Pedagogika Paidagógos – pais = hoch, agó = vedu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Advertisements

Hra a její atributy doc. PhDr. D. Tomajko, CSc..
Vymezení a funkce volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Pedagogika Paidagógos – pais = hoch, agó = vedu
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Zdravá škola.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Sémantika dobrodružné výchovy Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Výzva a aktivity v přírodě
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ekonomika – základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vymezení a funkce volného času
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Osobnosti zážitkové pedagogiky
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Dějiny psychologie současná psychologie.
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Pedagogika Paidagógos – pais = hoch, agó = vedu Pedagogika – věda a výzkum zabývající se vzděláváním. Pedagogika – teoretické analýzy a reflexe týkající se výchovných vzdělávacích procesů, nikoliv praktického působení. Výchova – proces záměrného, cílevědomého působení (učitele, vychovatele, trenéra,…sebe sama) na člověka s cílem ovlivnit jej. Cíle výchovy snaha o dosažení pozitivních změn ve vývoji osobnosti rozvoj všech fyzických a psychických stránek jedince prospěšných posléze jemu a společnosti.

„Nové“ pedagogické směry Společné principy: kritika tradiční školy a výchovy nový postoj k dítěti s přihlédnutím k jeho individualitě, ne jako nehotový člověk dětství jako svébytné a důležité období života důraz na spontaneitu, radost, aktivitu škola chápaná jako společenství Alternativní pedagogické směry Montessoriovská pedagogika – Marie Montessorio Waldorfská pedagogika – Rudolf Steiner Jenský plán – Peter Peterson Freinetovská pedagogika – Célestin Freinet Pragmatická pedagogika – John Dewey Daltonský plán – Helen Parkhurst Svobodné, netradiční, volné školy – Siegfried Bernfeld, Ivan Illich, Everett Reiner

Zážitková pedagogika Myšlenkové podněty a inspirace z oboru psychologie: neofreudiáni – Jung, Adler, Fromm humanistická psychologie – Maslow, Rogers transpersonální psychologie – Grof Nepsychologické inspirace: model vědomí v podobě hologramu – K. H. Pribram paradigma, jenž se snaží propojit vědy a duchovno – u nás Zdeněk Neubauer Terminologický chaos výchova zážitkem, výchova prožitkem, výchova v přírodě, zážitková výchova, výchova dobrodružstvím, výchova výzvou experiential education, adventure education, environmental education

Související oblasti Pedagogika volného času (leisure education) – akcentuje otázku KDY k výchovnému působení dochází, volný čas chápán jako čas zbytkový, volné nakládání, svobodné rozhodnutí. Prožitkový čas x biologický čas. Relativnost času, nehomogenita, vnitřní strukturovanost. Rychlost prožitků. Pojetí humanistické psychologie – lidská podstata je dobrá, potřebuje jen čas a prostor se rozvíjet. Volný čas může být konzumován, utrácen. Vyprázdnění životního smyslu se pokusit čelit aktivním, kreativním a kritickým pojetím volného času.

Související oblasti Výchova v přírodě (outdoor education) – akcentuje otázku KDE dochází k výchovnému působení Výchova pro přírodu (ekologická výchova) Výchova o přírodě – školní předmět Výchova přírodou – přírodní prostředí je nejenom kulisou či místem výchovného působení, ale samo o sobě i pedagogickým činitelem. Výchova dobrodružstvím, výchova výzvou (adventure education, chalenge education) – akcentován je význam vnímání vztahu k aktivitám, cílem je, aby jej účastník chápal jako výzvu, odpovídá na otázku JAK dochází k pedagogickému transferu.

Zážitková pedagogika (experiential education) Též zodpovídá otázku JAK. Využívá však široký rejstřík odpovědí, nikoliv jen dobrodružství, výzvu. Využívá také různých prostředí a časů. Důraz klade na zakotvení prožitku do jeho širších souvislostí – nejen vyvolání prožitku, ale zpracování prožitku a jeho převedení do zkušenosti, jež může být opětovně využita.

