Z historie chemie VY_32_INOVACE_29_576 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Z historie chemie VY_32_INOVACE_29_576 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 29 Anotace Historický vývoj od alchymie k chemii. Klíčová slova Chemie, alchymie, výroba kovů, koželužství, barvířství, výroba keramiky Předmět Chemie Autor, spoluautor Zdeněk Říha Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 - 16 let, 36-47-M/01 Stavebnictví Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Z HISTORIE CHEMIE 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Odkud se chemie vzala? Původ slova“chemie“ není zcela jasný. Mohlo být odvozeno do egyptského „ch´mi“nebo z arabského chemi (černý), ale i z řeckých slov chyma (slévání kovů) nebo chymos (tekutina). 3
Byly to však dovednosti, založené na bohatých, po mnoha generacích STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Některé technologie, zejména získávání kovů, výroba skla nebo keramiky, či koželužství a barvířství dosáhly často již ve vrcholných kulturách starověku překvapivě vysoké úrovně. Byly to však dovednosti, založené na bohatých, po mnoha generacích shromažďovaných zkušenostech, ne na pochopení dějů. 4
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje V období alchymie bylo nepsaným pravidlem, že každý alchymista pracoval utajeně a výsledky své práce neposkytoval nikomu, pouze je konzultoval s jiným alchymistou. Aby jejich tajemství zůstalo utajeno, používali různé symboly a značky, kterým rozuměli jen oni sami. Alchymie nahromadila velké množství chemicko-technologických zkušeností. Alchymisté vypracovali dodnes běžně užívané metody izolace látek (sublimace, destilace, krystalizace aj.), různé způsoby žíhání a rozpuštění, vytvořili velké množství chemického nádobí (třecí miska, baňky, nálevky, kádinky a další). Již kolem roku 1200 n. l. znali řadu prvků (zlato, železo, stříbro, síru, měď i rtuť apod.), uměli připravit kyselinu sírovou, dusičnou, chlorovodíkovou, znali výrobu sody, louhů, ledku nebo alkoholu. V 16. století začala být alchymie postupně nahrazována vědeckým přístupem ke studiu látek a jejich vzájemných přeměn. 5
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Alchymie v Čechách se datuje od 14. do 17. století n. l. První alchymistické znalosti do Čech přinesli pravděpodobně profesoři nebo studenti pařížských a italských univerzit na přelomu 13. a 14. století. Zájem o alchymii vzrostl na přelomu 15. - 16. století v důsledku stagnace těžby stříbra. Důležitou roli sehrál i zájem o vzdělání. Nejvýznamnějším mecenášem alchymie, kromě císaře Rudolfa II. (1552-1612), byl jihočeský šlechtic Vilém z Rožmberka (1535 – 1592), který v Českém Krumlově a Třeboni nechal zřídit laboratoře. 6
Začala být zřejmě poprvé budována týmová vědecká spolupráce, která STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Na Pražském hradě, za vlády císaře Rudolfa II., byla zřízena alchymistická laboratoř. Vůdčím činitelem byl Tadeáš Hájek z Hájku. Působilo zde kolem čtyřiceti alchymistů, kteří se zabývali výrobou zlata, aby císaři mohli zaplnit prázdnící se pokladnice. Alchymisté nebyli soustředěni pouze v jedné laboratoři, ale byli rozptýleni v menších dílnách. Začala být zřejmě poprvé budována týmová vědecká spolupráce, která pravděpodobně byla počátkem vzniku vědeckých sdružení (akademií) ve světě. 7
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Bouřlivý rozvoj chemie nastal od 17. století, kdy hlavně fyzici systematicky sledovaly změny a zkoumaly vzájemné zákonitosti přírodních jevů. Souviselo to také z rozvojem průmyslu a využíváním nerostných surovin. 8
Kontrolní otázky 1, Jak lze vysvětlovat původ slova chemie? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Jak lze vysvětlovat původ slova chemie? 2, V kterém historickém období se objevují první zmínky o chemii? 3, Kdo se zasloužil o rozvoj chemie na našem území? 4, Kde byly zřízeny první alchymistické laboratoře na našem území? 5, Kdy a proč dochází k bouřlivému rozvoji chemie? 9
Použitá literatura http:// cs.wikipedia.org/wiki/Vilém_z_Rožmberka STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura Eisner Werner, Fladt Rüdiger, Gietz Paul, Justus Axel, Laitenberger Klaus, Schierle Werner, Chemie pro střední školy 1a, nakladatelství Ernst Klett Schulbuchverlag, GmbH Stuttgart 1986, Z německého originálu přeložili: Kratochvíl B. Doc. RNDr. CSc., Muck A. Doc. RNDr CSc, Svoboda J. Doc. Ing. CSc, Vydala Scientia s.r.o. pedagogické nakladatelství Praha 1996, ISBN 80-7183-043-7 Použité obrázky: snímek č. 4, str. 63, obr. 36.1 Neufingerl Franz Dr., Urban Otto Prof., Viehhauser Martin Dr., Chemie 1 anorganická chemie, originální vydání nakladatelství Bohmann Druck und Verlag Gesellschaft m.b.H. & Co KG, Wien, české vydání SPU, nakladatelství Wahlberg, Praha 1995, ISBN 80-901-657-6-1 Použité obrázky: snímek č. 7, str. 1 Použité obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rudolf_II http:// cs.wikipedia.org/wiki/Vilém_z_Rožmberka http:// cs.wikipedia.org/wiki/Tadeáš_Hájek_z_Hájku 10