Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Výpočet práce, účinnost (8.06)
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Síla. Měření síly. Gravitační síla.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_02_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Výkon Anotace:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet hustoty
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Fyzika hrou-opakování I.
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Základní škola, Jičín, Soudná 12
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Energie ZŠ Velké Březno.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 04/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.19_prace_a_vykon Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Práce a výkon Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí.

Odpověz na otázky: Kdy člověk nebo stroj koná práci? Odpověď: Práci koná síla, přemísťuje-li těleso po určité dráze. Při působení stálé síly F ve směru přímé dráhy s je vykonána práce W rovna součinu velikosti síly a dráhy: W=F∙s

Řekni jednotku práce. Jakou jednotku používáme pro elektrickou práci? Odpověď: jednotkou práce je joule (J), 1 J = 1 N∙m, pro elektrickou práce používáme jednotku watthodina (W∙h) nebo kilowatthodina (kW∙h), 1 W∙h = 3 600 W ∙s = 3 600 J, 1 kW∙h = 1 000 W∙h

Vyber příklady konání práce: Držíš tatínkovi žebřík, aby nespadl. A) Traktor táhne přívěs. B) Tlačíme-li do betonové zdi. E) Jeřáb zdvihá kontejner s betonem. C) Maminka veze kočárek.

Vyřeš úlohu: Jak velkou práce vykoná přidavač na stavbě, který za hodinu podá zedníkovi 50 cihel do výšky 80 cm? Hmotnost cihly je asi 5 kg. Řešení: m=250 kg h=0,8 m W=? (J) W=m∙g∙h W= 2 kJ Přidavač vykoná práci o velikosti 2 kJ.

Zedník vykoná větší práci. Prodavač vykoná větší práci. Vyřeš úlohu: Odhadni, kdo vykoná větší práci: a) prodavač, který ukládá čtyři krabice mléka do regálu ve výšce 2 m, b) zedník, který nadzdvihl plný pytel vápna (25 kg) o 0,25 m. Zedník vykoná větší práci. Prodavač vykoná větší práci.

Vyber si nějaké těleso a zdvihni ho do takové výšky, abys vykonal práci přibližně 10 J.

Charakterizuj fyzikální veličinu VÝKON Charakterizuj fyzikální veličinu VÝKON. (slovy, symbol, vzorec pro výpočet, jednotka) Odpověď: Výkon = práce/doba, za kterou byla práce vykonána Výkon označujeme značkou P (z angl. power=výkon) Vzorec pro výpočet výkonu: P = W/t jednotkou výkonu je watt…jeho značka je [W]. Při výkonu 1 watt se vykoná práce 1 joulu za 1 sekundu: 1 W = 1 J/ 1s.

Jaký je rozdíl mezi výkonem a prací? Vyber správnou odpověď: Výkon je vždy větší než vykonaná práce. Výkon je vždy menší než vykonaná práce. Výkon je práce vykonaná za určitý čas.

Výkon se dvakrát zmenší. Výkon se také zdvojnásobí. Jak se změní výkon, když se za stejnou dobu dvakrát zvětší práce? Vyber správnou odpověď: Výkon se dvakrát zmenší. Výkon se také zdvojnásobí. Výkon se nezmění.

Eva s Janou soutěžily, která vyšplhá dřív ke značce ve výšce 4 m na tyči v tělocvičně. Jana byla rychlejší, dostala se ke značce za 8 s. Eva tam došplhala za 16 s. a) Jakou práci vykonala každá z nich vyšplháním ke značce, jestliže mají stejnou hmotnost 45 kg? b) Porovnej jejich výkony. Řešení

Řešení: EVA: m = 45 kg h = 4 m t = 16 s W = ? J P = ? W W = m ∙ g ∙ h W = 1 800 J = 1,8 kJ P = W/t P = 1 800/16 P = 112,5 W JANA: m = 45 kg h = 4 m t = 8 s W = ? J P = ? W W = 45 ∙ 10 ∙ 4 W = 1 800 J = 1,8 kJ P = 1 800/8 P = 225 W Obě vykonají stejnou práci 1,8 kJ. Jana má však větší výkon.

Vypočti výkon elektrické lokomotivy, která za 2 hodiny jízdy vykoná práci 5000 kW∙h. Vyber správnou odpověď: 2 500 kW 10 000 kW 7 500 kW

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-04-27] http://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/docs/biomechanika/30.jpg [cit.: 2012-04- 27]

Metodika prezentace: Žák slovy popíše, kdy člověk nebo stroj koná práci. Žák zná symbol fyzikální veličiny práce a jednotky (práce a elektrické práce). Žák vyjmenuje praktické příklady konání a nekonání práce jako fyzikální veličiny. Žák umí vyřešit úlohy na výpočet práce. Žák charakterizuje fyzikální veličinu výkon. Žák zná rozdíl mezi výkonem a prací. Žák řeší úlohy na výpočet výkonu a práce.