Česká národní banka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_121.
Advertisements

Regulace a dohled nad bankovním systémem
Obecná část finančního práva II
Obecná část finančního práva II
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Nástroje územního plánování
Hospodářská politika státu
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Název dokumentu: Česká národní banka Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Integrační procesy v ekonomice
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Bankovní systém říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Mgr. Michal ŠAFRA DOHLED NAD OBECNOU BEZPEČNOSTÍ VÝROBKŮ (OBV) V RÁMCI DOVOZU ZE TŘETÍCH ZEMÍ Mgr. Michal ŠAFRA
Samostatnost centrální banky. Samostatnost = nezávislost na vládě – je upravena zákonem CB musí respektovat aktuální ekonomickou situaci a celkovou hospodářskou.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Kontrola veřejné správy I.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
VY_62_INOVACE_02_11 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_11 Zpracoval:Ing.
Česká národní banka Česká národní banka je podle zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance (pdf, 190 kB) zodpovědná za dohled nad finančním trhem v.
Finanční a rozpočtové právo
137 Štojdlová Marie Ekonomika, 3. ročník, obchodník
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Bankovní systém a trh peněz
Česká národní banka.
PŘÍLOHA A: SCHÉMA INTEGRACE DOHLEDU NA FINANČNÍM TRHEM V ČR.
Nejvyšší kontrolní úřad STR.99.  Nezávislý orgán.  Kontroluje hospodaření s majetkem státu.  Dohlíží na plnění státního rozpočtu.  Prezidenta a viceprezidenta.
Regulace bank Ekonomika a řízení
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Monetární (měnová) politika
Veřejné bankovní právo ČNB a dohled
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_95 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
STÁTNÍ PODNIK.
Podnikání v oboru družstevního peněžnictví a jeho efektivnost ESFS Řízená konzultace 15. Prosince 2006.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních institucí v Německu a Velké Británii.
NEFISKÁLNÍ ČÁST FINANČNÍHO PRÁVA
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Česká národní banka Centrální banka ČR Podléhá pouze ústavě Veřejnoprávní objekt Sídlo v Praze Hospodaří samostatně s majetkem, který jí byl svěřen státem.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6016 NázevCentrální banky Téma hodinyBanky PředmětZáklady finanční.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA MICHAELA KARÁSKOVÁ FILIP CULEK.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Česká národní banka.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná část finančního práva III
Česká národní banka Ing. Roman Ptáček, Ph.D..
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Expozice Lidé a peníze v ČNB pobočce Brno
Obecná část finančního práva II
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Česká národní banka (prezentace)
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
PŘEDMĚT FINANČNÍ SPRÁVY
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Česká národní banka.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Veřejné bankovní právo
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Transkript prezentace:

Česká národní banka

Obsah prezentace Charakteristika ČNB Finanční trh Dohled v bankovnictví POZN: Před tiskem doporučuji vymazat fotografie a černě podbarvené dělící Zpracováno z využití podkladů dr. P. Mrkývky a Mgr. L. Kyncla a využití zdrojů ČNB (www.cnb.cz)

Charakteristika ČNB Právní forma: osoba veřejného práva sui generis Vznik: ze zákona, k 1.1.1993, rozdělením SBČS Ústřední banka České republiky Orgán dohledu nad finančním trhem s kompetencemi správního úřadu Sídlo: Praha Nezávislá na vládě Bez zákonodárné iniciativy

Hlavní cíl činnosti ČNB Podle článku 98 Ústavy ČR a zákona č.6/1993 Sb., o ČNB, ve znění pozdějších předpisů péče o cenovou stabilitu. Dosažení a udržení cenové stability, tj. vytváření nízkoinflačního prostředí v ekonomice ► vytváření podmínek pro udržitelný hospodářský růst nezávislost je předpokladem účinnosti měnových nástrojů vedoucích k cenové stabilitě

ČNB a hospodářská politika vlády ČNB ze zákona podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády (vedlejší cíl), za podmínek: pokud není v rozporu s cílem hlavním.

