Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_B_13 Tematická oblast: Humanitní předměty 3. ročník Téma: Pracovní list - Karel Čapek: R.U.R. Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: březen 2013
Anotace: Text je určen pro žáky 3 Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace obsahuje umělecký text s otázkami, na kterém si žáci vyzkoušejí formu ústní části maturitní zkoušky – práce s textem. Vybrané dílo je R.U.R. od Karla Čapka, velmi často volené dílo povinné četby. Metodický pokyn: Vyučující s pomocí multimediální techniky použije materiál k samostatné práci žáků. Prezentaci lze také využít jako opakující práci.
Karel Čapek – R.U.R.
R.U.R. - otázky Zařaďte autora do kontextu české literatury. Zařaďte dílo R.U.R. do kontextu autorovy tvorby. Zařaďte výňatek do kontextu celého díla R.U.R. Určete literární druh a doložte prvky z výňatku. Co znamená zkratka R.U.R.? Jaký je původ slova robot? Kdo je jeho tvůrcem? Nahraďte slovo robot českým ekvivalentem. Jaký motiv se objevuje v závěru výňatku? Proč autor vybral právě tento motiv? Před čím dílo R.U.R. varuje? Lze námět aplikovat na dnešní dobu?
R.U.R. - ukázka Alquist Dobře, pomůžeš mi, viď? Budu pitvat Prima. Helena (vykřikne) Prima? Alquist Nu ano, ano, musí to být, víš? Chtěl jsem – vlastně – ano, chtěl jsem pitvat tebe, ale Primus se nabídl za tebe. Helena (zakryje si tváře) Primus? Alquist Ale ovšem, co na tom? Ach, dítě, ty umíš plakat? Řekni, co záleží na nějakém Primovi? Primus Netrap ji, pane! Alquist Ticho, Prime, ticho! – K čemu ty slzičky? Nu bože, nebude Prima. Zapomeneš na něj do týdne. Jdi, buď ráda, že žiješ. Helena (tiše) Já půjdu. Alquist Kam? Helena Abys mne pitval. Alquist Tebe? Jsi krásná, Heleno. Byla by tě škoda. Helena Půjdu. (Primus ji zastupuje cestu). Pusť, Prime! Pusť mne tam! Primus Nepůjdeš, Heleno! Prosím tě, jdi, tady nesmíš být! Helena Já skočím z okna, Prime! Půjdeš-li tam, skočím z okna! Primus (zadrží ji) Nepustím! (k Alquistovi) Nikoho, starý, nezabiješ! Alquist Proč? Primus My – my – patříme k sobě. Alquist Ty jsi řekl. (otevře dveře ve středu) Ticho. Jděte. Primus Kam? Alquist (šeptem) Kam chcete. Heleno, veď ho. (strká je ven). Jdi, Adame. Jdi, Evo; Budeš mu ženou. Buď jí mužem, Prime. (zavírá za nimi)
R.U.R. - řešení Zařaďte autora do kontextu české literatury. Karel Čapek je autor české meziválečné prózy autor je řazen k demokratickému proudu české literatury humanisticky orientovaná próza, zdůrazňuje princip demokracie a svobody lidu další autoři demokratického proudu: Josef Čapek, Karel Poláček, Eduard Bass
R.U.R. - řešení Zařaďte dílo R.U.R. do kontextu autorovy tvorby. R.U.R. je vědeckofantastické dílo dílo bylo vytvořeno ve 20. letech 20. století, v tzv. utopistickém období další díla s vědeckofantastickou tématikou: Krakatit, Továrna na absolutno, Věc Makropulos
R.U.R. - řešení Určete literární druh a doložte prvky z výňatku. R.U.R. je drama – příběh je vyprávěn pomocí monologu a dialogu v ukázce použit dialog – rozmluva 3 osob – Alquist, Primus, Helena scénické poznámky Alquist Dobře, pomůžeš mi, viď? Budu pitvat Prima. Helena (vykřikne) Prima?
R.U.R. - řešení Co znamená zkratka R.U.R.? Rossummovi univerzální roboti Jaký je původ slova robot? Kdo je jeho tvůrcem? robot od slova robota = práce tvůrce slova – Josef Čapek Nahraďte slovo robot českým ekvivalentem. umělý člověk
R.U.R. - řešení Jaký motiv se objevuje v závěru výňatku? Proč autor vybral právě tento motiv? biblický motiv - první lidé na zemi Adam a Eva všichni lidé vyhubeni nové pokolení mohou vytvořit roboti Primus a Helena, kteří k sobě chovají city roboti se stávají lidmi a civilizace může být obnovena Adam a Eva = Primus a Helena Alquist (šeptem) Kam chcete. Heleno, veď ho. (strká je ven). Jdi, Adame. Jdi, Evo; Budeš mu ženou. Buď jí mužem, Prime. (zavírá za nimi)
R.U.R. - řešení Před čím dílo R.U.R. varuje? strach o budoucnost lidstva → vynález umělého člověka = robota ohrozí existenci lidstva Čapek pokrok v žádném případě neodmítá, poukazuje na ohrožení hodnot Lze námět aplikovat na dnešní dobu? vlastní zamyšlení žáků nad daným tématem
Použité zdroje Literatura Prokop, V. Čítanka k Přehledu české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2008. Prokop, V. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2008. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2009. ISBN 978-80-253-0468-6.
Použité zdroje Obrázky http://www.karelcapek.chytry.cz/images/capek.jpg http://i.idnes.cz/11/013/cl6/NYV38bee1_profimedia_0014534021.jpg http://nd05.jxs.cz/350/390/ae1b933bc1_77398439_o2.jpg