Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.14_tepelne_zareni Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Tepelné záření Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva.
Tepelné záření rozžhavené těleso (např. rozžhavené vlákno žárovky, Slunce) vysílá do okolí světlo, které vnímáme zrakem rozžhavené těleso vysílá do okolí tepelné záření, které vnímáme tepelnými čidly v pokožce našeho těla některými tělesy tepelné záření prostupuje a některými je pohlcováno
Tepelné záření pohlcuje-li těleso tepelné záření, zahřívá se takovým tělesem je např. naše ruka v blízkosti svítící žárovky těleso, které vysílá tepelné záření (např. svítící žárovka, Slunce) je zdrojem energie záření energie záření se přenáší z jednoho tělesa na druhé, přitom nejsou v přímém dotyku rychlost tepelného záření ve vakuu je stejná jako rychlost světla (asi 300 000 000 m/s = 300 000 km/s)
Na čem závisí zahřátí tělesa při pohlcení tepelného záření? 1. pokus: K svítící žárovce (s příkonem např. 60 W) přiblížíme dlaň. Pociťujeme, že se dlaň zahřívá tím více, čím je blíže k žárovce. Opakujeme pokus se žárovkou o větším příkonu (např. 100 W), vlákno má nyní vyšší teplotu. Při stejných vzdálenostech jako v předešlém uspořádání pociťujeme, že se dlaň zahřívá více.
Na čem závisí zahřátí tělesa při pohlcení tepelného záření? 2. pokus: Tři stejné laboratorní teploměry přikryjeme tenkými listy z různých materiálů. První lesklou hliníkovou fólií, druhý listem z bílého papíru a třetí listem černého matného papíru. Na všechny tři listy necháme dopadat současně stejným způsobem tepelné záření z elektrické lampy Po krátké době zjistíme, že nejvyšší teplotu má teploměr přikrytý černým papírem, nejnižší teplotu má teploměr přikrytý hliníkovou fólií. černý matný papír bílý papír alobal
Závěr pokusů: Zvýšení teploty při pohlcení tepelného záření závisí na: vzdálenosti zdroje záření od tělesa, na teplotě zdroje záření na barvě tělesa na úpravě povrchu tělesa
Tepelná izolace Změnu teploty tělesa omezujeme tím, že těleso tepelně izolujeme. Např. v termosce se udrží vysoká teplota čaje nebo nízká teplota zmrzliny proto, vnitřní nádoba termosky má dvojité stěny z tenkého zrcadlového lesklého skla, v prostoru mezi stěnami je vakuum.
Otázky: 1. Jak se přesvědčíš o tom, že svítící žárovka je zdrojem tepelného záření? 2. Co označujeme slovem vakuum? Uveď příklady prostorů s vakuem. 3. Jaká je rychlost tepelného záření ve vakuu?
Vyber správné odpovědi: 4 Vyber správné odpovědi: 4. Na čem závisí změna teploty tělesa při pohlcení tepelného záření? Na gravitačním poli Země. Na vzdálenosti zdroje záření od tělesa. Na teplotě zdroje záření. Na barvě a úpravě povrchu. Na hmotnosti tepelného zdroje. Na přímém dotyku tělesa s tepelným zdrojem.
5. Umísti ruku jednou ve vzdálenosti 10 cm, podruhé ve vzdálenosti 50 cm od téže svítící žárovky. V čem se liší tepelný pocit v prvním a ve druhém případě? Vyslov závěr.
6. Umísti ruku ve stejné vzdálenosti od dvou svítících žárovek, z nichž jedna má příkon 40 W a druhá 100 W. V čem se liší tepelný pocit v prvním a ve druhém případě? Vyslov závěr.
7. Nákladní automobily nebo železniční vagony s vnitřním chlazením určené k dopravě čerstvých potravin a léků mají bílý nátěr na vnějších stěnách. Proč je výhodná tato úprava?
Použité zdroje: galerie office www.office.microsoft.com doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3.
Metodika prezentace: Zopakování vlastností světla. Ze sedmého ročníku žáci vyjmenují vlastnosti světla, rychlost šíření světla ve vakuu, vyjmenují světelné zdroje. Popis tepelného záření, které vnímáme nejenom zrakem, ale i tepelnými čidly v pokožce našeho těla. Žáci si zapíšou rychlost šíření tepelného záření ve vakuu. Žáci vyzkouší dva pokusy zaměřené na vlastnosti tepelného záření a zapíšou si všechny závěry. Žák dokáže zodpovědět na otázku na čem závisí zahřátí tělesa při pohlcení tepelného záření. Vysvětlení výhod tepelné izolace. Žáci odpovídají na připravené otázky.