Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 04/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.19_prace_a_vykon Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Práce a výkon Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí.
Odpověz na otázky: Kdy člověk nebo stroj koná práci? Odpověď: Práci koná síla, přemísťuje-li těleso po určité dráze. Při působení stálé síly F ve směru přímé dráhy s je vykonána práce W rovna součinu velikosti síly a dráhy: W=F∙s
Řekni jednotku práce. Jakou jednotku používáme pro elektrickou práci? Odpověď: jednotkou práce je joule (J), 1 J = 1 N∙m, pro elektrickou práce používáme jednotku watthodina (W∙h) nebo kilowatthodina (kW∙h), 1 W∙h = 3 600 W ∙s = 3 600 J, 1 kW∙h = 1 000 W∙h
Vyber příklady konání práce: Držíš tatínkovi žebřík, aby nespadl. A) Traktor táhne přívěs. B) Tlačíme-li do betonové zdi. E) Jeřáb zdvihá kontejner s betonem. C) Maminka veze kočárek.
Vyřeš úlohu: Jak velkou práce vykoná přidavač na stavbě, který za hodinu podá zedníkovi 50 cihel do výšky 80 cm? Hmotnost cihly je asi 5 kg. Řešení: m=250 kg h=0,8 m W=? (J) W=m∙g∙h W= 2 kJ Přidavač vykoná práci o velikosti 2 kJ.
Zedník vykoná větší práci. Prodavač vykoná větší práci. Vyřeš úlohu: Odhadni, kdo vykoná větší práci: a) prodavač, který ukládá čtyři krabice mléka do regálu ve výšce 2 m, b) zedník, který nadzdvihl plný pytel vápna (25 kg) o 0,25 m. Zedník vykoná větší práci. Prodavač vykoná větší práci.
Vyber si nějaké těleso a zdvihni ho do takové výšky, abys vykonal práci přibližně 10 J.
Charakterizuj fyzikální veličinu VÝKON Charakterizuj fyzikální veličinu VÝKON. (slovy, symbol, vzorec pro výpočet, jednotka) Odpověď: Výkon = práce/doba, za kterou byla práce vykonána Výkon označujeme značkou P (z angl. power=výkon) Vzorec pro výpočet výkonu: P = W/t jednotkou výkonu je watt…jeho značka je [W]. Při výkonu 1 watt se vykoná práce 1 joulu za 1 sekundu: 1 W = 1 J/ 1s.
Jaký je rozdíl mezi výkonem a prací? Vyber správnou odpověď: Výkon je vždy větší než vykonaná práce. Výkon je vždy menší než vykonaná práce. Výkon je práce vykonaná za určitý čas.
Výkon se dvakrát zmenší. Výkon se také zdvojnásobí. Jak se změní výkon, když se za stejnou dobu dvakrát zvětší práce? Vyber správnou odpověď: Výkon se dvakrát zmenší. Výkon se také zdvojnásobí. Výkon se nezmění.
Eva s Janou soutěžily, která vyšplhá dřív ke značce ve výšce 4 m na tyči v tělocvičně. Jana byla rychlejší, dostala se ke značce za 8 s. Eva tam došplhala za 16 s. a) Jakou práci vykonala každá z nich vyšplháním ke značce, jestliže mají stejnou hmotnost 45 kg? b) Porovnej jejich výkony. Řešení
Řešení: EVA: m = 45 kg h = 4 m t = 16 s W = ? J P = ? W W = m ∙ g ∙ h W = 1 800 J = 1,8 kJ P = W/t P = 1 800/16 P = 112,5 W JANA: m = 45 kg h = 4 m t = 8 s W = ? J P = ? W W = 45 ∙ 10 ∙ 4 W = 1 800 J = 1,8 kJ P = 1 800/8 P = 225 W Obě vykonají stejnou práci 1,8 kJ. Jana má však větší výkon.
Vypočti výkon elektrické lokomotivy, která za 2 hodiny jízdy vykoná práci 5000 kW∙h. Vyber správnou odpověď: 2 500 kW 10 000 kW 7 500 kW
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-04-27] http://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/docs/biomechanika/30.jpg [cit.: 2012-04- 27]
Metodika prezentace: Žák slovy popíše, kdy člověk nebo stroj koná práci. Žák zná symbol fyzikální veličiny práce a jednotky (práce a elektrické práce). Žák vyjmenuje praktické příklady konání a nekonání práce jako fyzikální veličiny. Žák umí vyřešit úlohy na výpočet práce. Žák charakterizuje fyzikální veličinu výkon. Žák zná rozdíl mezi výkonem a prací. Žák řeší úlohy na výpočet výkonu a práce.