Patologická fyziologie jako věda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Zdravotní a sociální aspekty života na ulici -Výchozí zdravotní situace jednotlivce -Výchozí sociální situace jednotlivce -Zdravotní a sociální politika.
Patologická fyziologie jako věda
Společenský a ekonomický význam zdraví a nemoci
Zdravotní stav populace v ČR a EU
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ZÁKLADY VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ.
Patologická fyziologie jako věda
Zdraví a nemoc.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Klinická propedeutika
Návykové látky, závislosti
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
- definice, charakteristika, průběh
Rizikového chování v dospívání
Ochrana lesů a přírodního prostředí
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Psychologie II Sociální psychologie
Patologická anatomie jatečných zvířat
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aids.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Duševní zdraví a psychohygiena
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 03
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Psychologické aspekty zdraví
Chudoba jako sociální problém
Biologické, psychologické a sociální dimenze
Model transkulturní péče
Patologická fyziologie jako integrující medicínský obor. Zdravotní laboranti
Základní principy geriatrie
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální patologie SCPT SCPA
MUDr. Zdeněk Pospíšil. Předmět patofyziolgie Věda,která se zabývá poruchami funkcí organismu jako celku Úloha-postihnout prvotní příčiny nemoci,ale i.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Definice, základní pojmy
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PREVENCE ŠKODLIVÝCH ÚČINKŮ KONZUMACE ALKOHOLU Bohumil Fišer Simon Jirát.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Filozofie ošetřovatelství
Číslo v digitálním archivu školy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Patologická fyziologie jako věda
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Malnutrice.
teorie oboru ošetřovatelství
Patologická fyziologie jako věda
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Patologická fyziologie jako integrující medicínský obor.
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Patologická fyziologie jako věda
Zdraví a jeho determinanty
Rodičovství biologické a pěstounské
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

Patologická fyziologie jako věda 27. 9. 2004

Patologická fyziologie jako věda je nauka o etiologii a patogeneze nemoci, založená na experimentálních výsledcích a klinickém pozorování. Etiologie pojednává o příčinách nemocí Patogeneze se zabývá rozvojem onemocnění Symptom (=příznak)- rys svědčící pro onemocnění Syndrom je soubor příznaků Patologický stav je soubor symptomů

Všeobecná patofyziologie A. Zdraví a nemoc.     1. Definice zdraví a nemoci     2. Patogenní faktory (fyzikální chemické a biologické) a odpověď organismu na ně (adaptace, dysadaptace).     3. Typy a stupně nemoci.     4. Smrt (klinická, biologická, mozková.

Všeobecná patofyziologie B: Buněčné mechanismy za patologických stavů C. Reakce na poškození tkáňové integrity a infekce. 1. Nespecifická (vrozená) imunita: zánět 2. Specifická (získaná) imunita, získané imunitní nemoci (imunodefekty, hypersenzitivita a autoimunita)

Všeobecná patofyziologie D: Růst a proliferace 1. Indukce proliferace a hojení ran 2. Maligní proliferace 3. Nádorový růst 4. Malignita a organismus E: Vliv genetického základu na vznik nemoci nemoci monogenní nemoci polygenní (multifaktoriální)

Speciální patofyziologie Patofyziologie orgánových systémů Patofyziologie orgánů

Zdraví a nemoc Jakýkoliv zákon o zdravotní péči musí vycházet z definice zdraví. Označení za nemocného může mít pro jednotlivce velké sociální následky Nemoc a zdraví jsou zároveň přírodním a kulturním fenoménem

Nemoc Nemoc se vnímá subjektivně, tj. jako individuální zážitek poruchy „cítění se“ nebo „necítění se dobře“, jako pocit churavosti, utrpení, ohrožení, strachu. starosti a bolesti, nevýkonnosti, selhání. Objektivně rozpoznává nemoc lékař podle příznaků porušené struktury a funkce, a to i nezávisle na tom, jsou-li subjektivně vnímány i pacientem.

Světová zdravotnická organizace (WHO) "Zdraví není jen absence nemoci či poruchy, ale je to komplexní stav tělesné, duševní i sociální pohody („wellbeing“). Tuto definici chápeme jako jisté naznačení ideálního stavu, ke kterému se více či méně přibližujeme. Upozorňuje na pozitivní stránku zdraví, tj. na uspokojování základních potřeb člověka, jeho aspirací, vztahů i cílů. Biologické zdraví je spojeno s pocitem životního uspokojení i celkové pohody, a to nezávisle na metodách jejich zjišťování a měření. Zvyšování dobré pohody jedince tvoří podstatný vklad pro posilování jeho zdravotního stavu. Analogicky to platí i o činnosti řady společenských skupin a organizací. Uvažuje se o zdravé rodině, přátelských skupinách, škole, profesi, obci, ale i obecné politice.

