Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 4.2.2012 Název: VY_52_INOVACE_16_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky – Pohyb 2 Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Opakování tématu: Pohyb test
1)Napiš značky a jednotky následujících fyzikálních veličin: Fyzikální veličina značka Základní jednotka Odvozené jednotky Dráha Čas rychlost s m km t s h v m/s km/h
2)Napiš vzorec pro výpočet: s/t a) rychlosti: v = b) dráhy s = c) času t = Co je to trajektorie? Vzhledem k čemu je jezdec na koni v klidu a vzhledem k čemu v pohybu? v . t s/v Stopa, kterou za sebou zanechá pohybující se těleso. Například k sedlu je jezdec v klidu, k okolní krajině je v pohybu.
3) Sokol stěhovavý se při střemhlavém letu pohybuje rychlosti až 250 km/h. a)Převeď rychlost v km/h na m/s. b) Kolik sekund potřebuje pro překonání 500 m? t = s :v t= 500:69,4 t= 7,2s 250km/h = 250 : 3,6 m/s = 69, 4 m/s
4) Doplň tabulku – označ správnou odpověď 4) Doplň tabulku – označ správnou odpověď. Uveď, kdy je možné zvolit různé možnosti. Pohyb posuvný Pohyb otáčivý Pohyb rovnoměrný Pohyb nerovnoměrný Pohyb přímočarý Pohyb křivočarý Sněhová vločka Brzdící vlak Kolo u vozíku Vrtule letadla Kyvadlo hodin Zajíc na poli Kabina výtahu
5)Šváb se pohybuje rychlostí 30 cm/s. Kolik m šváb uběhne za 2 minuty? Je pomalejší než člověk, který jde rychlostí 4km/h? a) v=30cm/s t=2min=120s s=v . t s=30 . 120 s= 3 600cm = 36m b) včl=4km/h=1,1m/s všv=30 cm/s= 0,3m/s Člověk jdoucí rychlostí 4km/h se pohybuje rychleji.
6) Autobus jede mezi prvními zastávkami vzdálenými od sebe 2 km 12 minut, druhou část trasy dlouhou 3 km ujede za 9 minut. Vypočítej průměrnou rychlost v první části trasy autobusu Vypočti průměrnou rychlost na druhém úseku. Jaká byla průměrná rychlost na obou úsecích? Jaké mohly být příčiny různých průměrných rychlostí na obou úsecích?
řešení v1=s1/t1 v2=s2/t2 Průměrná rychlost: v =(12+3) / (0,2+0,15) a) s1=12km b) s2=3km t1=12min=12/60h =0,2h t2=9min=9/60h=0,15h v1=?km/h v2=?km/h v1=s1/t1 v2=s2/t2 V1=12/0,2 v2=3/0,1 V1 =60km/h v2=20km/h Průměrná rychlost: v =(12+3) / (0,2+0,15) v= 42,8km/h Příčiny různých rychlostí: stopka, autonehoda, přeplněné silnice, řidič telefonoval, tudíž stál, …
7) Spojte vhodné možnosti: Anemometr Tachometr Větrný rukáv Radar GPS otáčkoměr Zjišťuje okamžitou rychlost tělesa, kde je nainstalován Ukazuje otáčky motoru Zjišťuje okamžitou rychlost ostatních těles Orientačně určuje směr a rychlost větru Měří rychlost větru Určuje polohu sledovaného tělesa ze satelitu
Domácí úkol: Porovnej rychlost pohybu domácích zvířat, potřebné údaje vyhledej na internetu, nebo v literatuře. Vypočítej průměrnou rychlost závodního koně a nejrychlejšího sprintera světa, porovnej. Najdi povolené rychlosti na silnicích v ČR, které značky tuto rychlost povolují? Jakou rychlostí se pohybuje Země kolem Slunce?
Anotace Opakování pojmu pohyb, výpočet rychlosti, převody jednotek rychlosti . Cíl hodiny: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. ročník při fyzice, pro 8. roč. při M – před výpočtem úloh o pohybu. Práce s prezentací: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D. Průřezová témata:
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992.