Zážitek Hartl (1999): Každý duševní jev, který jedinec prožívá. Vždy subjektivní, citově provázaný. Zdroj osobní zkušenosti. Hromadí se po celý život a skládá jedinečné duševní bohatství člověka. Vážanský (1994): Spontánní, vyzkoušený i experimentální nebo vyzývavě „prožívaný život“, přisvojený vnitřní statek, který slouží k usmíření vnitřní s vnější realitou. Prožitek x zážitek Významová analýza elektronických textů v rámci českého národního korpusu. Jirásek (2004): Prožitek akcentuje více aktivitu prožívání a především jeho přítomnostní charakter. Slovo „prožitek“ je vyhrazeno pro okamžik přítomné aktivity (těl. i myšl.) – výchova prožitkem. Prožitek uplyne do minulosti a vracíme se k němu ve vzpomínce, v reflexi, v racionální analýze, označujeme jej jako zážitek – zážitková pedagogika. Cílem výchovy prožitkem je získání určité trvalejší podoby prožité události, jejíž výsledky můžeme uplatnit i v jiných situacích. To je jedna z forem vzniku zkušenosti.

Prožitek je charakterizován: komplexnost –specificita lidského způsobu existence, odlišující se od možné redukce pouze racionálním uchopením verbální nepřenositelnost – s větším úspěchem u mýtů a v umění než u vědy nedefinovatelnost – nezbytné vlastnosti jazyka se stálým pojmovým aparátem stírají plnost prožitku v definičním významu jedinečnost – jedinečná událost v širším prožitkovém proudu intencionální zaměření – prožitek je neoddělitelný od svého obsahu, sounáležitost prožívajícího jedince a prožívané události Mihalyi Csiksztentmihalyi (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: NLN. Flow fenomén

Osobnosti zážitkové pedagogiky Kurt Hahn (1884-1974) „...Ze slabosti či nedostatku každého z nás lze učinit příležitost - šanci pro jejich překonání, nápravu i nalezení nového životního směru…“ 1910 román Věštby paní Elsy - zahrnuje kritiku školního vyučování založeného na pasivním učení se z knížek stává se sekretářem prince Maxe Bádenského plán projektu obnovy etických tradic německého společenství, jež byly extrémně narušeny morálním úpadkem kritika snižující se zdatnosti, nedostatečné sebedisciplíny, ztráty iniciativy, podnikavosti, fantazie, zručnosti a soucitu 1920 založení Salomské školy - vytvoření zdravého prostředí pro nápravu

Kurt Hahn Pedagogické zásady: vychovávat dospívající ve spolupráci s nimi samotnými osvobodit dřímající talent a tužby tím, že žákům bude dána šance k seberealizaci podporovat sebevědomí pomocí dobrodružství, zkoušek odvahy i služby lidem podporovat radost ze společného díla - technické výtvory, sport, divadlo Metody pedagogické činnosti spojoval se třemi pojmy: hlava, ruce, srdce. Ke každému přiřazoval určité hodnoty, je třeba je rozvíjet v souladu, na žádnou část nezapomínat!

HRA – její podstata a funkce Johan Huizinga – hru chápe jako svobodné jednání, které je míněno jen tak a stojí mimo obyčejný život, ale které přesto hráče plně zaujme, k čemuž se nepřipíná žádný materiální zájem. Eduard Bakalář – možný „užitek“ pramenící ze hry, hra prostředkem výchovy. Hra přináší potěšení, umožňuje cvičit sebeovládání, postřeh, kombinační schopnosti, obratnost, fyzickou kondici…umožňuje odreagování, vybití přebytků energie… Formální znaky hry (Huizinga): Každá hra je nejdříve a především svobodným jednáním. Hra není skutečný život, odlišuje se od něj místem a trváním. Pravidla jsou pozitivním rysem hry. Do jisté míry neplatí morálka, zákony a zvyky obyčejného života. Dociluje spontánního zaujetí, případně napětí. Hra je buď zápasem o něco nebo představováním něčeho.

Kategorizace her Název hry, autor, pramen Záměr, cíl výchovný – rozvoj motoriky, duševních schopností, vůle, sociálních dovedností, tvůrčích dovedností jiný – pro pobavení, seznámení, navození atmosféry Počet účastníků Věková kategorie Doba – roční, denní Optimální prostředí Trvání hry Stupeň zátěže – fyzické x psychické Čas potřebný k přípravě hry – organizátoři, hráči Potřeby ke hře – seznam věcí pro organizátory i hráče Základní princip, typ hry Charakter hry – s úplnými pravidly, málo strukturované, nestrukturované

Možnosti uplatnění ZP Vícedenní kurzy typu Prázdninová škola Lipnice, navazuje hnutí Outward Bound – Česká cesta Akce typu Brontosaurus – cílem je pomoc, přínos v nějaké oblasti, doplněno hrami, programem Projekty hnutí GO! – usnadnění startu středoškolákům Prázdninové tábory organizací pro děti – Junák, Pionýr, ATOM Outdoor managment training Uplatnění ve školách v průběhu vyučování Psychoterapie