Německé divadlo v 18. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
William Shakespeare.
KLASICISMUS.
Doba Charakteristika Znaky
Vytvoření bloků Trojspolek, Dohoda (Trojdohoda)
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
Divadlo konce 19.století.
století vznik kapitalistické společnosti
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Německé divadlo v 18. století
Victor Hugo ( ).
Identifikátor materiálu: EU –
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Carlo Goldoni Anna Bartošová, C1B
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
2. Sentimentalismus a preromantismus
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ivan Andrejevič Krylov
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Německý preromantizmus
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
William Shakespeare.
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Sturm und Drang Goethe – Schiller Výmarský klasicismus Faust
Divadlo španělského zlatého věku 2
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Proměna evropského divadla Úvod Německý romantismus
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
ANGLICKÉ DIVADLO
Italská improvizovaná komedie
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Německé divadlo v 18. století

Politická situace Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní nutnost obnovy Roztříštěnost země Mizivá podpora divadla v němčině

Šlechtické dvory Vzhlíží k Francii a Itálii – kopie francouzských dvorů Staví se divadla, ale operní a pro italské soubory Hamburk a Lipsko – stálé ansámbly Činohra v jejich stínu

Angličtí herci Kočují od dvora ke dvoru od roku 1586 Doporučující listy Robert Browne John Spencer Větší prestiž než Němci Značně zjednodušené verze alžbětinských her – důraz na neverbálno

Stockfish und Pickelhering Klauni, potřební ke komunikaci s německým publikem (nespoléhají se na jazyk) Postupně přibývá němčiny Od 1625 i němečtí herci George Jolly – poslední významný principál Kolem 1660 Angličané mizí z kontinentu

Herecké družiny Carl Andreas Paulsen – první známá družina Johannes Velten – snaží se o náročnější repertoár Nutné kočování a velký repertoár – 80 – 90 titulů Typická struktura večera – hauptakce a komická dohra, případné improvizace a písně

Hauptakce Haupt- und Staatsaktion Nejtypičtější žánr 18. století Napínavé drama s komickými vložkami Mytologické či historické náměty Často jen slepenec efektních prvků Pompéznost

Hanswurst Navazuje na Harlekýna i Pickelheringa Mazaný sluha, venkovan – skepticky komentuje své pány Lidová, plebejská moudrost V hauptakcích ironizuje tragédii

Joseph Anton Stranitzky Tvůrce vídeňského Hanswursta – kodifikoval tuto postavu Divadlo u Korutanské brány „Přetáhl“ publikum Italům Pohotový politický glosátor

Nezájem o německé drama Problém všech principálů Šlechta – francouzské divadlo a italská opera Nechce patronovat německé soubory

Johann Christoph Gottsched Výjimka své doby – intelektuál, spolupracující s profesionály Snaha o rozvoj němčiny jako literárního jazyka Francouzské vzory Umírající Kato

Caroline Neuberová Nejprogresivnější principálka své doby 1717 útěk z domova Od 1727 vlastní herecká společnost (částečné sídlo v Lipsku) 1740 cesta do Ruska (mezitím vypuzena z divadla)

Reformy Gottscheda a Neuberové 1727 – 1739 (pak rozchod ve zlém) Snaha zvýšit úroveň drmaturgie i inscenování Konec hauptakcí a improvizací Pečlivé zkoušení Přesto nutné kompromisy (počet titulů) Umožnili pozdější rozvoj

Upálení Hanswursta 1737 symbolické gesto Gottscheda a Neuberové Už za rok se však vrací pod jiným jménem Vetře se i do Lessinga Publikum si jej nedá vzít

Významné společnosti Johann Friedrich Schönemann Heinrich Koch Konrád Ackermann - jeho soubor tvořil základ Národního divadla Konrád Ekhof – působil u Schönemanna i Ackermanna

Ekhofova akademie První významný německý divadelní teoretik, vynikající herec 1753 – zakládá ve Schwerinu hereckou akademii Snaha o setkávání herců, výměnu zkušeností a diskusi o hereckých stylech Troskotá na nedostatku disciplíny Pak ředitel divadla v Gothe

Hamburské Národní divadlo První pokus o nekomerční, dotované divadlo – placeno podnikateli Johann Friedrich Löwen Snaha přilákat nejlepší herce i autory Opět nutné repertoárové kompromisy Pouze 1767 – 1769 Lessing dramaturgem a kritikem

Gotthold Ephraim Lessing 1 Překlady Diderota, jinak však podpora anglického dramatu (polemika s Gottschedem) První evropský dramaturg – Hamburská dramaturgie Umělec i teoretik

Gotthold Ephraim Lessing 2 První významný německý dramatik Miss Sára Sampsonová – triumf měšťanské truchlohry Moudrý Nathan

Měšťanská truchlohra Anglické vzory – Kupec londýnský Adoruje tu vrstvu, která jej podporuje Výraz mravního sebevědomí měšťanstva Důraz na ctnost a morálku Čistá dívka, svůdce, milenka

Emilia Galotti Nejúspěšnější německá tragédie své doby Střet měšťanského a dvorského prostředí Měšťané – čistší, morálnější Vztah otce a dcery Dívka raději zemře, než by ohrozila svou čest

Mína z Barnhelmu První německá národní komedie Bezstarostnost, ale v pozadí trauma sedmileté války Dvěma milujícím se lidem (Mína a major Tellheim) brání hrdost a sociální rozdíly ve sblížení

Friedrich Ludwig Schröder Principál nejvlivnější společnosti konce 18. století (Hamburk) Velká přísnost –první opravdu funkční soubor v dnešním smyslu Hraje Shakespeara a autory Sturm und Drang Překládá, upravuje Vynikající herec romantického stylu

August Wilhelm Iffland Herec v Mannheimu, pak ředitel berlínského divadle. Spolu se Schröderem nejlepší německý herec 18. století Také plodný autor – psal si hry na tělo – jímavý sentimentalismus - Lovci Schopnost zlidštit postavu Výrazné gesto, slabý hlas

August Friedrich von Kotzebue Nejpopulárnější a nejhranější německý autor – možnáí i světový Píše měšťanská drmata, historické hry i frašky Umí přizpůsobit nové tendence obecnému vkusu Více než 200 her Vliv na Tyla

Soucit! Soucit! Soucit! Truchlohry vzbuzují silné emoce Sentimantalismus Potřeba společného dojetí Soucit se považuje za znak duchovní vyspělosti

Proměna herectví Postupný odklon od rétoriky k fyzickému konání Důsledné vyjadřování emocí průběžným jednáním Znaková povaha gest Teorie o mimice a fyzognomii Snaha o racionalizaci herecké tvorby