NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno : Ing. Renata Šandová Škola : Základní škola Pohořská 8, Odry Předmět: Anorganická chemie Třída: 8.ročník Téma: Složení roztoků.
Advertisements

Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
ROZTOKY Obr Obr. 2.
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
Roztoky a jejich složení
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výpočet hmotnostního zlomku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 16 TEMA: Chemie – Deriváty uhlovodíků,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 03 Typy chemické vazby TEMA:
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 07 TEMA: Chemie 8- Různorodé.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ch_014_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Ch_014_Chemické reakce_Zákon zachování hmotnosti a hmotnostní zlomek Autor: Ing. Mariana Mrázková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Složení látek a směsí Hmotnostní podíly složení ropy: Uhlík: 84–87.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ. OBSAH Složení roztoků Vyjádření složení roztoků Nasycený roztok Nenasycený roztok Zředěný a koncentrovaný roztok Hmotnostní zlomek Procentní.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Roztoky.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
Výpočet obsahu prvků ve sloučenině
Směsi Chemie pro ZŠ 8.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Hmotnostní zlomek převáděný na %
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Výpočet procentové koncentrace roztoku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3. 2. 2. 3. F 08 TEMA: Chemie 8- Složení roztoků ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

SLOŽENÍ ROZTOKŮ Anotace: Tento materiál je určen pro žáky 8. ročníku ZŠ a cílem je vysvětlit pojem roztok, rozpouštědlo, rozpouštěná látka, naučit se kvantitativně vyjadřovat složení roztoků a provádět výpočty

SLOŽENÍ ROZTOKŮ Můžeme vyjádřit: 1. procenty % (kolik rozpuštěné látky roztok obsahuje) 2. hmotnostním zlomkem (w) látky rozpuštěné v roztoku m (A) = hmotnost rozpouštěné látky m = celková hmotnost roztoku w . 100% ... vyjádření složení roztoku v procentech

Složení roztoků % Složení roztoků se vyjadřuje množstvím rozpuštěné látky v roztoku. Z definice procent vyplývá, že 1% je jedna setina z daného celku. 8% je tedy osm setin z celku. Co by údaj z etikety octa mohl znamenat? Z celkové hmotnosti je v 8% o hmotnosti 100 g obsaženo 8 g kyseliny octové a zbytek do 100 g, tzn. 92 g je vody. Stejně platí údaj u vína ( 12% ve víně tvoří alkohol, ostatní je voda).

1. způsob Vypočítejte, kolika procentní je směs kyseliny citrónové ve vodě, je-li hmotnost kyseliny 30 g a je rozpuštěna v 570 g vody? a) zjistíme hmotnost roztoku, což odpovídá 100% 100% = 570 g + 30 g 100% = 600 g 1% = 6 g b) určíme hmotnost rozpouštěné látky v roztoku 30g = x% x = 30 : 6 x= 5% Směs kyseliny citrónové ve vodě je 5%.

Hmotnostní zlomek ws Množství rozpuštěné látky v roztoku vyjadřuje hmotnostní zlomek. Hmotnostní zlomek ws je definován jako podíl hmotnosti rozpuštěné látky ms ku hmotnosti roztoku m ʘ(roztoku). ms ws = mʘ

mA ...hmotnost látky A ve směsi = ms …hmotnost rozpouštěné složky Poznámka k indexům V různých učebnicích se používají různá označení indexů w = m(A) : m(c) mA ...hmotnost látky A ve směsi = ms …hmotnost rozpouštěné složky mC ...hmotnost celé směsi = mʘ …hmotnost roztoku mr …hmotnost rozpouštědla mʘ = m(s) + m(r)

a) určíme hmotnost složky roztoku m(s) = 30 g 2. způsob Vypočítejte, kolika procentní je směs kyseliny citrónové ve vodě, je-li hmotnost kyseliny 30 g a je rozpuštěna v 570 g vody? w(s) = m(s) : m w(s) je hmotnostní zlomek látky rozpuštěné v roztoku m(s) je hmotnost látky rozpuštěné v roztoku m je hmotnost roztoku a) určíme hmotnost složky roztoku m(s) = 30 g b) vypočítáme celkovou hmotnost roztoku m = 30 + 570 m = 600 g

pokračování výpočtu c) zapíšeme vzorec a dosadíme do něho w(s) = m(s) : m w(s) = 30 : 600 w(s) = 0,05 d) zapíšeme odpověď Hmotnostní zlomek kyseliny ve vodě je 5% (Roztok obsahuje 5% kyseliny citrónové).

