Vývoj v 19. století BSS102 Dějiny vojenství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bitva na řece Sommě Bitva na řece Sommě Zpracovaly: Gansová Lucie
Advertisements

Vztahy mezi velmocemi na přelomu století
Bitva u Verdunu Německo vz. Francie
Ukončení 1. světové války
Voda & Energie Vodní doprava.
Armáda Tady máme armádu v akci s kapitánem roty..
Evropa po 1. světové válce (Versailleská konference)
zápis zápas o republiku 1935 – „Sudetoněmecká strana“ – 15,2% 1935 – E. Beneš nahrazuje v úřadu TGM 1937 – TGM – umírá – s ním obrazně i 1. rep. podzim.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Válka na moři byla ve znamení zejména dvou základních událostí
VY_32_INOVACE_1_1. SVĚTOVÁ VÁLKA
Napoleon Bonaparte (15.srpna května 1821)
Cesta k 1. světové válce 1. část
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MONTGOLFIÉRA.
III/2 XV B
Sjednocení Německa.
Tři fronty: západní, východní a jižní – balkánská1915 – fronta italská
POLITICKÉ A ÚZEMNÍ DŮSLEDKY
Počátky fašismu v ČSR.
Technika 1. světové války
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Dějiny významných států v Evropě i ve světě
Válka ve Středomoří, Africe a na Balkáně
1. SVĚTOVÁ VÁLKA
Útok na Pearl Harbor ráno 7.prosince 1941 japonská letadla bez vyhlášení války zaútočila na americkou vojenskou základnu v přístavu Pearl Harbor na Havajských.
Technika boje na moři.
2. světová válka v Evropě Koordinace postupu spojenců
1. světová válka – Boje na 4 hlavních frontách:
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Indočínská válka  1945 – 1954 Indočínská válka = boj vietnamských komunistů x francouzské koloniální správě  1954 podepsány Ženevské dohody: 1) konec.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:První světová válka TÉMATICKÝ CELEK:Moderní.
První světová válka. Před válkou – nová spojenectví TROJDOHODA Velká Británie + Francie + Rusko TROJSPOLEK Německo + R-U = Centrální mocnosti + Itálie.
Německé státy – od roku 1815 členy Německého spolku. nejsilnější stát = Prusko. součást spolku = Habsburská monarchie.
SJEDNOCENÍ NĚMECKA. Situace po roce 1848 * Pruský král odmítl přijmout císařskou korunu z rukou frankfurtského parlamentu * Obnoven Německý spolek * Neustálé.
Miroslav Řehoř. Období industrializace Technický pokrok Základy průmyslové velkovýroby (těžba uhlí a železné rudy, hutnictví železa, strojírenství, atd…
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Evropa po 1. světové válce (Versailleská konference)
FRANCIE A RUSKO 2.POL. 19.STOLETÍ
AUTOR: Marcela Kaderová
Svět v poslední třetině 19. století
Vývoj v jednotlivých zemích
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Francouzská revoluce a napoleonské války
Vojenství v období mezi světovými válkami
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Sada : Člověk a jeho společnost
Hospodářská politika Téma č. 9: Realizace modelů intervencionistické koncepce v rámci vyspělých tržních ekonomik Petr Musil
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druh učebního materiálu
Svět na konci 19. století Mgr. Vladimír Velešík.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
První světová válka 8. třída.
Téma: Člověk a jeho svět – Vlastivěda
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Hitlerova agrese ve 30. letech
SJEDNOCENÍ NĚMECKA.
Základní škola Čelákovice
Zbraně 1. světové války.
Sjednocení Německa Veronika Peřinová 3.A
1.světová válka – Velká válka
Italská a srbská fronta
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vývoj v 19. století BSS102 Dějiny vojenství

Hlavní války v období 1815-1914 Latinskoamerické války za nezávislost; Revoluce 1848-1849 Krymská válka (1853-1856) Válka Rakouska proti Francii a Piemontu (1859) Americká občanská válka (1861-1865) Války za německé sjednocení (Dánská válka 1864, Prusko-rakouská válka 1866, Prusko-francouzská válka 1870-1871); Búrské války (1880-1881 a 1899-1902); Americko-španělská válka (1898) Rusko-japonská válka (1904-1905); Balkánské války (1912-1913)

Průmyslová revoluce a vědecké objevy Konzervovaná strava Železnice Telegraf (od konce století experimenty s bezdrátovým telegrafem) Průmyslová výroba (i u zbraní) Pokrok ve zpracování ocele Chemie…

Britská armáda 1742 1835 1914

Společnost Moderní národy a nacionalismus Sociální opatření Jak mobilizovat veřejnost pro potřeby války?

