Slovanské jazyky a jejich místo mezi indoevropskými jazyky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky osídlení našeho území
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Rozdělení jazyků.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
TEORIE GRAMATIKY (ASJ/TG)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Čeština jako ideální flexivní extrém?
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Vývoj češtiny Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.10
Indoevropská jazyková skupina
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Slovní druhy přehled.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Soustava jazyků Historický vývoj českého jazyka
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Podstatná jména Přídavná jména Zájmena Číslovky Slovesa
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Indoevropský souhláskový systém a jeho vývoj v praslovanštině
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Obecné výklady o českém jazyce
SLOVANSKÉ JAZYKY VÝKLAD.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Jazykové rodiny Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
CO JE TO VESMÍR slovní druhy ohebné Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Indoevropské jazyky. ● Znáte biblickou pověst o zmatení jazyků? ● Co se pokouší vysvětlit?
Obecné výklady o jazyce 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_ČESKÝ.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Postavení českého jazyka mezi evropskými
Slovanské jazyky a jejich místo mezi indoevropskými jazyky
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Baltoslovanská jazyková jednota Praslovanština
Zájmena Bc. K. Matějková.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Staroslověnština Flexe jmen.
Struktura jazyka.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_01
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Baltoslovanská jazyková jednota Praslovanština
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Jazykové skupiny (rodiny)
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Transkript prezentace:

Slovanské jazyky a jejich místo mezi indoevropskými jazyky

Slovanské jazyky – jejich vztah k jazykům indoevropským Slovanské jazyky (s ohledem na hláskosloví, mluvnickou stavbu a slovní zásobu) – archaická část indoevropské jazykové rodiny archaické rysy: flexivní struktura (kategorie rodu, čísla, pádu, systém zájmen, číslovek, temporální systém). základní slovní fond – ide. základ (pojmenování příbuzenských vztahů, základních činností živých bytostí, domácích a lesních zvířat, některých volně rostoucích rostlin).

δυο – duo – deux – du – ДЪВА – dva Indoevropský základ slovanštiny (dobře patrný z lexika): δυο – duo – deux – du – ДЪВА – dva ř. - lat. fr. lit. stsl. č.

Klasifikace jazyků Indoevropská jazyková rodina Satemová (staroíránské satem = sto) a kentumová (lat. centum) skupina Satemová – slovanské jazyky, baltské, indické, íránské, arménština, albánština. Palatalizované veláry se změnily nejdřív na polozávěrové (semiokluzivní) č a dž, později na úžinové (konstriktivní) souhlásky, a to: č se změnilo na š, ś, s; dž na ž, ź, z Kentumová – řečtina, italické (románské), germánské, keltské, chetitsko-luvijské, tocharské, thrácké Palatalizované veláry se depalatalizovaly, tj. změnily se na tvrdé k a g Uralská (mj. ugrofinské jaz.), altajská, semito-hamitská, čínsko-tibetská jazyková rodina a pod.

Ide. jazyky jsou písemně doloženy až v době jejich výrazného rozrůznění, v době, kdy se po delší dobu vyvíjely samostatně z období před n. l.: texty z jazykové skupiny indoíránské, anatolské, řecké a italické ostatní jazyky jsou doloženy až v n. l.

Rekonstruovaná soustava hlásek indoevropského jazyka Soustava samohlásek Vokalický systém sa výrazněji neodlišoval od systému ve slovanských jazycích (a,e,i,o,u) Uplatňovala se zde kvantitativní korelace Indoevropský jazyk měl ještě jednu neurčitou redukovanou hlásku – označovanou jako šva, která sa graficky vyjadřuje jako obrácené e (ə). Vznikla v starším období indoevropského jazyka. Předpokládá se, že tento zvuk, tzv. šva, měl fonetickou povahu blízkou samohlásce a, proto se změnil na tento zvuk. Zvuk šva závisel na okolních hláskách. V baltoslovanském prostředí ho zaměnila střídnice i nebo u. V slovanském prostředí za krátké i vznikl tzv. přední jer ь a za krátké u tzv. zadní jer ъ.

