Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Advertisements

Přírodní společenstva
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Třída: Máloštětinatci, pijavice
Lesní obratlovci – savci
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Mnohobuněční živočichové Obr.1
PRVOUKA 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
FYLOGENEZE CÉVNÍ SOUSTAVY
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ZKUS ROZTŘÍDIT NĚKTERÉ ŽIVOČICHY
Triblastica:1) Ploštěnci- Plathelminthes
Test paraziti Míra Rychna.
MOŘE, OCEÁN.
Kroužkovci, členovci Přírodopis VY_32_INOVACE_171, 9. sada, Př3
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vodní ptáci Přírodopis VY_32_INOVACE_173, 9. sada, Př3 ANOTACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Trávicí soustava.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vnější stavbou těla ryb a mírně.
Čolek velký patří mezi…
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ŽIVOČICHOVÉ (P – S).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Biologická olympiáda II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Zařazování bezobratlých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_257.
Kmen: Kroužkovci tělo ze stejných článků (kromě prvního a posledního)
KMEN: PLOŠTĚNCI.
Opakování učiva přírodopisu 6. třída
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Název projektu: Živá příroda ve škole
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
Ekosystém lesa a rybníka
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_10_Zoologie,
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Třídění přírodnin.
Žahavci – žahaví dravci
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
LOUKA živočichové.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třídy Kruhoústí Paryby
Potravní vazby Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_ INOVACE_ 06_ PŘÍRODOVĚDA 5
Opakování učiva přírodopisu 6. třída
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Třídění živých organizmů 5. ročník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tělní tekutiny živočichů Cévní soustava Vylučovací soustava
OBRATLOVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_333_Říše živočichové Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Ing. Lenka Dohnalová Průřezové téma Člověk a životní prostředí Tématický celek Ročník 1. Datum tvorby 10. 9. 2012 Datum a místo ověření 26.11. 2012, biologie 1.C Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Materiál je určen pro výklad nové látky, která je zaměřená na říši živočichové. Prezentace je zpracována v programu PowerPoint, který umožňuje přehlednější způsob vysvětlení probírané látky. Klíčová slova živočichové, všežravci, dravci, býložravci, saprofágové, nekrofágové, xylofágové, mykofágové, bakteriofágové, komenzálové, cizopasníci, mokrofágové, studenokrevní živočichové, teplokrevní živočichové Metodický pokyn Materiál je vhodný pro výklad nového učiva v hodině, k opakování učiva i k samostudiu. Výklad lze vhodně doplnit prezentacemi žáků, které zpracují na jednotlivé skupiny živočichů a přednesou v hodině. Na konci učebního materiálu jsou umístěné otázky pro zopakovaní učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Říše: Živočichové

Živočich mnohobuněčný organismus tělo tvořené eukaryotickou buňkou výživa heterotrofní konzumace organických látek

Dělení živočichů podle přijímané potravy A) všežravci (omnivoři) živí se širokým spektrem potravy B) dravci (predátoři) živí se živými živočichy a jejich tkáněmi C) býložravci (fytofágové, herbivoři) živí se rostlinami

D) saprofágové (detrivoři) E) nekrofágové (mrchožrouti) F) xylofágové živí se odumřelou organickou hmotou E) nekrofágové (mrchožrouti) živí se uhynulými živočichy F) xylofágové živí se dřevem G) mykofágové živí se houbami I) bakteriofágové živí se bakteriemi

K) cizopasníci (paraziti) J) komenzálové přiživují se na potravě a jiných zbytcích jiných živočichů K) cizopasníci (paraziti) napadají jiné organismy zooparaziti (napadají živočichy) fytoparaziti (napadají rostliny) ektoparaziti (škodí na povrchu těla) endoparaziti (škodí uvnitř těla) L) mokrofágové (filtrátoři) konzumenti drobné potravy, vybírají ji z vody

Tělesná teplota živočichů

Tělesná teplota živočichů 1) studenokrevní živočichové teplota těla závisí na teplotě vnějšího prostředí bezobratlí, mihulovci, paryby, ryby, obojživelníci, plazi anabióza stav strnulosti nastává při snížení teploty těla pod určitou hranici snížení metabolismu a aktivity jedince

2) teplokrevní živočichové jedinci si udržují teplotu těla na určité hodnotě nezávisle na teplotě vnějšího prostředí ptáci (40 – 42°C), savci (36 – 39°C) termoregulace regulace tělesné teploty a) chemická metabolicky, svalovým třesem, odbourávání hnědé tukové tkáně b) fyzikální vyzařováním, vedením, prouděním, pocením

snížení výdeje tepla heterotermie izolací tělesného povrchu koncentrace kožních cév heterotermie dočasný pokles tělesné teploty až na úroveň teploty okolního prostředí typy a) letní spánek (estivace) b) zimní spánek (hibernace → hraboš, ježek) c) nepravý zimní spánek (živočich nesnižuje tělesnou teplotu, může se aktivně probudit → medvěd, jezevec)

Systém živočichů diblastika dva zárodečné listy Kmen: vločkovci Kmen: žahavci nezmar obecný, medúzka sladkovodní, talířovka ušatá, korál červený, sasanka …. Kmen: houbovci houba pletená, houba pohárová, houba říční …

triblastika tři zárodečné listy Kmen: ploštěnci Kmen: hlístice ploštěnka mléčná, motolice jaterní, tasemnice bezbranná, škulovec široký …. Kmen: hlístice háďátko řepné, škrkavka dětská, roup dětský, svalovec nizní …. Kmen: měkkýši bahenka živorodá, plovatka bahenní, hlemýžď zahradní, plzák, slimák, sépie, chobotnice ….

Kmen: kroužkovci Kmen: členovci žížala obecná, žížala hnojní, pijavka lékařská, chobotnatka rybí …. Kmen: členovci ostrorep americký, štír kýlnatý, křižák obecný, pokoutník domácí, klíště obecné, rak říční, humr evropský, stonožka škvorová, rybenka domácí, šváb obecný, škvor obecný, kobilka luční, veš dětská, kněžice zelná, včela medonosná, blecha obecná, lyšaj smrtihlav, mandelinka bramborová ….

Kmen: ostnokožci Kmen: strunatci hvězdice, ježovky … mihule potoční, žralok šedý, manta obrovská, parejnok elektrický, muréna, kapr obecný, úhoř říční, mlok skvrnitý, ropucha obecná, želva bahenní, krokodýl nilský, zmije obecná, čáp bílý, racek chechtavý, sýkora koňadra, ježura australská, vrápenec malý, veverka obecná, prase divoké, plejtvák obrovský ……

Opakování Vysvětlete, co jsou to studenokrevní živočichové. Vyjmenujte zástupce, kteří patří mezi teplokrevné živočichy . Vyjmenujte všechny typy spánků u teplokrevných živočichů a popište je. Vysvětlete, co je to termoregulace.

5. K uvedeným pojmům přiřaďte správné tvrzení všežravci dravci býložravci saprofágové nekrofágové cizopasníci mokrofágové anabióza estivace hibernace stav strnulosti filtrátoři omnivoři fytofágové paraziti letní spánek detrivoři predátoři zimní spánek mrchožrouti