Doplňování armád a složení vojska V polovině 19. století tři druhy doplňování: Všeobecná branná povinnost; Rekrutská povinnost; Systém najímání a verbování. Ke konci století typický model – všeobecná branná povinnost, kratší prezenční služba, následně voják v záloze, povoláván na cvičení nebo v případě krizí (částečná mobilizace), starší součástí zeměbrany Systém výcviku záložních důstojníků

Rozvoj strategie a strategického myšlení Jomini – operační linie pro vedení útočných operací, využití řady příkladů z Napoleonských válek Clausewitz – válka v širším kontextu („pokračování politiky jinými prostředky“) Mahan – důraz na námořní sílu, ovládnutí námořních komunikací řada dalších teoretiků

Pěchota Zdokonalování zbraní: Kulomety Miny drážkovaná hlaveň změna tvaru projektilu postupný přechod k zadovkám (místo 3 ran cca. 10 ran za minutu) – bitva u Hradce Králové kovové nábojnice bezdýmný střelný prach (1884) opakovací pušky – ke konci století v rážích 6-8 mm, efektivní střelba přes 500 m, teoreticky až 2,5 km, přes 10 mířených výstřelů za minutu (rekord – britský instruktor, 38 zásahů na 270 m do terče o rozměrech 30x30 cm za minutu) Kulomety Miny

Vliv na taktiku Rozptýlení útvarů; Zvýšený důraz na rychlost a manévrování; První zákopy, důraz na polní opevnění; Omezení čelných útoků jízdy.

Dělostřelectvo Rozvoj děl s drážkovanou hlavní; Větší dostřel (eliminuje pokusy se zaváděním raket); Nabíjení zezadu; Materiál – u většiny armád se stává normou ocel; Na konci 19. století rychlopalná děla (brzdovratné zařízení).

Fortifikace Od poloviny 19. století stavba polygonálních pevností; Výraznější využití podzemních prostor a tunelů; „roztažení“ plochy pevností, budování předsunutých pozic Systémy menších pevností a opevněných bodů v koloniálních a mimoevropských oblastech.

Vojenské námořnictvo Nástup parních lodí, železo nahrazuje dřevo jako konstrukční materiál Stavba pancéřem chráněných lodí, později obrněné lodě Pokusy o první ponorky Námořní miny a torpéda Rusko-japonská válka zdůraznila vliv těžkého dělostřelectva – řadové lodě, doplněné křižníky (průzkum, podpora, samostatné akce proti komunikacím nepřítele..), torpédoborce a torpédovky Moderní bitevní loď Dreadnought (1906) spuštěna na vodu ve Velké Británii, následuje stavba dalších nových bitevních lodí.

Vzdušné síly Koncem 18. století ve Francii využití balonu k pozorování Pokus o bombardování Rakušany při obléhání Benátek 1849; Balónový kurýři a fotografování; Od 70. let 19. století rozvoj vzducholodí; Letadla těžší vzduchu od přelomu 19./20. století. Během italsko-turecké války (1911) využití letadel k průzkumu, první pokusy s bombardováním.

Snahy o odzbrojení Haagské konference (1898 a 1907) nedošlo k dohodě o omezení zbrojení ustaven stálý arbitrážní soud (jen pro méně významné spory) pravidla pro vedení války, zákaz určitých druhů zbraní či taktik (otravné plyny, bombardování ze vzducholodí, střely dumdum, útoky na otevřená města, zabíjení zajatců…)

Hilaire Beloc, The Modern Traveller (1898), 2 odstavce z VI. části A Mutiny resulted. I never shall forget the way That Blood upon this awful day Preserved us all from death. He stood upon a little mound, Cast his lethargic eyes around, And said beneath his breath : Došlo ke vzpouře. Nikdy nezapomenu způsob Kterým Blood v ten strašný den Nás všechny uchránil před smrtí Postavil se na malý pahorek Letargický pohlédl kolem A zabrblal pod vousy:

Whatever happens we have got The Maxim Gun, and they have not.