Základní logické funkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Pády podstatných jmen, rod střední, člen určitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Starověký Řím VY_32_INOVACE_46_923
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Zřizování nových příček
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Základní logické funkce STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Základní logické funkce VY_32_INOVACE_08_150 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 08 Anotace Seznámení se základními logickými funkcemi a jejich použitím Klíčová slova Logický součet, součin, negace, proměnná, počet kombinací Předmět Elektronika Autor, spoluautor Ing. Karel Filas Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 4. ročník, žáci 18 – 19 let, maturitní obor Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední snímek 1

Základní logické funkce STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Základní logické funkce Úvod Logická neboli dvojková proměnná je veličina, která může nabývat pouze dvou hodnot a nemůže se spojitě měnit. Je založena na pojmu pravdivosti nebo nepravdivosti výroku. Při použití kladné (pozitivní) logiky, je-li výrok pravdivý, přiřadí se mu hodnota ANO, v elektronických obvodech technických zařízení tzv. logická 1 (H = High, zapnuto, +5V) Při použití kladné (pozitivní) logiky, je-li nepravdivý, přiřadí se mu hodnota NE, v elektronických obvodech technických zařízení tzv. logická 0 (L = Low, vypnuto, 0V). U záporné (negativní) logiky, která se používá méně často, je tomu naopak. Záporná logika se někdy používá při vlastním řešení a následném návrhu obvodu, protože může být postup jednodušší. Logické funkce se používají k popisu logických obvodů. 2

Označování písmeny a počet kombinací proměnných STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Označování písmeny a počet kombinací proměnných V označení logických proměnných a funkcí lze používat malá i velká písmena. Pro vstupní proměnné: písmena ze začátku abecedy (a, b, c, atd.). Pro výstupní funkce: písmena z konce abecedy (y, z). Jedná se pouze o dohodu použitou v určité úloze, knize apod. Někdy se používá, třeba při velkém počtu proměnných a funkcí, označení např. Pro vstupní proměnné: x1, x2, x3 Pro výstupní funkce: y1, y2, y3 Pro řešení úloh je potřeba určit počet možných kombinací (stavů) vstupních proměnných kde n je počet proměnných. Počet funkcí, které lze vytvořit z n vstupních proměnných, je dán vztahem Pro n = 2 je to 16 funkcí. Základní jsou tři (logický součet, součin a negace) 3

Logický součet (disjunkce) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Logický součet (disjunkce) Definice: výstupní funkce nabývá hodnoty logická 1, když jedna NEBO druhá NEBO všechny vstupní proměnné mají hodnotu logická 1. Jinými slovy: výstupní funkce nabývá hodnoty logická 1, když alespoň jedna ze vstupních proměnných má hodnotu logická 1. Operátor: +, NEBO, OR, ,  Obecný zápis: Tabulka možných stavů pro 2 proměnné bude mít 4 řádky, protože Pk = 22 = 4 a b y 1 Vidíme, že výstupní funkce y nabývá hodnoty logická 1, když alespoň jedna ze vstupních proměnných má hodnotu logická 1. To je v tabulce splněno v řádcích 2, 3 a 4. Logické součty v tabulce: 0 + 0 = 0, 0 + 1 = 1, 1 + 0 = 1, 1 + 1 = 1 Zvláštní pozornost věnujme logickému součtu 1 + 1 = 1. Výsledek zde není 10 jako při sčítání ve dvojkové soustavě. Součet není matematický! 4

Logický součin (konjunkce) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Logický součin (konjunkce) Definice: výstupní funkce nabývá hodnoty logická 1, když jedna A současně druhá A současně všechny vstupní proměnné mají hodnotu logická 1. Jinými slovy: výstupní funkce nabývá hodnoty logická 1, když současně všechny vstupní proměnné májí hodnotu logická 1. Operátor:  (násobení), A, AND, ,  Obecný zápis: Tabulka možných stavů pro 2 proměnné bude mít 4 řádky, protože Pk = 22 = 4 a b y 1 Vidíme, že výstupní funkce y nabývá hodnoty logická 1, když současně všechny vstupní proměnné májí hodnotu logická 1. To je v tabulce splněno pouze v řádku 4. Logické součiny v tabulce: 0  0 = 0, 0  1 = 0, 1  0 = 0, 1  1 = 1 Výsledky logického součinu jsou stejné jako součinu matematického. 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Logická negace Definice: logická negace mění logickou hodnotu z 0 na 1 nebo naopak. Operátor:  (pruh nad písmenem), NOT, NON Obecný zápis: čteme a non nebo negace a. Logická negace pracuje vždy s jednou proměnnou, i když může být negován celý výraz. Pak se nejdříve vypočte výraz „pod“ negací a neguje se teprve výsledek. Tabulka možných stavů pro 1 proměnnou bude mít 2 řádky, protože Pk = 21 = 2 a y 1 Proměnná může být negována vícekrát. Potom platí: Lichý počet negací je stejný jako jedna negace. Sudý počet negací je stejný jako žádná negace. Pomocí logického součtu, logického součinu a logické negace je možné vytvořit jakoukoli logickou funkci. Některé, v elektronických obvodech technických zařízení často používané funkce, se pak realizují jako hotové součástky. Jsou to logické integrované obvody. 6

Znázornění logického součtu pomocí kontaktů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Znázornění logického součtu pomocí kontaktů Logický součet se znázorní (a také realizuje) paralelním zapojením spínacích kontaktů. V praktických zapojeních se používají kontakty relé nebo stykačů. Pravdivostní tabulka Schéma zapojení a b y 1   U a b y Žárovka se rozsvítí, sepne-li kontakt a nebo b nebo oba dva. 7

Znázornění logického součinu pomocí kontaktů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Znázornění logického součinu pomocí kontaktů Logický součet se znázorní (a také realizuje) sériovým zapojením spínacích kontaktů. V praktických zapojeních se používají kontakty relé nebo stykačů. Pravdivostní tabulka Schéma zapojení a b y 1 U a b y   Žárovka se rozsvítí, budou-li současně sepnuté kontakty a i b. 8

Znázornění logické negace pomocí kontaktů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Znázornění logické negace pomocí kontaktů Logická negace se znázorní (a také realizuje) rozpínacím kontaktem. V praktických zapojeních se používají kontakty relé nebo stykačů. Pravdivostní tabulka Schéma zapojení S U a y   a y 1 V klidové stavu je kontakt sepnutý a žárovka svítí. Po stisknutí tlačítka a relé rozpojí kontakt a žárovka zhasne. 9

Souhrn učiva, otázky k procvičení STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva, otázky k procvičení Jakých hodnot může nabývat logická proměnná? Jakých hodnot může nabývat logická funkce? Jaké jsou tři základní logické funkce? Definujte logický součet. Definujte logický součin. Definujte logickou negaci. Kolik možných kombinací je pro 3 proměnné? Vytvořte tabulku logického součtu pro 3 vstupní proměnné. Vytvořte tabulku logického součinu pro 3 vstupní proměnné. 10

Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem KESL, Jan. Elektronika III, číslicová technika. Praha: BEN - technická literatura, 2006, ISBN 80-7300-182-9. ANTOŠOVÁ, Marcela; DAVÍDEK, Vratislav. Číslicová technika. České Budějovice: KOPP, 2008, ISBN 978-80-7232-333-3. ARENDÁŠ, Viliam. Číslicová technika. Bohumín: SOU, 2002, ISBN NEMÁ. 11