Hmotnostní zlomek w Hmotnostní zlomek nemá jednotku Je to relativní veličina (udává poměr) Můžeme ho uvádět v desetinném čísle nebo v procentech: př: w = 0,23 = 23% Hmotnostní zlomek se pohybuje vždy v intervalu w = <0, 1> Hmotnostní zlomek čisté látky: w = 1 Pokud daná látka ve směsi není: w = 0

1. příklad: Kolik gramů kuchyňské soli je rozpuštěno v 400 g jejího 20% vodného roztoku ? 100% ......... 400 g 20% ........... x g x = 20 . 400 : 100 x = 80 g Ve vodném roztoku je rozpuštěno 80 g soli.

2. příklad Kolika procentní bude vodný roztok hydroxidu sodného, který vznikne rozpuštěním 20 g hydroxidu ve 100 g vody ? hmotnost roztoku (100%) ........... m = 20g + 100g = 120g hmotnost rozpuštěné látky (x %) ...... m (A) = 20 g w = 20 : 120 w = 0,166 0,166 . 100 % = 16,6 % Roztok hydroxidu sodného bude 16,6 % .

Příklady 1.Roztok vznikl rozpuštěním 30g Na Cl v 90 g vody. Vypočítej kolik procent Na Cl je v jeho vodném roztoku.(25%) 2. Kolik gramů hydroxidu draselného je třeba k přípravě 250 g jeho 20% vodného roztoku?(50g) 3. Jaké množství sody bylo nutno rozpustit ve vodě, aby vzniklo 500g jeho 35% roztoku?(105g) 4. Vypočítej hmotnostní zlomek chloridu sodného, víte-li, že obsahuje 30 g chloridu sodného ve 150 g vody.(16,6%) 5. Kolik gramů cukru je třeba k přípravě 250 g jeho 15% roztoku?(37,5g) 6. Vypočítej hmotnost 25% roztoku bromidu stříbrného, když víš, že k jeho přípravě bylo použito 50 g AgBr.(200g) 7. Kolik gramů vody a kolik gramů cukru je třeba k přípravě 500g 10% roztoku cukru?(50g, 450g) 8. Přidáme-li ke 150g 10% roztoku cukru ještě 50g vody, kolika procentní bude výsledný roztok?(7,5%) 9. Mám 200g 20% roztok chloridu sodného. Přidám k tomuto roztoku ještě 50 g chloridu sodného. Vypočítej kolika procentní bude výsledný roztok? (36%)

Příklady na procvičení 1) Vypočítej hmotnostní zlomek cukru v ovocné šťávě, když v 200 g ovocné šťávy je rozpuštěno 6 g cukru. 2) Vypočítej hmotnostní zlomek cukru v ovocné šťávě, když v 700 g ovocné šťávy je rozpuštěno 38,5 g cukru. 3) Vypočítej hmotnostní zlomek cukru v ovocné šťávě, když v 600 g ovocné šťávy je rozpuštěno 75 g cukru. 4) Vypočítej hmotnostní zlomek cukru v ovocné šťávě, když v 525 g ovocné šťávy je rozpuštěno 84 g cukru. 5) Vypočítej hmotnostní zlomek jodu v jodové tinktuře, která obsahuje 22,5 g jodu v 500 g roztoku jodové tinktury. 6) Vypočítej hmotnostní zlomek jodu v jodové tinktuře, která obsahuje 42,5 g jodu v 500 g roztoku jodové tinktury.

Zdroje a citace BENEŠ,CSC., Prof.RNDr. Pavel, PhDr.Václav PUMPR,CSC. a Doc.RNDr. Jiří BANÝR, CSC. Základy praktické chemie: pro 8. ročník základní školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Nakladatelství FORTUNA, 2006. ISBN 80-7168-879-7. ČTRNÁCTOVÁ,CSC., Doc. RNDr.Hana, Prof. Ing.Karel KOLÁŘ,CSC., PaedDr. Miloslava SVOBODOVÁ a RNDr.František ZEMÁNEK. Přehled chemie pro základní školy. 1. vydání. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., 2006. ISBN 80-7235-260-1.