Opakování národních dějin (1)
Definuj pojem „historie“. = věda o minulosti Proč se učíme dějepis Definuj pojem „historie“. = věda o minulosti Proč se učíme dějepis? - zábava, poučení
Práce pro skupiny : Historikové rozdělili dějiny do několika období. Vyznač je na časové ose a urči mezníky (začátek – konec) těchto období (časový údaj + událost). 3 000 000 3 000 476 1492 1914 moderní dějiny pravěk starověk středověk novověk objevení Ameriky vznik člověka vznik nejstarších států začátek I. světové války zánik říše západořímské
ve správné časové posloupnosti Znáš tyto pojmy? Můžeš získat pro skupinu body navíc. Své vysvětlení dolož jednoduchým příkladem. Periodizace = Chronologicky = Chronologie = časové rozdělení ve správné časové posloupnosti věda o čase
3 000 = 476 = 1 492 = 30. století 1 914 = 5. století 15. století Práce pro skupiny : Zmíněné letopočty převeď na století. 3 000 = 476 = 1 492 = 1 914 = 30. století 5. století 15. století 20. století
Práce pro skupiny : Vypiš všechny prameny hmotné. Historické prameny dělíme na : ………………….. a ………………….. . Od kdy (historické období) se objevují prameny písemné?
Práce pro skupiny : Doplňte chybějící informace. Slované přicházejí na naše území na přelomu století. Dělí se na 3 větve : Češi patří k Slovanům. Před Slovany obývali naše území kmeny , před nimi - V 7. století se Slované spojili proti společným nepřátelům - a Vznikl tak kmenový svaz, zvaný První stát se ale na našem území objevil až v století. Jmenoval se Vznikl roku 833 tak, že kníže připojil ke knížectví moravskému knížectví Vládl zde rod Od roku 863 zde působili věrozvěstové – bratři Cyril a Metoděj. Vytvořili nový jazyk - a nové písmo - 5./6. západní, východní a jižní Slovany. západním Germánů kmeny Keltů. Avarům Frankům . Sámova říše. 9. Velká Morava. Mojmír nitranské. Mojmírovců. staroslověnštinu hlaholici.