Problematika rýmu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Advertisements

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Poezie.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Český normalizační institut Czech Standards Institute Seminář Řízení kvality a bezpečnosti informačních systémů v souvislostech mezinárodního akreditačního.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Výuka předmětu automobily
Versologie UDSLB.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Zvuková stránka jazyka
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: SIMONA ŠTRANCOVÁ, DIS. NÁZEV: VY_32_INOVACE_667_PŘÍTOMNÝ_ČAS_PRŮBĚHOVÝ_KLAD TÉMA:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Národní strategie finančního vzdělávání (inspirovaná Koncepcí informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR)
Samohlásky a souhlásky
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POEZIE.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Slovo jako jednotka slovní zásoby.
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jarmila Mihalíková Název materiálu: VY_32_Inovace_22_Po prázdninách Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Literární pojmy Literatura.
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Elektronický obchod z pohledu České republiky
Prozodické systémy a druhy rýmů
A. Sova – Květy intimních nálad
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Anotace: prezentace slouží k procvičování rozdělení hlásek a druhů vět
Autor: Mgr. Maruše Žofková Název: VY_32_INOVACE_1A_06_samohláska U
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Druhy rýmů.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
HTML Vojtěch novotný 9.a.
Opakujeme základní pojmy
Ovládání dopravního pásu s bezpečnostním
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Poezie a verš.
Transkript prezentace:

Problematika rýmu

Rým a jeho funkce Rým Charakteristický prvek veršové soustavy, není nezbytnou součástí verše, jedná se o zvukovou shodu na konci veršů (poloveršů). Funkce rýmu v básni: Eufonická Rytmická Sémantická Stavební

Rým X asonance Asonance: shoda na úrovni koncových samohlásek (malá – stará, milá – stará) Vlastní rým: zvuková shoda konců slov počínající samohláskou (láska – páska) Konsonance: Shoda souhlásek bez ohledu na samohlásky (stojí – stáje)

Druhy rýmu Podle poslední rýmující se slabiky mužský (teze) – ženský (arze) Podle gramatické povahy štěpný – planý Z rytmického hlediska (dle umístění ve verši) koncový – čelní – vnitřní Ze stavebního hlediska sdružený – střídavý – obkročný – přerývaný – postupný – tirádový Ze zvukového hlediska kalambúrní – rýmové echo

Děkuji za pozornost.