Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Advertisements

Vítejte ve světě buněčného cyklu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Buněčné dělení.
M I T Ó Z A.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Omnis cellula e cellula (každá buňka je z buňky)
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
 Je to genera č ní doba bu ň ky. Pr ů m ě rn ě trvá 6 hodin a ž 9 dn ů.  1953: Howard, Pelc  Interfáze = G1 + S + G2 fáze  Mitóza ( č i meióza) = M.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buněčné dělení.
RNDr.Radek Trojanec, Ph.D. Laboratoř experimentální medicíny (LEM)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s ději, k nimž dochází v buněčném.
EUKARYOTA.
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Genetika.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Rozmnožování buněk.
BUNĚČNÝ CYKLUS A BUNĚČNÉ DĚLENÍ
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Buněčný cyklus, buněčné dělení a jeho abnormality seminář VZ prezenční
Buněčný cyklus.
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Redukční dělení – meiosa
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
Rozmnožování buněk
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BUŇKA – základ všech živých organismů
Varle se semenotvornými kanálky (histologický preparát, 400×)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozmnožování buněk - meióza
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Meióza - vznik buněk s redukovaným počtem chromozomů ( 2n -> n)
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živočišná Buňka.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
3. cvičení Buněčný cyklus.
Buňka: životní projevy
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
3. cvičení Buněčný cyklus.
Buněčné dělení – část 1. Markéta Láchová, 7. E.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_326_Rozmnožování buněk Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Ing. Lenka Dohnalová Průřezové téma Člověk a životní prostředí Tématický celek Ročník 1. Datum tvorby 30. 8. 2012 Datum a místo ověření 30.10. 2012, biologie 1.C Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Učební materiál je určen pro výklad nové látky o rozmnožování buněk. Materiál je zpracován v programu PowerPoint a umožňuje přehlednější a názornější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova reprodukce, karyokineze, cytokineze, amitóza, mitóza, meióza, buněčný cyklus, profáze, metafáze, anafáze, telofáze Metodický pokyn Učební materiál je možno použít pro výklad nového učiva v hodině, k opakování učiva i k samostudiu. K výkladu je nutné použít i učebnici biologie, ve které jsou zobrazené jednotlivé způsoby rozmnožování. Na konci učebního materiálu jsou místěné otázky k procvičení probraného učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Rozmnožování buněk

Rozmnožování = reprodukce => zajištění vzniku potomstva a zachování druhu buňky se množí dělením

typy dělení jádra (karyokineze) fáze rozmnožování dělení jádra (karyokineze) dělení celé buňky (cytokineze) typy dělení jádra (karyokineze) amióza (přímé dělení) mitóza (nepřímé dělení) meióza (redukční dělení)

a) amitóza (přímé dělení) pouze u nemocných buněk dceřiné buňky jsou různé a nejsou schopné normálního života nerovnoměrné rozdělení jádra a ostatních organel během procesu dělení mateřské buňky

b) mitóza (nepřímé dělení) => rovnoměrné rozdělení genetického materiálu mezi dceřiné buňky 1mateřská diploidní buňka => 2 diploidní buňky dceřiné 1. karyokineze: a) profáze zánik karyolémy a jadérka, vznik dělícího vřeténka a specializace chromozomů

b) metafáze c) anafáze d) telofáze chromozomy ve středu buňky, podélné dělení chromozomů v oblasti chromatid, v oblasti centromery zůstávají chromozomy spojené c) anafáze rozdělení chromozomů v oblasti centromery, rozestup chromozomů k opačným pólům buňky d) telofáze despiralizzace chromozomů, vznik dceřiných jader a jadérek, zánik dělícího vřeténka

2. cytokyneze: začíná již během telofáze vznik 2 diploidních buněk rozdělení organel a tvorba přepážky mezi buňkami zaškrcováním – dostředivé, u živočišných buněk přehrádečné dělení – odstředivé, u rostlinných buněk pučením – na mateřské buňce vniká pupen, který doroste

c) meioza (redukční dělení) uplatňuje se při vzniku pohlavních buněk (gamet, spor) nedochází ke vzniku násobného počtu chromozomů v jádře 1 diploidní mateřská buňka => 4 haploidní dceřiné buňky 1. karyokineze - součástí jsou dvě po sobě jdoucí dělení I.heterotipické II.homeotypické

I. heterotypické dělení a) profáze zánik karyolémy a jadérka, spiralizace chromozomů, vznik bivalentů, štěpení na chromatidy, možnost vzniku crossing-overu (rekombinace), vznik dělícího vřeténka b) metafáze navázání chromozomů na dělící vřeténko a seskupeni uprostřed buňky c) anafáze rozestup celých chromozomů k opačným pólům, na každém pólu haploidní počet chromozomů d) telofáze u rostlinné buňky není ukončena u živočišné buňky jako u meiózy I. heterotypické dělení

II. homeotypické dělení a) profáze zánik karyolémy a jadérka, vznik dělícího vřeténka a spiralizace chromozomů b) metafáze chromozomy ve středu buňky, podélné dělení chromozomů v oblasti chromatid, v oblasti centromery zůstávají chromozomy spojené c) anafáze rozdělení chromozomů v centromeře, rozestup chromatid k opačným pólům buňky d) telofáze vznik dceřiných jader a jadérek, zánik dělícího vřeténka, despiralizace chromozomů II. homeotypické dělení

2. cytokineze ukončí se proces dělení vznik 4 haploidních buněk

Buněčný cyklus = životní cyklus buňky → období od konce jednoho dělení po ukončení dělení následujícího fáze cyklu G1: období růstu, tvorba organel S: replikace DNA G2: tvorba dalších struktur potřebných pro dělení buňky M: mitóza

Opakování Řekněte, jakým způsobem se rozmnožuje buňka. Vysvětlete, co je to amitóza, mitóza, meióza. Vysvětlete, co je to buněčný cyklus. Vyjmenujte, jakými způsoby se tvoří přepážka mezi buňkami.

5. K uvedeným pojmům přiřaďte správné tvrzení rozmnožování karyokineze cytokineze amitóza mitóza meióza buněčný cyklus nepřímé dělení reprodukce dělení jádra redukční dělení životní cyklus buňky přímé dělení dělení celé buňky