Výzva WHO "Zdraví pro všechny" (1982) „Zdraví je schopnost vést sociálně a ekonomicky produktivní život". Zdraví přestává být samo o sobě cílem, ale stává se prostředkem pro uskutečňování harmonického vývoje člověka. Vyplývá z toho: a) potřeba aktivní prevence, která se zaměřuje na posilování základních předpokladů zdraví, tj. na faktory, které zvyšují odolnost člověka při zvládání nejrůznějších zátěžových okolností života b) pozitivní aspekt zdraví se zabývá rozborem vlivů, které udržují a posilují zdraví člověka, pomáhají odstraňovat důsledky mnoha nemocí či poruch a podporují kladné mezilidské vztahy.

Zdraví a nemoc Zdraví člověka je podmíněno také těmito skutečnostmi: a) specifické formy chování zvyšují či přímo vytvářejí rizika vzniku závažných onemocnění (nevhodný životní styl, a to mnohdy již v těhotenství, alkohol, drogy, nevhodné dietní návyky, nedostatek pohybu, selhání ve školách, sociální izolace aj.) b) chování jedince a jeho návyky se mohou záměrně měnit a snižovat rizika různých selhání c) účelně volené programy preventivních zásahů (výchova, osvěta, sítě přátelských vztahů, sociální opora aj.) jsou většinou ekonomicky nenáročné a mnohdy výhodnější než pozdější léčení vzniklých poruch.

Stádia rozvoje nemoci Prodromy Akutní onemocnění (1-21 dní) Chronické (víc než 40 dní) a/ navazující na akutní po časově definované době (chronická bronchitida u kuřáka, navazující na akutní) b/ chronické od začátku (Wegenerova granulomatóza

Stádia rozvoje nemoci Chronické onemocnění: stadia Remise- zlepšení až vyhojení Exacerbace- nové vzplanutí

Kvalitativní a kvantitativní znaky v populaci Kvalitativní znaky představují alternativu Kvantitativní znaky (čitatelné, metrické) Jejich charakteristika z biologického hlediska: spojitá distribuce v populaci (ideálně podle křivky normálního rozložení) podmíněnost multigenní problém rozhodnout o patologickém rozmezí znaku

Nejjednodušší (bino-mický) model vzniku zvonovité, popř Nejjednodušší (bino-mický) model vzniku zvonovité, popř. “normální” distribuce. Normální distribuce vzniká, sečítá-li se vliv nekonečně mnoha nekonečně malých faktorů vytvářejících danou proměnnou veličinu (výšku těla, dlouhověkost...) 3

9

Zdravotně (= adaptačně) významné vlastnosti jsou v populaci pod selekčními tlaky. Při změně podmínek se populace může dočasně dostat mimo adaptační optimum – typicky u tzv. civilizačních nemocí Pokud není populace příliš daleko od optima v daném znaku, vzniká U křivka (symetrické okolo nejčastější hodnoty v populaci- např. mortalita v závislosti na hematokritu), vzniká J křivka (posunutá mimo nejčastější hodnotu znaku v populaci (např. morbidita v závislosti na hladinách cholesterolu)

11 J-křivka morbidity ve vztahu k hladině celkového cholesterolu v populaci: I jedinci s podprůměrnou hodnotou cholesterolu mají v naší populaci zvýšené riziko nemocí spjatých s hladinou cholesterolu. 11

Alternativní vs. kontinuální model zdraví a nemoci Alternativní model: "Vše nebo nic„ Vliv “velkého” faktoru  heterogenita souboru příčin Samostatné distribuce kvantitativních znaků Zájem kurativní medicíny Kontinuální model: Plynulé přechody mezi zdravím a nemocí Homogenní soubor příčin Jediná distribuce znaku v populaci Zájem preventivní medicíny

12

Způsob určování referenčního (“normálního”) intervalu

Co může znamenat poloha pacienta v okraji (nebo i za okrajem) referenčního intervalu: Preinstrumentální chybu (např. příprava pacienta, způsob odběru krve) Instrumentální chybu (rozptyl měření nebo i systematickou chybu např. při spektrofotometrickém stanovení koncentrací látek) Intraindividuální zakolísání měřené veličiny Příslušnost do 5% zdravých osob, které bývají z intervalu vylučovány Eufunkční extrém (norma individua je přitom dodržena) Skutečně patologickou hodnotu daného znaku