Hustota-odvozená fyzikální veličina

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Advertisements

Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Měření fyzikálních veličin – Hustota
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hustota LC.
Hustota.
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
F YZIKA Hustota látky Vypracoval: Lukáš Karlík. H MOTNOST RŮZNÝCH LÁTEK Co je těžší kilogram peří nebo kilogram železa? Jsou stejně těžké. Mají však stejný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová; datum: Název:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet hustoty
Hustota a její měření.
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Fyzika hrou-opakování I.
Znázornění a měření síly, tíha tělesa
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
zpracovaný v rámci projektu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B31Fy6_Hustota 1
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet objemu
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohyb těles-fyzika hrou
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet objemu
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota – souhrnná cvičení I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Hustota-odvozená fyzikální veličina Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.01_hustota_-_odvozena_fyzikalni_velicina Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Hustota-odvozená fyzikální veličina Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě. Žák získá pojem o hustotě jako odvozené fyzikální veličině, pozná jednotky a osvojí si převádění údajů a řešení jednoduchých příkladů. Naučí se pracovat s Tabulkami.

Hustota látky-zapamatujte si: odvozená fyzikální veličina, je rovna podílu hmotnosti tělesa a jeho objemu, jednotkou hustoty je kilogram na metr krychlový (kg/m³), další používané jednotky jsou gram na centimetr krychlový (g/cm³) a kilogram na litr (kg/l), hustota se označuje malým řeckým písmenem ró – ρ.

S hustotou jste se seznámili už dřív, když jste rozdělovali látky (podle hustoty) na ty, co na vodě plavou, a na ty, co se ve vodě potápějí.

V tabulce jsou hustoty některých běžných látek V tabulce jsou hustoty některých běžných látek. Hodnoty pro další látky můžeme najít ve fyzikálních tabulkách. látka hustota v kg/m³ voda 998 led 917 železo 7 870 olovo 11 300 rtuť 13 500 líh 789 benzín 750

Číselně je hustota rovna podílu HMOTNOSTI A OBJEMU: ρ=m/V

Výpočet hmotnosti ze vzorce pro výpočet hustoty: m=ρ ∙ V

Výpočet objemu ze vzorce pro výpočet hustoty:

Z vypsaných látek vyberte ty, které na vodě plavou: korek sklo polystyrén hliník železo olej dřevo

Odpovězte na otázku: Proč se v mořské vodě plave snáze než na koupališti či v bazénu? Správná odpověď: Mořská voda má vlivem velkého obsahu rozpuštěných solí větší hustotu než voda sladkovodní. (Průměrná hustota mořské vody je 1 030 kg/m³. Mrtvé moře, které je třicetkrát slanější, má ale hustotu 1 230 kg/m³.)

Vztah mezi jednotkami hustoty: 1 kg/m³ = 0,001 g/cm³ 1 g/cm³ = 1 000 kg/m³

Doplňte následující tabulku: kg/m³ 21 600 830 250 g/cm³ 8,96 0,917 látka 8 960 917 21,4 0,83 0,25 platina měď led petrolej korek

Olověná krychle o objemu 1cm³ má hmotnost 11,3 g Olověná krychle o objemu 1cm³ má hmotnost 11,3 g. Urči její hustotu v kg/m³. Vyberte správný údaj: 11 300 kg/m³ 1 130 kg/m³ 113 kg/m³

Vysvětli schéma z obrázku:

Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 6 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80-85849-06-2 galerie office http://www.zslado.cz/vyuka_fyzika/e_kurz/7/vyphustoty/vypocet%20hustoty/krychle4.jpg http://www.oskole.sk/userfiles/image/Zofia/apr%C3%ADl%20- %202012/Fyzika/Hustota_Pokusy_6r_maj_html_m67a5e979.jpg [cit:2012-12-10] http://www.oskole.sk/userfiles/image/Zofia/febru%C3%A1r%20- %202012/Fyzika/Urcenie_%20hustoty_latok_6r_februar_html_m3607ad0a.jpg [cit:2012-12-10] http://www.zs-mat5.cz/vyuka/images/fyzika/tlak/hustota.jpg [cit:2012-12-10] http://www.zsstraz.cz/ostatni/2011-12/img/hustota1.jpg [cit:2012-12-10]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Zavedení odvozené fyzikální veličiny hustota látky. Žák naváže na znalosti, které získal na I. stupni ZŠ. Žák pozná jednotky hustoty a osvojí se převádění údajů a řešení jednoduchých příkladů. Žák pozná vzorec pro výpočet hustoty a umí odvodit vzorec pro výpočet hmotnosti a objemu. Žák odpovídá na jednoduché otázky, vybírá správné odpovědi. Žák vyplní tabulku, pracuje s Tabulkami.