Občanské vzdělávání září 2017 MŠMT 1
Obecná východiska Charta Rady Evropy o výchově k demokratickému občanství a lidským právům (přijata 2010) Hlavní směry Strategie vzdělávací politiky do roku 2020 (schváleny 2013); jako jeden ze 4 hlavních cílů uvedeno aktivní občanství 2 2
Občanské vzdělávání ve školách Předškolní vzdělávání – poznávání a kultivace vztahů uvnitř vrstevnické skupiny a vztahů ke světu dospělých Základní vzdělávání – vzdělávací oblast Člověk a jeho svět resp. vzdělávací obor Výchova k občanství Střední vzdělávání – vzdělávací obor Základy společenských věd 3 3
Občanské vzdělávání ve školách Kromě zmíněných vzdělávacích oblastí a oborů se uskutečňuje v průřezových tématech (Výchova demokratického občana, Mediální výchova, atp.) a účastí na každodenním provozu školy (žákovská samospráva, žákovské parlamenty) Cílená práce během mimoškolních akcí 4 4
Tři roviny rozvoje OV Vzdělávání „o“ demokracii – vzdělávací obsah Vzdělávání „v“ demokracii – škola jako laboratoř demokracie Vzdělávání „pro“ demokracii – uplatnění a osobní účast ve veřejném životě 5 5
Občanské vzdělávání ekonomicky aktivních občanů a seniorů Celoživotní vzdělávání (občanská dimenze každého dalšího vzdělávání) Podpora občanské angažovanosti a dobrovolnictví 6 6
Koncepce občanského vzdělávání V letech 2015 – 2016 připravována MŠMT, následně přesunuta jako meziresortní úkol do gesce ministra pro lidská práva a rovné příležitosti Do konce volebního období se počítá se zformulováním základních principů a harmonogramu dalšího postupu 7 7
PhDr. Aleš Dvořák ales.dvorak@msmt.cz Děkuji za pozornost. PhDr. Aleš Dvořák ales.dvorak@msmt.cz 8