Realizace cílů určuje měnovou politiku, vydává bankovky a mince, řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank, vykonává dohled nad bankovním sektorem, kapitálovým trhem, pojišťovnictvím, penzijním připojištěním, družstevními záložnami, institucemi elektronických peněz a devizový dohled. další činnosti podle zákona o ČNB a dalších právních předpisů.

Nezávislost ČNB Personální Institucionální Funkční Finanční

Personální nezávislost omezení politických ingerencí do personálního obsazení BR Taxativní výčet důvodů odvolání člena BR

Institucionální nezávislost BR při plnění svých zákonem stanovených cílů a výkonu svých dalších činností nesmí přijímat ani vyžadovat pokyny od prezidenta, parlamentu, vlády či jakýchkoli jiných subjektů.

Funkční nezávislost Relativní autonomie ČNB při formulování inflačních cílů a nástrojů k jejich dosažení. Kurzový režim je sice ČNB povinna stanovovat po projednání s vládou, ale nesmí tím být ohrožen její hlavní měnový cíl. O zásadách a opatřeních měnové a fiskální politiky se ČNB a vláda vzájemně informují

Finanční nezávislost zákaz přímého financování veřejného sektoru a jím řízených subjektů. ČNB má vlastní rozpočet schválený BR externí audit výsledku hospodaření roční zpráva o výsledku hospodaření ►parlamentu info veřejnosti o pozici ČNB

Bankovní rada ČNB Nejvyšší řídící orgán ČNB Určuje měnovou politiku a nástroje pro její uskutečňování a rozhoduje o zásadních měnově politických opatřeních České národní banky Další působnost: a)stanoví zásady činnosti a obchodů České národní banky, b)schvaluje rozpočet České národní banky, c)stanoví organizační uspořádání a působnost organizačních jednotek České národní banky, d)stanoví druhy fondů České národní banky, jejich výši a použití, e)vykonává práva a povinnosti zaměstnavatele vyplývající z pracovněprávních vztahů vůči zaměstnancům České národní banky. g)stanoví mzdové a další požitky guvernéra h) rozhoduje v II.instanci (rozklad)

Struktura bankovní rady 7 členů guvernér 2 viceguvernéři 4 členové BR

Guvernér Zdeněk Tůma

Viceguvernéři Luděk Niedermayer Miroslav Singer

Člen BR jmenuje a odvolává prezident republiky funkční období 6 let (max 2x)

Organizační struktura ČNB Ústředí v Praze Pobočky: Brno České Budějovice Hradec Králové Ostrava Plzeň Praha Ústí nad Labem

Finanční trh Bankovnictví Družstevní bankovnictví (družstevní záložny) Kapitálový trh Pojišťovnictví Penzijní připojištění Peněžní a Devizový ------------------------------------------------------------------- Trh drahých kovů

Dohled: Stav před 1.4.2006 Bankovnictví – ČNB Družstevní bankovnictví (družstevní záložny) – Úřad pro dohled nad družstevními záložnami Kapitálový trh – Komise pro cenné papíry Pojišťovnictví – Úřad státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním připojištění Penzijní připojištění – Úřad státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním připojištění Peněžní trh – ČNB --------------------------------------------------------------------------------------------- Trh drahých kovů – Puncovní úřad

Sjednocení dohledu nad finančním trhem S účinností od 1.4.2006 Provedeno zákonem č. 57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem. Dohled nyní vykonává: Česká národní banka -------------------------------------------------------------- Trh drahých kovů – Puncovní úřad (pod MPO)

Bankovní regulace a dohled Primární důvod pro bankovní dohled: vytváření prostoru pro provádění cenové politiky Dále: Podpora bezpečnosti Podpora důvěryhodnosti Podpora efektovnosti bankovního systému Ochrana klientů (komerčních) bank

Bankovní regulace a dohled Důvěryhodnost a stabilita bankovního sektoru je pro fungování ekonomiky jednou ze základních podmínek. Tuto stabilitu nelze zajistit pouze tržními mechanismy, proto je činnost bank regulována velkým množstvím omezujících a přikazujících pravidel, především v podobě právních předpisů (tzv. bankovní regulace).

