mohou vytvořit roboti Primus a Helena, kteří k sobě chovají city roboti se stávají lidmi a civilizace může být obnovena Adam a Eva = Primus a Helena Alquist (šeptem) Kam chcete. Heleno, veď ho. (strká je ven). Jdi, Adame. Jdi, Evo; Budeš mu ženou. Buď jí mužem, Prime. (zavírá za nimi)

R.U.R. - řešení Před čím dílo R.U.R. varuje? strach o budoucnost lidstva → vynález umělého člověka = robota ohrozí existenci lidstva Čapek pokrok v žádném případě neodmítá, poukazuje na ohrožení hodnot Lze námět aplikovat na dnešní dobu? vlastní zamyšlení žáků nad daným tématem

Použité zdroje Literatura Prokop, V. Čítanka k Přehledu české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2008. Prokop, V. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2008. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2009. ISBN 978-80-253-0468-6.

Použité zdroje Obrázky http://www.karelcapek.chytry.cz/images/capek.jpg http://i.idnes.cz/11/013/cl6/NYV38bee1_profimedia_0014534021.jpg http://nd05.jxs.cz/350/390/ae1b933bc1_77398439_o2.jpg