Z historie chemie VY_32_INOVACE_29_576

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 29 Anotace.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Názvosloví a typy střech
ADJEKTIV DOMINO VY_22_INOVACE_07_133
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Perové spoje 2 VY_32_INOVACE_22_439
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Periodická soustava prvků
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kovy VY_32_INOVACE_29_588 Projekt.
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Chemické značky, vzorce a zákony
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
Slavní chemici VY_32_INOVACE_29_578
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Gotická architektura VY_32_INOVACE_46_928
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Starověký Řím VY_32_INOVACE_46_923
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Z historie chemie VY_32_INOVACE_29_576 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Z historie chemie VY_32_INOVACE_29_576 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 29 Anotace Historický vývoj od alchymie k chemii. Klíčová slova Chemie, alchymie, výroba kovů, koželužství, barvířství, výroba keramiky Předmět Chemie Autor, spoluautor Zdeněk Říha Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 - 16 let, 36-47-M/01 Stavebnictví Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Z HISTORIE CHEMIE 2

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Odkud se chemie vzala? Původ slova“chemie“ není zcela jasný. Mohlo být odvozeno do egyptského „ch´mi“nebo z arabského chemi (černý), ale i z řeckých slov chyma (slévání kovů) nebo chymos (tekutina). 3

Byly to však dovednosti, založené na bohatých, po mnoha generacích STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Některé technologie, zejména získávání kovů, výroba skla nebo keramiky, či koželužství a barvířství dosáhly často již ve vrcholných kulturách starověku překvapivě vysoké úrovně. Byly to však dovednosti, založené na bohatých, po mnoha generacích shromažďovaných zkušenostech, ne na pochopení dějů. 4

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje V období alchymie bylo nepsaným pravidlem, že každý alchymista pracoval utajeně a výsledky své práce neposkytoval nikomu, pouze je konzultoval s jiným alchymistou. Aby jejich tajemství zůstalo utajeno, používali různé symboly a značky, kterým rozuměli jen oni sami. Alchymie nahromadila velké množství chemicko-technologických zkušeností. Alchymisté vypracovali dodnes běžně užívané metody izolace látek (sublimace, destilace, krystalizace aj.), různé způsoby žíhání a rozpuštění, vytvořili velké množství chemického nádobí (třecí miska, baňky, nálevky, kádinky a další). Již kolem roku 1200 n. l. znali řadu prvků (zlato, železo, stříbro, síru, měď i rtuť apod.), uměli připravit kyselinu sírovou, dusičnou, chlorovodíkovou, znali výrobu sody, louhů, ledku nebo alkoholu. V 16. století začala být alchymie postupně nahrazována vědeckým přístupem ke studiu látek a jejich vzájemných přeměn. 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Alchymie v Čechách se datuje od 14. do 17. století n. l. První alchymistické znalosti do Čech přinesli pravděpodobně profesoři nebo studenti pařížských a italských univerzit na přelomu 13. a 14. století. Zájem o alchymii vzrostl na přelomu 15. - 16. století v důsledku stagnace těžby stříbra. Důležitou roli sehrál i zájem o vzdělání. Nejvýznamnějším mecenášem alchymie, kromě císaře Rudolfa II. (1552-1612), byl jihočeský šlechtic Vilém z Rožmberka (1535 – 1592), který v Českém Krumlově a Třeboni nechal zřídit laboratoře. 6

Začala být zřejmě poprvé budována týmová vědecká spolupráce, která STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Na Pražském hradě, za vlády císaře Rudolfa II., byla zřízena alchymistická laboratoř. Vůdčím činitelem byl Tadeáš Hájek z Hájku. Působilo zde kolem čtyřiceti alchymistů, kteří se zabývali výrobou zlata, aby císaři mohli zaplnit prázdnící se pokladnice. Alchymisté nebyli soustředěni pouze v jedné laboratoři, ale byli rozptýleni v menších dílnách. Začala být zřejmě poprvé budována týmová vědecká spolupráce, která pravděpodobně byla počátkem vzniku vědeckých sdružení (akademií) ve světě. 7

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Bouřlivý rozvoj chemie nastal od 17. století, kdy hlavně fyzici systematicky sledovaly změny a zkoumaly vzájemné zákonitosti přírodních jevů. Souviselo to také z rozvojem průmyslu a využíváním nerostných surovin. 8

Kontrolní otázky 1, Jak lze vysvětlovat původ slova chemie? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Jak lze vysvětlovat původ slova chemie? 2, V kterém historickém období se objevují první zmínky o chemii? 3, Kdo se zasloužil o rozvoj chemie na našem území? 4, Kde byly zřízeny první alchymistické laboratoře na našem území? 5, Kdy a proč dochází k bouřlivému rozvoji chemie? 9

Použitá literatura http:// cs.wikipedia.org/wiki/Vilém_z_Rožmberka STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Eisner Werner, Fladt Rüdiger, Gietz Paul, Justus Axel, Laitenberger Klaus, Schierle Werner, Chemie pro střední školy 1a, nakladatelství Ernst Klett Schulbuchverlag, GmbH Stuttgart 1986, Z německého originálu přeložili: Kratochvíl B. Doc. RNDr. CSc., Muck A. Doc. RNDr CSc, Svoboda J. Doc. Ing. CSc, Vydala Scientia s.r.o. pedagogické nakladatelství Praha 1996, ISBN 80-7183-043-7 Použité obrázky: snímek č. 4, str. 63, obr. 36.1 Neufingerl Franz Dr., Urban Otto Prof., Viehhauser Martin Dr., Chemie 1 anorganická chemie, originální vydání nakladatelství Bohmann Druck und Verlag Gesellschaft m.b.H. & Co KG, Wien, české vydání SPU, nakladatelství Wahlberg, Praha 1995, ISBN 80-901-657-6-1 Použité obrázky: snímek č. 7, str. 1 Použité obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rudolf_II http:// cs.wikipedia.org/wiki/Vilém_z_Rožmberka http:// cs.wikipedia.org/wiki/Tadeáš_Hájek_z_Hájku 10