Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
metody založené na specifické kombinační návaznosti (tj
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SELEKCE METODY PLEMENTBY
Plemenářská práce v chovu prasat
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Zootechnická taxonomie
KONSTITUCE.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Zásady navrhování a zapisování polotovarů na strojírenských výkresech
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Petra Pilková Název šablony.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Náležitosti výrobního výkresu
Příbuzenská, liniová a čistokrevná plemenitba
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Stupeň a typ vzdělávání Druh učebního materiálu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
STATIKA TĚLES Název školy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Základní výkresová dokumentace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
STATIKA TĚLES Název školy
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng.Petra Pilková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Kreslení KLUZNÝCH LOŽISEK
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng.Petra Pilková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng.Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY I.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Petra Pilková Název šablony.
PODLE RŮZNÝCH HLEDISEK: 1)Fylogenetického původu 2)Stupně prošlechtění.
Ekosystém okolí lidských obydlí Hospodářská zvířata
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
STATIKA TĚLES Název školy
Zootechnická taxonomie
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STATIKA TĚLES Název školy
PLEMENA SKOTU - POZNÁVAČKA
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.1007 Autor Ing. Zdeněk Pilka Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu Dělení plemen Stupeň a typ vzdělávání Střední vzdělání s maturitou Vzdělávací oblast Chov zvířat Předmět Tematický okruh Chov velkých hospodářských zvířat Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 2. ročník Anotace Rozdělení plemen podle užitkovosti a původu Vybavení, pomůcky - Klíčová slova Plemena primitivní, zušlechtěná, kulturní Datum 4.2.2014 www.zlinskedumy.cz

Dělení plemen podle různých hledisek a dělení kategorií v rámci plemene

Dělení plemen podle stupně prošlechtění Primitivní plemeno bylo formováno zejména podmínkami prostředí, ve kterých žilo (klimatické podmínky, úživnost krajiny, ve které zvíře bylo chováno aj.), plemena takto chovaná jsou v mnoha znacích více či méně podobná divokým předkům, k základních charakteristikám a k výrazným kladům těchto plemen patří zejména: odolnost, dobrá plodnost, adaptabilita, tvrdá konstituce, uhynul roku 1627 v rezervaci u městečka Jaktorova, asi 50 km jihozápadně od Varšavy.

v porovnání s intenzivně chovanými plemeny hospodářských zvířat, která jsou zdrojem základních potravin, jsou tato plemena méně výkonná - je u nich dosahováno nižší užitkovosti, zvířata jsou pozdnější, tedy dospívání a zařazování do plemenitby je v pozdějším věku, k zástupcům patří - uherský skot, kadeřavé prase - mangalica, divocí koně mongolští a čínští, kur bankivský ve svém původním biotopu tato plemena se v současnosti dostávají do obliby hlavně v ekologickém zemědělství

PŘECHODNÁ jak již název napovídá, přechodná plemena, někdy označovaná za plemena zušlechtěná jsou přechodným stupněm mezi primitivními a ušlechtilými plemeny, zvířata mohou mít při srovnání s výše uvedenou třídou primitivních plemen některé společné znaky, vliv člověka a jeho působení na plemeno bylo vyšší, člověk se snažil zajistit zvířatům lepší výživu, ošetřování a u těchto plemen řídil také jejich plemenitbu, přechodná plemena vznikla na základě cíleného výběru zvířat primitivních plemen, kdy část zvířat byla vybrána podle určitých kritérií a byla dále mezi sebou pářena, nebo plemeno bylo kříženo s jinými plemeny,

UŠLECHTILÁ ušlechtilá plemena jsou v současnosti nejvíce chovanou skupinou hospodářských zvířat, jde o faremně chovaná plemena, ušlechtilá plemena vznikla velmi intenzivní a systematickou plemenářskou práci - cílený výběr určitých zvířat s předem danými užitkovými vlastnostmi, které chovatel mezi sebou záměrně pářil a dal tak v mnoha případech vzniknout novému plemeni , příkladem vzniku velmi velkého počtu plemen v historii na daném území je např. chov ovcí v  Anglii, velmi časté bylo využití zahraničních plemen, jejich použití mělo za cíl zlepšit vybrané užitkové parametry (vyšší nádoj, vyšší obsah složek mléka, vyšší plodnost apod.), vysoká užitkovost zvířat je však na druhou stranu kompenzována vyšší vnímavostí k negativně působícím faktorům

Druh - je společenstvo zvířat, které je uzavřené, vyznačující se shodnými znaky a vlastnostmi, mající dobrou plodnost, jež se projevuje nekřižitelností s jinými druhy. Pakliže dojde ke křížení mezi druhy (osel x klisna, hřebec x oslice), jsou potomci neplodní. Druh je nejvyšší taxonomickou jednotkou zootechniky. Plemeno - jedná se o soubor jedinců, téhož druhu, vyskytující se na daném místě a čase, které se odlišuje od jiných zvířat téhož druhu znaky a vlastnostmi, které jsou předávány na potomstvo. Každé plemeno má charakteristické znaky - morfologické, fyziologické a psychické.

Linie - je soubor zvířat v rámci plemene, odlišující se od ostatních zvířat daného plemene určitými znaky a vlastnostmi. Linii můžeme rozdělit na: a) krevní linii - která je odvozena od určitého vynikajícího plemeníka zakladatele. Tato linie zahrnuje všechny samčí potomky po tomto plemeníkovi. b) plemenná linie - je skupina geneticky vyrovnaných jedinců, která vychází ze společného předka a je si příbuzensky blízká. Vzniká cílevědomým šlechtěním a trvá 4 - 6 generací. Konkrétní příklad linií je na stránce otcovských plemen prasat - české výrazně masné

Rodina - je skupina samičích zvířat, která má společnou matku zakladatelku. Chov - je stádo daného podniku, které se vyznačuje určitými užitkovými vlastnostmi a znaky, jež byly dosaženy šlechtitelskou prací. V chovech prasat můžeme rozlišovat následující druhy chovů: 1) šlechtitelsky chov 2) reservní šlechtitelský chov 3) rozmnožovací chov 4) užitkový chov.

Zdroje a prameny 1)PAŠKA, Ivan. Živočíšna výroba: Vysokoškolská učebnica pre študentov študij. odborov fytotechnický, mechanizačný a automatizované systémy riadenia poľnohospodárskych vysokých škol. 1. vyd. Bratislava: Príroda, 1991, 401 s. ISBN 80-070-0417-3   2) ROZMAN, Josef. Obecné základy živočišné výroby. 1. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1981. ISBN 07-076-81.