Rekonstruovaná soustava hlásek indoevropského jazyka Vokalický systém

Rekonstruovaná soustava hlásek indoevropského jazyka Indoevropský jazyk měl bohatý inventář dvojhlásek. Diftongický charakter měly nejen kombinace samohlásek vyššího stupně sonority (a, e, o) se samohláskami nižšího stupně sonority (i, u), ale také spojení s likvidami r a l a nosovými souhláskami m a n (tedy se sonorami). Přízvuk – dynamický, silový. Pod vlivem tohoto přízvuku zanikly samohlásky a, e, o v nepřízvučné poloze a došlo ke střídání a-0, e-0, o-0. Po zániku těchto hlásek v nepřízvučné poloze v dvojhláskových skupinách vzniklo slabikotvorné i,u,r,l,m,n. Změnu hlásek pod vlivem dynamického přízvuku nazýváme ablaut. Pokud se však a,e,o redukují na šva, hovoříme o redukovaném stupni ablautu; pokud se tyto hlásky redukují zcela, hovoříme o nulovém stupni ablautu.

Rekonstruovaná soustava hlásek indoevropského jazyka Někteří jazykovědci předpokládají, že původně i samohláska o mohla vzniknout tak, že se samohláska e ocitla v nepřízvučném postavení. Tak vzniklo střídání e-o (nesu x nosím) Dynamický přízvuk se změnil na melodický. V mladším období mohla být intonace přízvučné slabiky dvojí – akutová nebo cirkumflexová.

Rekonstruovaná soustava hlásek indoevropského jazyka Souhlásková soustava Příznačný je pro indoevropský jazyk bohatý inventář závěrových souhlásek (b, p, t, d, k, g) Indoevropština měla též aspirované závěrové (bh,ph,th,dh,kh,gh) a labializované kw, gw, gwh. Kromě toho k, g, gh mohly být měkké i tvrdé. Každá neznělá stála v protikladu k znělé čisté a znělé aspirované: b d g g´ gw P t k k´ kw Bh dh gh gh´ gwh

Rekonstruovaná mluvnická struktura indoevropského jazyka Gramatická struktura indoevropštiny Skloňování – méně pádové homonymie a synonymie Ablativ – zvláštní pád, který označoval směr odněkud. Například dnes máme na označení ablativních tvarů gen. sg. o-kmenů dva základní významy: Přivlastňovací (dům mého otce) Odlukový (jdu od svého otce) Vokativ – ablaut na konci kmene (e>o) (Jano, Jane Vajane)

Přídavná jména (jako podstatná jména) Zájmena – supletivismus – jednotlivé pády téhož zájmena se tvořily od různých kořenů. Tyto nepravidelnosti jsou patrny dodnes (já – mě/mne, my – nás) Slovesa – časy: přítomný, aorist, perfektum a futurum. (Syntetické tvary na rozdíl od současnosti – analytické tvary) Gramatické tvary časů neoznačovaly jednotlivé časy v tom smyslu, jak to známe dnes, ale šlo spíše o trvání, míru, stav, dokonání nebo nedokonání děje (vid). Gramatické tvary se vyjadřovaly jednak koncovkami a jednak ablautovými změnami (vnitřní flexí). Ze slovesných rodů byly kromě aktivního děje známy tzv. médium – předchůdce dnešních zvratných tvarů (řec. ego legomai; luomai (luo);

Slovní zásoba Praindoevropská slova – vyskytují se ve většině indoevropských jazyků (slova základního slovního fondu, např.: číslovky do deset, číslovka sto, tisíc; rodinná pojmenování jako mater, pater /otec, řec. atta/; názvy pro dům, ovci, vlka, psa, ženu apod.) Lingvistická paleontologie – zkoumá život lidí na pozadí života jazyka, materiální a duchovní kulturu předků našich národů. Tyto poznatky – hypotetická platnost – doplnění z archeologie Syntax Využívaní záporového genitivu v záporových existenciálních větách apod.