Didaktika tělesné výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Advertisements

VY_32_INOVACE_2C16 P OSILOVACÍ PROGRAM PRO DNEŠNÍ ŽENY.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Atletická průprava pro canicross
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
Kruhový trénink Michal Lehnert.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Diagnostika plavecké úrovně a plavecké techniky
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
Dýchací systém.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
OBSAH SEMINÁŘE Č.3 : prezentace na zadané téma
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktika geografie.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Protahovací cvičení pro oblast krku Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_67_protahovací cvičení – krční páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná Určeno pro.
Posilovací cvičení - záda Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_77_posilovací cvičení – záda Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná Určeno pro 8. ročník, ZŠ speciální.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Organizační formy práce v tělesné výchově
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
jen pro vnitřní potřebu
Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
Neurofyziologie a pohybový systém 8.seminář
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy
Protahovací cvičení pro dolní končetiny
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha pro žáky na vozíku
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Didaktika tělesné výchovy Martin Fučík 388159 UTV - SE

Vyučovací jednotka TV Efektivita vyučovací jednotky Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce

Efektivita vyučovací jednotky „Úroveň výsledků, kterých dosáhneme při plnění cílů a úkolů tělesné výchovy“

Základní kritéria samotné efektivity (Plíva & kol. 1991) Úroveň splnění cíle vyučovací jednotky Struktura vyučovací jednotky z hlediska psychického a fyzického zatížení Využití vyučovací doby Účinnost funkční odezvy zvolených podnětů

Úroveň splnění cíle vyučovací jednotky Cíl vyučovacích hodin je dán: Učebními osnovami Ročním plánem Tematickým plánem Plánem pro jednotlivé vyučovací jednotky Cíl vyučovacích hodin musí respektovat: místní podmínky, věk, pohlaví, materiální vybavení, frekvenci vyučovacích jednotek, počet žáků…

Zatížení ve vyučovací jednotce 1.) Psychické zatížení Úvodní část - emočně motivační podněty Hlavní část - kognitivní fáze - volní zatížení Závěrečná část - emočně motivační podněty

Křivka psychického zatížení žáků ve vyučovací jednotce tělesné výchovy (upraveno dle Frömela 1987)

Zatížení ve vyučovací jednotce 2.) Fyzické zatížení Obratnost - začátek vyučovací jednotky - SF 120 – 130 T/min Rychlost - začátek vyučovací jednotky - SF až 160 T/min Síla - druhá část vyučovací jednotky - dynamická X všeobecná Vytrvalost - druhá část vyučovací jednotky - SF 120 – 140 T/min

Křivka tělesného zatížení žáků ve vyučovací jednotce (Frömel, 1987) Fyzické zatížení Křivka tělesného zatížení žáků ve vyučovací jednotce (Frömel, 1987)

Využití vyučovacího času Sledujeme metodou chronometráže Aktivní cvičební čas žáka Pedagogicky využitý čas Ztrátový čas

Využití vyučovacího času Časově dobře využitá jednotka Aktivní cvičební čas - 20 – 40 % času Ztrátový čas - méně než 20 % času Ovlivněno – obsahem učiva (složitost), typem vyučovací jednotky (nácviková, výcviková, herní)

Využití vyučovacího času Vyučovací jednotka – 45 min Čistý cvičební čas méně než 14 min – NEVYHOVUJÍCÍ Čistý cvičební čas 14 – 17 min – PRŮMĚRNĚ EFEKTIVNÍ Čistý cvičební čas nad 17 min – ŽÁDOUCÍ EFEKTIVITA Čistý cvičební čas cca 22 min – VÝBORNÁ EFEKTIVITA

Fyziologická účinnost vyučovací jednotky Hypokineze….. => nutnost fyziologického účinku Účinnost lze posuzovat: Zjišťování kalorického výdeje (laboratorně) Odhad kalorického výdeje (tabulky) Stoj, leh, sed 100kcal/hod Klus, cvičení na místě 300kcal/hod Intenzivní cvičení 1000kcal/hod Hodnocením známek únavy (tabulky, viz. Tabulka dle Zotova) Sledování změn srdeční frekvence (telemetrie, sporttester…) Doporučené zatížení - vyšší než 50% TFmax - několik vrcholů kolem a nad 160 T/min (Semigonovský, 1988) * Doporučená hodnota výdeje energie pro TV je 240kcal/hod

Tabulka únavy dle Zotova Příznaky Nedostatečné zatížení Přiměřené Velké zatížení Barva kůže zčervenání značné zčervenání zblednutí (promodrání) Pocení malé větší nad pasem velké i pod pasem Dýchání zrychlené, pravidelné rychlé i ústy ústy nepravidelné Pohyby správné i na konci na konci menší nesprávnosti nekoordinované Vnímání bez chyb reaguje jen na hlasité projevy Subjektivní potíže bez únava, bolesti dolních končetin únava, bolesti hlavy, vrhnutí, závrať

Chronografická analýza Komplexní hodnocení efektivity vyučovací jednotky

Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce Základní Hromadná forma Skupinová forma Individuální forma Specifické Doplňková cvičení Variabilní provoz Kruhový provoz

Doplňková cvičení Doplňují hlavní cvičení Zvyšují efektivitu Probíhají v intervalu mezi jednotlivými procvičovanými tvary Učitel na žáky přímo nedohlíží Cílem je nejúčinnější využití času, samostatnost, zvýšit pestrost, aktivní odpočinek…

Doplňková cvičení Obsahem mohou být cvičení: Jednoduchá, žákům známá, bezpečná Nenáročná na koncentraci a pozornost Nevyžadující dopomoc, žák je provádí samostatně Neovlivňují bezpečnost na ostatních stanovištích Emocionálně méně náročná než hlavní cvičení Nezvyšují hlučnost (neplatí vždy u herních vyučovacích jednotek)

Variabilní provoz = cvičení na stanovištích Střídání stanovišť a cvičení, které jsou zaměřené na ZDOKONALOVÁNÍ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ Nevyskytují se prostoje, cvičí všichni Využívají proměnlivých a ztížených podmínek Cvičení zvládnutá a známá všem, nevyžadující dopomoc…

Variabilní provoz Důležité je vymezení: Počtu opakování cvičení Vymezení času pro cvičení i následný přechod Zařazujeme do druhé poloviny hlavní části Počet stanovišť – dle počtu žáků a materiálních podmínek Doba cvičení 30 – 60 s Doba trvání cca 10-15 min

Kruhový provoz Několik do kruhu uspořádaných stanovišť 6-10 stanovišť dle: Počtu žáků Materiálních podmínek Prostorových možností Zvoleného obsahu Cvičení zaměřené na ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ Slouží k rozvoji kondičních schopností Dobré využití vyučovacího času

Kruhový provoz Důležitost brát v potaz věk žáků, jejich úroveň pohybových schopností, individualismu Nejjednodušší – řízení časem (zejména pro rozvoj síly a vytrvalosti) Doba cvičení cca 30s X odpočinek 30-60s Nepřetržitý kruhový provoz – rozvoj vytrvalosti, prakticky bez času na odpočinek Zařazujeme kolem 20. a 30. minuty vyučování Doba trvání 10 – 15 min Zařazujeme v blocích (po 6 týdnech) – sledujeme pokroky