Hustota plynů – jak ji změřit?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tlak plynu v uzavřené nádobě.
Advertisements

Vlastnosti kapalin a plynů
Zpracovala Iva Potáčková
Přetlak, podtlak, vakuum
Pevné látky a kapaliny.
Mechanika tekutin Kapalin Plynů Tekutost
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
ZÁPADOČESKÁ UNIVERZITA Fakulta aplikovaných věd Semestrální práce z předmětu Matematické modelování NESATCIONÁRNÍ VEDENÍ TEPLA – POROVNÁNÍ VÝPOČTU S.
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
3. PRINCIP MAXIMÁLNÍ VĚROHODNOSTI
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_04
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Měření objemu pevného tělesa
Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Molekuly plynu jsou v neustálém neuspořádaném pohybu Mezi jednotlivými molekulami plynu nepůsobí žádné síly (kromě.
Ideální plyn Michaela Franková.
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
FMVD I - cvičení č.2 Měření vlhkosti dřeva a vlivu na hustotu.
Tlak plynu v uzavřené nádobě
Do kterého čajníku se vejde více vody?
Geodézie 3 (154GD3) Téma č. 3: Barometrické měření výšek.
Laboratorní cvičení 2 Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební,
Mechanické vlastnosti plynů
Hydromechanika.
Mechanika kapalin a plynů
Tlak.
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Přetlak, podtlak, vakuum
Únik zemního plynu z potrubí a jeho následky při havárii na plynovodu
OBJEM a jeho měření.
Experimentální fyzika I. 2
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
Mechanické vlastnosti plynů Co už víme o plynech
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Struktura a vlastnosti plynů
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název úlohy: 5.14 Archimedův zákon.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Mechanika tekutin Tekutiny Tekutost – vnitřní tření
PLYNY.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vlastnosti plynů Pohyb je základní vlastnost všech těles ve vesmíru. Toto tvrzení platí pro celý vesmír – pro hvězdy, planety, komety, pro celé galaxie.
F YZIKA Hustota látky Vypracoval: Lukáš Karlík. H MOTNOST RŮZNÝCH LÁTEK Co je těžší kilogram peří nebo kilogram železa? Jsou stejně těžké. Mají však stejný.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Termika, molekulová fyzika.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 17. Vlastnosti tekutin, tlak, tlaková síla Název sady: Fyzika pro 1.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Archimédův zákon pro plyny
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
Přetlak, podtlak, vakuum
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_14 Mechanické.
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.52_Hydrostaticky_tlak Datum:
Přípravný kurz Jan Zeman
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.08_Tlak_v_kapalinách Datum:
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Měření objemu pevného tělesa
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
MĚŘENÍ OBJEMU.
4. Metoda nejmenších čtverců
Archimédův zákon pro plyny
Transkript prezentace:

Hustota plynů – jak ji změřit? Petr Sládek, Lukáš Pawera PdF MU Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Úvodem Kolik váží „chebský“ vzduch? A co jeho hustota? Zdánlivě jednoduchá úloha – zavřeme ho do krabice a šup s ním na váhu, pak stačí metrem změřit rozměry krabice Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 A co na to pan Archimédés? Žákům se může zdát, že plynné látky mají zanedbatelnou hmotnost. Prostředí kolem nás je obklopeno vzduchem, a že na všechny tělesa působí kromě tíhy i vztlaková síla se často již opomíjí. V některých případech může sehrát hustota plynů důležitou roli, hlavně ve srovnání s hustotou vzduchu. Tuto skutečnost si žáci uvědomují snad u balónků a balónů. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 Škola Ve školní praxi se téměř vždy stanovuje hustota pevných látek a kapalin, nicméně měření hustoty plynů bývá mlčky opomíjeno. Je to způsobeno jednak absolutní hodnotou hustoty plynů, kdy nemůžeme zanedbat vztlakovou sílu, jednak závislostí objemu a zejména tlaku ve stavové rovnici. Pro plyny se hustota může měnit v širokém rozmezí, protože částice se mohou volně přibližovat a vzdalovat, což je dáno tlakem a objemem. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Teoretické východisko Nezbývá, než si na pomoc vzít další vztah pro plyny, ve kterém se vyskytuje hustota. Tím nejjednodušším je stavová rovnice. Vezmeme-li stavovou rovnici ve tvaru kde Rm je molární plynová konstanta, Mm molární hmotnost, pak vedle hmotnosti, objemu, je potřeba stanovit další fyzikální veličiny – tlak, teplotu. To za předpokladu, že známe molární hmotnost plynu. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Vakuum (nízký tlak) vně nádoby Uzavřená láhev s plynem je vložena do recipientu, ze kterého je postupně čerpán vzduch (pomocí rotační vývěvy, vodní vývěvy, vakuové pumpy). Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Vakuum (nízký tlak) vně nádoby Výhodou měření je, pokud místo změření ve dvou bodech [M1;p1] a [M2;p2], proměříme více bodů a provedeme proložení, v tomto případě přímkou resp. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Vakuum (nízký tlak) vně nádoby Pak směrnice nám umožní vyjádřit neznámé parametry plynu v rovnici [3] Hustota plynu, kterou tímto způsoben zjistíme, je hustota plynu v okolí tělesa v recipientu (v láhvi může být jakýkoliv obsah). Můžeme dosadit i atmosférický tlak. Objem nádoby můžeme stanovit z vážení vytlačené vody při ponoření láhve do nádoby s vodou. (Pozor rysky na odměrných válcích mohou být zatíženy chybou až 15%). Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Vakuum (nízký tlak) vně nádoby Dosazením do vztahu pro aktuální atmosférický tlak 99500 Pa; naměřené Vext ; teplota v místnosti 26°C, dostáváme hodnotu hustoty vzduchu. Odhadujeme, že při měření se dopouštíme nejistoty měření do 5%. Tabelovaná hodnota pro dané podmínky (suchý vzduch) 1,16 kg·m -3. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Vakuum (nízký tlak) uvnitř nádoby Z uzavřené láhve s vakuometrem je postupně čerpán vzduch (pomocí rotační vývěvy, vodní vývěvy, vakuové pumpy).To můžeme obejít buď vytvořením vakua kolem nádoby s plynem (vakuum vně) nebo vyčerpáním plynu z nádoby (vakuum uvnitř). Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Vakuum (nízký tlak) uvnitř nádoby . Jedná se o obdobný vztah, jako v předchozím případě, avšak tentokrát je měřena hustota obsahu láhve. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Vakuum (nízký tlak) uvnitř nádoby . Tento případ je méně náročný na provedení experimentu. Máme-li vhodnou transparentní vakuovou nádobu na uchovávání potravin, dostatečné vakuum vytvoříme i pomocí vakuové pumpy. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Vakuum (nízký tlak) uvnitř nádoby . Dosazením do vztahu pro aktuální atmosférický tlak 99500 Pa; naměřené Vint ; teplota v místnosti 26°C, dostáváme hodnotu hustoty vzduchu. Odhadujeme, že při měření se dopouštíme nejistoty měření do 5%. Tabelovaná hodnota pro dané podmínky (suchý vzduch) 1,16 kg·m -3. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Přetlak (vysoký tlak) uvnitř nádoby Tato situace je obdobná jako v předchozím případě. Uzavřená láhev s manometrem je postupně tlakována vzduchem (pomocí kompresoru nebo hustilky). Výsledný vztah pro výpočet hustoty vzduchu má tvar jako vztah při čerpání obsahu láhve. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Přetlak (vysoký tlak) uvnitř nádoby Odhadujeme, že při měření se dopouštíme nejistoty měření do 5%. Na rozdíl od případu b), byla teplota stlačovaného vzduchu zřejmě vyšší než teplota okolí, proto je získaná hodnota hustoty menší. Pro eventuální přepočet na standardizovanou tabelovanou hodnotu 0°C použijeme stavovou rovnici. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Určování hustoty plynů CO2 a N2O Kritérium výběru těchto 2 plynů vychází ze snadné dostupnosti, protože mají využití v domácnosti. Jsou dostupné v malých bombičkách, ve kterých jsou uchovávány v tekutém stavu. Jako nádoba pro měření se použije láhev na výrobu sifonu (pokud není kovová, můžeme použít skleněnou, nejlépe se závitem – od šampaňského, jinak bychom byli nuceni měřit objem a modifikovat vztahy pro výpočet), která se předem vyčerpá. Lze použít oba případy, kdy je tlak v láhvi vyšší než atmosférický, nebo můžeme plyn čerpat a dosáhnout nižšího tlaku. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Určování hustoty plynů CO2 a N2O Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Určování hustoty plynů CO2 a N2O Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 Závěr V příspěvku jsme ukázali tři cesty, jak je možné naměřit hustotu vzduchu s poměrně velkou přesností v podmínkách školy. Při měření je potřeba dbát na dostatečně pomalé připouštění vzduchu do vakua a současně je nezbytné vyčkat na dostatečnou temperaci plynu v láhvi či recipientu. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 Závěr Láhev musí být dostatečně tuhá, jak pro přetlak tak i podtlak, v opačném případě musíme do výpočtu zahrnout změny objemu, které měření a vyhodnocení zkomplikují. Experiment ukazuje na výhodnost využití proložení naměřených bodů přímkou a stanovení směrnice. Tento postup ukazuje žákům posun vyhodnocení experimentu na vyšší vědeckovýzkumnou úroveň. Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014

Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014 Děkuji za pozornost doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání PdF MU Poříčí 7, 603 00 Brno, ČR E-mail: sladek@ped.muni.cz Telefon: + 420 549 496 841 Mgr. Lukáš Pawera E-mail: pawera@mail.muni.cz Telefon: + 420 549 496 630 Veletrhu nápadů učitelů fyziky 19, Cheb, 29.8 - 31. 8. 2014