Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Anotace – Hmyzožravci Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, na základě znalostí.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Hrabová, okres Šumperk, příspěvková organizace AUTOR : Eva Vysoudilová NÁZEV : VY_32_INOVACE_14_Pes domácí.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
ŠELMY LASICOVITÉ Hana Ošlejšková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZAJÍCI KRÁLÍK VERSUS ZAJÍC UŠI PŘEDNÍ KONČETINY SPOLEČENSKÝ ŽIVOT NORY
VY_32_INOVACE_18- hraboš polní Přírodověda - 4. ročník
Řád: Hmyzožravci Protáhlá lebka Velký počet ostrých zubů
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZOOLOGIE SAVCI MAMMALIA Obr.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
SAVCI podtřída VEJCORODÍ podtřída ŽIVORODÍ – rodí živá mláďata
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Člověk v živočišném systému
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Člověk a příroda/Přírodopis Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Přírodopis Třída: VIII. Datum tvorby: 1.10.2013 Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 2.10.2013 Jazyk: Čeština Název VY_32_INOVACE_PŘ.8.54 Téma Přírodopis pro 6.-9.ročník Klíčová slova Savci, živorodí, hmyzožravci, placentálové

ANOTACE Prezentace 8. Nástěnný obraz – hmyzožravci Druh materiálu: Prezentace Ročník: 8. Pomůcky: Nástěnný obraz – hmyzožravci Inovace: Materiál slouží k výuce, k zápisu do sešitu a podporuje aktivní opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Str. 5 – placentálové - znaky Str. 6-7 – opakování – žáci pracují podle pokynů v prezentaci (po kliknutí kontrola) Str. 8-15 – hmyzožravci – žáci pracují a s pomocí prezentace vypíší znaky a zástupce (kontrolu provádí kliknutím) Očekávaný výstup: Žák zná hlavní rozdíly mezi placentály a vačnatci, umí uvést hlavní znaky, způsob života i adaptace na prostředí hmyzožravců

Živorodí - placentálové Hmyzožravci Živorodí - placentálové

Živorodí – placentálové mláďata se vyvíjejí v těle samice placenta = obal plodu, který je s ním spojen pupečníkovou šňůrou placenta zajišťuje: mláďata se rodí dobře vyvinutá a po narození sají mateřské mléko DÝCHÁNÍ VÝŽIVU VYLUČOVÁNÍ

Zopakuj si – roztřiď dané znaky VAČNATCI PLACENTÁLOVÉ mláďata se rodí nedokonale vyvinutá mláďata se rodí dobře vyvinutá samice mají vyvinutý vak mláďata po narození sají mléko mláďata po narození sají mléko samice mají vyvinutou placentu mléčný chrup je nahrazován trvalým

Opakování – spoj zástupce s čeledí HMYZOŽRAVCI LETOUNI HLODAVCI ŠELMY CHOBOTNATCI KYTOVCI PRIMÁTI SUDOKOPYTNÍCI LICHOKOPYTNÍCI slon africký kuna lesní ježek západní nosorožec tuponosý kaloň jedlý prase divoké veverka obecná delfín obecný kočkodan zelený

Hmyzožravci primitivní starobylá skupina savců zástupci se liší vzhledem, velikostí i stavbou těla velikost těla – od 3,5cm až do 45cm přizpůsobili se životu v různých prostředích Obr.2 Obr.1

Hmyzožravci – společné znaky hlava je protažená v rypáček nejdůležitější smysly jsou čich a hmat (popř. sluch) potrava – hmyz chrup – velké množství drobných zubů většinou jsou aktivní v noci nemají dobře vyvinutý zrak spotřebují velké množství potravy (bez potravy brzy uhynou)

Hmyzožravci – naši zástupci KRTEK OBECNÝ JEŽEK OBECNÝ REJSEK OBECNÝ REJSEC VODNÍ náš nejmenší hmyzožravec – rejsek malý (váží 3,5g) nejmenší savec – bělozubka nejmenší (žije v jižní Evropě, váží 2g a její délka s ocasem 6,5cm)

Krtek obecný přizpůsobil se životu pod zemí vytváří hustou síť chodeb a přebytečnou hlínu vyhrne a vytváří krtinec – neoblíbený mezi zahrádkáři spotřebuje hodně hmyzu (redukuje přemnožený hmyz, který škodí na zahradě) – užitečný pro člověka přední nohy mají silné drápy má zakrnělé oči Obr.2

Ježek obecný má bodliny (ostny dlouhé 2-3cm) v nebezpečí – svine se do klubíčka mláďata se rodí holá a slepá, ostny se vytváří až několik hodin po porodu v zimě – zimní spánek (stav strnulosti), před zimou si musí v těle vytvořit dostatečné zásoby potrava – hmyz, měkkýši (slimáci) Obr.1

Rejsek obecný Obr.3

Rejsek obecný žije na polích, loukách (v husté trávě) má rychlý metabolismus – denně spotřebuje velké množství hmyzu (až 90% své hmotnosti) hnízdo si staví pod zemí aktivní po celý rok, neupadá do zimního spánku

Rejsec vodní žije v okolí vod, umí výborně plavat noru si vyhrabává na suchých místech u břehu potrava – hmyz, rybí potěr, jikry, malé žáby největší z rejsků na spodní čelisti má žlázy – produkují jed (ochromuje kořist) – pro člověka není nebezpečný

Zopakuj si Výživu, dýchání a vylučování zajišťuje pro plod v těle samice hmyzožravců …………………… . Je s plodem spojena …………………………………….. . Nejdůležitější smysly hmyzožravců jsou ……….. a ………. . Krtek se přizpůsobil životu pod zemí, proto mu zakrněly ………….. . …………………… má na těle ostny a v zimě upadá do zimního spánku. ……....................... žije na polích a má velmi rychlý metabolismus. placenta pupečníkovou šňůrou čich hmat oči Ježek obecný Rejsek obecný

Citace a zdroje Obr.1: Soubor:Hedgehog-en.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2004 [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hedgehog-en.jpg Obr.2: File:Talpa europaea MHNT.jpg. In: . Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2012 [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Talpa_europaea_MHNT.jpg?uselang=cs Obr.3: Soubor:Common Shrew.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2007 [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Common_Shrew.jpg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Růžena Koubová. Materiál vznikl v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – projekt EU peníze školám.