Osudové „historické“ osmičky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace

Advertisements

Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
3. výročí podepsání memoranda o spolupráci mezi Senátem PČR a AV ČR Vila Lanna
Svět po 1. sv. válce.
České země po husitských válkách
Československo I
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Česká republika Demokratický stát.
Problémy poválečného světa
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Sovětizace.
Dějepis vypracovala: Vendula Skalová IX..
 Reformní změny v SSSR  Listopadová revoluce  Změna politického režimu Listopadová revoluce 1989.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
Evropská integrace Poválečný vývoj v Evropě
Parlamentní volby 1946 Poválečná politická situace
Vývoj české ústavnosti
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
Habsburská monarchie za Metternicha
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Významní čeští politici. Miroslava Němcová Předsedkyně poslanecké sněmovny v letech ?
České a československé právní dějiny Státoprávní problematika v protifašistickém odboji.
Česká literatura mezi válkami
Revoluce
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ČESKÝ STÁT - územní rozsah.
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Mezinárodní vztahy v předvečer 1. světové války
7. třída 2. pololetí Dějiny českých zemí
Studená válka Poválečné uspořádání Německa Založení vojenských paktů
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Politický systém Rakouska
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Revoluce
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod AUTOR: Hana Sedláčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_Poválečný vývoj TEMA: Novější české dějiny ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
28. ŘÍJEN ŘÍJEN 1918 – první den dějin československého státu Václavské náměstí – odpoledne vyhlášen samostatný československý stát 14. října.
Období „Druhé republiky“. Do konce 30. let vložilo ČSR do svého opevnění více než 10 mld. Kč Obranou linii tvořilo větších či menších pevnůstek.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 16. ČSR 1945 – 1948 Název sady: Osobnosti a události českých a světových.
Vznik Československa 28.říjen Nástup Karla I. roku 1916 zemřel František Josef I. a nastoupil Karel I. začíná provádět změny (cíl: zachránit monarchii)
Druhá republika Od Mnichova k nacistické okupaci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
Soutěž: Jak se vyznáš v historii
Dějiny slovenského práva II. Ladislav Vojáček
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Protektorát Čechy a Morava
Feminismus a ženské hnutí v bývalé NDR
VY_32_INOVACE_43B_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
Formování naší státnosti do roku 89 Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Populistické strany v Evropě –skutečná hrozba nebo mediální bublina?
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Úvod, základní principy a cíle
Revoluce
Obnovení demokracie v Československu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Od totality k demokracii
Revoluce
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Češi za první světové války
Václav Havel Co jste ještě nevěděli.
Druhá republika –
100 LET REPUBLIKY Výukový materiál.
Transkript prezentace:

Osudové „historické“ osmičky

Osudové osmičky v našich dějinách Cílem mého příspěvku je představit nejdůležitější výročí v příštím roce, které mají relevantní vztah k moderním dějinám českých zemí Záměrně pomíjím další významná výročí, která si rovněž zaslouží naši pozornost – rok 1278 – bitva na Moravském poli a porážka Přemysla Otakara II., rok 1348 – založení pražské univerzity; rok 1458-nástup Jiřího z Poděbrad na trůn; rok 1618 – 400 let od druhé pražské defenstrace, jež stojí na počátku třicetiletého válečného konfliktu v Evropě, který je ukončen v roce 1648 a spojen také s událostmi na pražské půdě Naše historie má přitom kolem 40 významných dat s číslem 8 na konci

1848 Rok 1848-49 přinesl řadu revolučních vystoupení namířených proti evropským monarchistickým zřízením s cílem realizovat liberální a demokratické představy-nejživější na jihu ve středu Evropy a ve Francii; tyto snahy však byly konzervativními silami potlačeny, ovšem přispěly k rozmachu národního a liberálního myšlení v pozdějších obdobích České země-staly se také součástí revoluční vlny – přispěla k petrifikaci národního českého uvědomění, stejně jako k vytváření prostoru česko-německých tenzí Ve výuce je dobré připomenout význam pro utváření národní identity i demokraticko-ústavního uspořádání (Kroměřížský sněm 1848-49)

1868 – Národní divadlo a české národní poutě a tábory Reakce na rakousko-uherské vyrovnání z roku 1867 – pořádání velkých táborů lidu, položení základního kamene pro stavbu Národního divadla Národní divadlo zastupuje celek vlasti – o tom svědčí iniciace vzniku stavby – položení několika symbolických základních kamenů, které symbolizují národní jednotu a představují naši kulturní paměť V této době se také rozvíjí nové interpretace našich národních tradic – na Moravě se do popředí dostává cyrilometodějská (po jubileu 1863) a v Čechách husovská a husitská (1868-pouť do Kostnice apod.) Tyto kontexty lze zmínit také jako součást výuky

1918 – etablování moderního československého státu Pro příští rok nejdůležitější osmičkové výročí – 100 let československého státu a vytvoření parlamentně-demokratického systému, který se stal jedním z inspirací pro budování demokratického systému po roce 1989 Důležité je v této souvislosti také připomenutí osoby prvního prezidenta T. G. Masaryka jako postavy, která rozhodně vstupovala do všech důležitých zápasů, které podstupoval jak v rámci vědecké, společenské, tak i politické činnosti. Ve výuce lze využít odkaz na tyto události v rámci akcentace demokratických hodnot, protože v současnosti jsme svědky tendencí k jejich oslabování a také svědky krizových jevů ve vztahu k současné podobě demokracie

1938 – přijetí Mnichovské dohody Na tragickém vyústění v podobě přijetí mnichovské dohody vnitropolitické a zahraničněpolitické krize v roce 1938 se podílelo hned několik faktorů- především vyhrocování česko-německého vztahu, národní radikalizace v důsledku ekonomické krize a agresivní politiky Německa, kde v roce 1933 nastoupil totalitní režim Vedle přijetí mnichovské dohody se do vývoje české společnosti promítl následný vznik druhé republiky, jež byla postavena na nedemokratických principech Ve výuce je možné analyzovat a rozebrat příčiny proměny politické i společenské situace pod vlivem krizové situace; je to inspirace i pro dnešní situace, kde můžeme rovněž pozorovat některé protidemokratické fenomény

1948 – nástup komunistického režimu Nastolení komunistické hegemoniální moci v roce 1948 bylo také výsledkem souběžného působení několika faktorů: jednak bylo etablování režimu ovlivněno poválečnou geopolitickou situací, danou rozdělením Evropy železnou oponou do dvou mocenských bloků; jednak se na něm podílely i vnitropolitické důvody, dané posilováním pozic KSČ a problémy nekomunistických stran na tento vývoj reagovat Všechny tyto faktory mohou být předmětem výuky a analýzy příčin, proč se poválečná velmi okleštěná demokracie změnila v diktátorský režim

1968 – Pražské jaro Otázky Pražského jara, mimo jiné dalšího „osmičkového“ výročí, jehož připomínání je oficiálně podporováno také českou vládou (samozřejmě společně s výročím roku 1918), nabízí také širokou škálu otázek a podnětů: mj. napětí mezi konzervativním a reformním křídlem; kontexty geopolitické situace, tenze v oblasti česko- slovenského vztahu; probouzení občanské společnosti po 20 letech vlády jedné strany ad. Stejně důležité je si v rámci výuky připomenout i události po srpnové invaze a proměnu společnosti z reformního entuziasmu do normalizační letargie