Užití fázového rozdílu vlnění v úlohách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Užití fázového rozdílu vlnění v úlohách Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina Datum vytvoření 24. 9. 2012 Ročník 2. ročník čtyřletého a 6. ročník osmiletého studia gymnázia Stručný obsah Řešení fyzikálních úloh využívajících vztah pro fázový rozdíl vlnění Způsob využití Postupným procházením stránek řešíme s žáky úlohy, společně rozebíráme řešení nebo žáci řeší sami. Autor Mgr. Petr Zezulka Kód VY_32_INOVACE_28_FZEZ19 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Fázový rozdíl vlnění Δϕ rozhoduje o výsledku interference dvou vlnění. Uvažujme dvě vlnění se stejnou vlnovou délkou a amplitu- dou výchylky popsaná rovnicemi: 𝑦 1 = 𝑦 𝑚 sin 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 1 λ ) 𝑦 2 = 𝑦 𝑚 sin 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 2 λ ) Pro fázový rozdíl vlnění platí: Δϕ = 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 2 λ ) - 2 π ( 𝑡 𝑇 - 𝑥 1 λ ) = 2 π λ ( 𝑥 1 - 𝑥 2 ) = 2 π λ d, kde d = 𝑥 1 - 𝑥 2 nazýváme drahový rozdíl vlnění. Vyjadřuje vzdálenost dvou bodů, ve kterých mají obě vlnění stejnou fázi.

Pružným vláknem se šíří postupné vlnění o frekvenci 2,5 Hz. Jakou rychlostí se šíří vlnění, jestliže body vlákna, které jsou navzájem vzdálené 20 cm, kmitají s fázovým rozdílem π 2 . Vyjdeme ze vztahu pro fázový rozdíl vlnění: Δϕ = 2 π λ d Δϕ = 2 π 𝑣 𝑓 d Δϕ = 2 π 𝑑 𝑓 𝑣 v = 2 π 𝑑 𝑓 Δφ = 2 π . 0,2 . 2,5 π 2 m . 𝑠 −1 v = 2 m . 𝑠 −1

Určete fázový rozdíl kmitání dvou bodů, které leží na přímce rovnoběžné se směrem šíření vlnění, je-li vzájemná vzdále- nost bodů 3 cm a frekvence vlnění je 0,1 kHz. Rychlost šíření vlnění je 15 dm . 𝑠 −1 . Pro fázový rozdíl Δϕ platí: Δϕ = 2 π λ d Δϕ = 2 π 𝑣 𝑓 d Použijeme vztah λ = 𝑣 𝑓 Δϕ = 2 π 𝑑 𝑓 𝑣 Po dosazení číselných údajů dostaneme: Δϕ = 2 π . 0,03 . 100 1,5 = 4 π

Postupné vlnění vzbuzuje ve dvou bodech navzájem vzdá- lených 4 cm harmonické kmitání. Rozdíl počátečních fází obou kmitání je π 4 . Vypočítejte vlnovou délku vlnění. Ze vztahu pro fázový rozdíl vlnění vyjádříme obecně vlnovou délku: Δϕ = 2 π λ d Po dosazení číselných údajů získáme: λ = 2 π 𝑑 Δφ λ = 2 π . 0, 04 π 4 m = 0,32 m = 32 cm

Vlnění o frekvenci 125 Hz se šíří ve směru přímky fázovou rychlostí 4 km . 𝑠 −1 . Jakou nejmenší vzájemnou vzdálenost mohou mít dva body, které kmitají: a) se stejnými fázemi b) s opačnými fázemi? Dva body kmitají se stejnými fázemi, právě když je fázový rozdíl vlnění Δϕ = 2 k π, kde k ϵ Z. Abychom určili nejmenší možnou vzdálenost, položíme k = 1. Δϕ = 2 π λ d d = 𝑣 𝑓 2 π = 2 π λ d d = 4000 125 m = 32 m λ = d

b) Dva body kmitají s opačnými fázemi, právě když je fázový rozdíl vlnění Δϕ = (2k - 1) π, kde k ϵ Z. Abychom určili nejmenší možnou vzdálenost, položíme k = 1. Δϕ = 2 π λ d 2 d = 𝑣 𝑓 π = 2 π λ d d = 𝑣 2 𝑓 λ = 2 d d = 4000 2 . 125 m = 16 m