Regulující a dohledový subjekt ČNB Role ECB a dalších subjektů Externí auditorské společnosti

Bankovní regulace a dohled Bankovní dohled stanoví rámec pro obezřetné podnikání bank a kontroluje jeho dodržování. Činnost bank podléhá zákonu č. 21/1992 Sb., o bankách, ČNB vydává opatření a vyhlášky, které obsahují podmínky pro vstup do bankovního sektoru a obezřetnostní pravidla v jednotlivých oblastech podnikání bank. hodnocení bankovního dohledu mezinárodními institucemi, dohody o spolupráci se zahraničními regulátory, stanoviska ČNB k zásadním materiálům z oblasti bankovnictví, výklad ČNB k jednotné bankovní licenci, návrh právního předpisu implementujícího Basel II aj.

Pravomoci bankovního dohledu Vydává po předchozím vyjádření ministerstva financí bankovní licence, vydává opatření a vyhlášky definující pravidla obezřetného podnikání bank, monitoruje činnost bank, poboček zahraničních bank a družstevních záložen, provádí dohlídky (kontroly) v bankách, včetně poboček zahraničních bank a v družstevních záložnách, vydává předchozí souhlasy podle zákona o bankách např. při nabývání podílu na bance, při prodeji podniku banky, sloučení banky, zrušení banky či ukončení bankovních aktivit, ukládá opatření k nápravě a sankce za zjištěné nedostatky v činnosti bank, rozhoduje o zavedení nucené správy a odnětí bankovní licence po předchozím vyjádření ministerstva financí.

Ad Licence pouze akciové společnosti, které k této činnosti získaly licenci, kterou vydává Česká národní banka. Žádost musí mít písemnou formu a obsahovat kromě základních informací o žadateli i zdůvodnění žádosti (obsahující kromě jiného i strategický záměr banky, obchodní plán a analýzu trhu, na kterém banka hodlá působit, a řadu listinných dokumentů, které jsou podkladem pro správní řízení

Ad Licence Pobočky zahraničních bank, které jsou organizační složkou těchto bank – mohou působit v ČR. Podnikání bank se sídlem v Evropské unii - mohou využívat tzv. princip jednotné licence, na jehož základě je držitel licence udělené domovským orgánem dohledu oprávněn vykonávat činnosti vyplývající z jeho licence i na území jiného členského státu Evropské unie bez nutnosti žádat o licenci tohoto státu. Zahraniční banky ze zemí mimo Evropskou unii potřebují ke své činnosti licenci (ČNB). Řízení k jejímu vydání probíhá obdobně jako v případě bank. V tomto případě je vyžadováno i vyjádření bankovního dohledu ze země, kde má sídlo centrála zahraniční banky a bankovní dohled ČNB při posuzování žádosti spolupracuje s tímto zahraničním regulátorem.

Metody bankovního dohledu Dohled na dálku Dohled na místě

Dohled na dálku Monitoruje činnost bank na základě všech dostupných informací, tj. především: výkazů a hlášení pravidelně předkládaných podle jednotné metodiky stanovené ČNB bankami, auditorských zpráv, informací získaných přímo jednorázově od banky, veřejně dostupných databází apod.

Dohled na dálku Na základě dostupných informací je každá banka pravidelně analyzována, hodnocena podle jednotných kritérií. Na základě výsledků těchto analýz je navrhován: další způsob monitoringu banky, dohlídky na místě, opatření k nápravě apod. Údaje jsou zároveň využívány k souhrnným analýzám bankovního sektoru.

Dohled na místě Kontrolní činnost probíhající přímo v bankách. Tzv. dohlídky na místě se stávají rozhodujícím nástrojem bankovního dohledu - PROČ: vyšší důraz, který je kladen na posouzení systémů řízení jednotlivých rizik v bance poznání rizikového profilu každé banky umožňuje následně zvolit optimální formy dohledu tak, aby bylo možné v maximální míře zajistit kvalitní a efektivní monitoring každé banky a tak efektivně využít dostupné kapacitní a časové možnosti bankovního dohledu.