Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
cvičení plavců tréninkové skupiny Ladislava Vencálka
Advertisements

Požadavky k získání známky
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
VY_32_INOVACE_2C16 P OSILOVACÍ PROGRAM PRO DNEŠNÍ ŽENY.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Taktická příprava Michal Lehnert.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Atletická průprava pro canicross
ROZVOJ SÍLY II. David Zahradník, PhD.
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Kruhový trénink Michal Lehnert.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Mgr. Vendula Babou č ková. ORGANIZA Č NÍ FORMA „ vn ě jší uspo ř ádání organiza č ních a didaktických podmínek vyu č ování, v nich ž se realizuje výchovn.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
Reforma školství v ČR.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Posilovací cvičení - záda Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_77_posilovací cvičení – záda Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná Určeno pro 8. ročník, ZŠ speciální.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Posilovací cvičení - břicho a hýždě
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
Reforma školství v ČR.
Didaktika tělesné výchovy
Didaktika TV; Martina Matúšková
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Pohybové schopnosti a dovednosti
Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy
Metodicko – organizační normy
PERIODIZACE Stanovení po sobě následujících tréninkových cyklů, jejichž obsah, velikost zatížení a opakování se podílejí v určitém časovém úseku na zvyšování.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Kondiční příprava ve sportu
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha pro žáky na vozíku
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce Didaktika TV Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce Libor Bouda

Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce » Zvyšování efektivity vyučovacího procesu Doplňková cvičení – rozšiřují „hlavní“ tělocvičnou činnost o další doplňkové pohybové činnosti a pomáhají zvyšovat efektivitu a snižovat prostoje Kruhový trénink – relativně stálé uspořádání učebního procesu s postupem cvičení po stanovištích v kruhu, kdy se střídají cvičení převážně zaměřená na rozvoj pohybových schopností, 6-10 stanovišť, jedno stanoviště = 1-3 žáci Variabilní provoz – uspořádání cvičení, kdy se střídají stanoviště a tělesná cvičení zaměřená především na zdokonalování pohybových dovedností ve ztížených a proměnlivých podmínkách

Doplňková cvičení Zařazujeme, když v družstvech žáci čekají, až přijdou na řadu Ve druhé a třetí fázi motor. učení → vyšší znesnadňování a variabilnost podmínek Hlavní cvičení → cvičení doplňkové (nesmí negativně ovlivnit kvalitu hl. cvičení Podle zatížení na hl. stanovišti volíme charakter doplň. cvičení (relaxační, kompenzační, protahovací, posilovací apod.) Zatížení méně zapojených sval. skupin x stejné sv. skupiny podle obsahu volíme zatížení méně zapojených svalových skupin. Stejné svalové skupiny zapojujeme při nutnosti relaxovat či kompenzovat hlavní cvičení

Doplňková cvičení Charakteristika cvičení: jednoduchá, známá a bezpečná cvičení nevyžadují dopomoc a záchranu, žák provádí samostatně bez asistence učitele neovlivňují průběh a bezpečnost hlavního cvičení emociálně méně náročná než hlavní cvičení nezvyšují hlučnost

Kruhový trénink Charakteristika cvičení: Zařazujeme mezi 20. – 30. min výukové doby 10 – 15 min z vyuč. jednotky (45 min) Vhodné pravidelně v bloku (např. 6 týdnů po sobě) Charakteristika cvičení: jednoduchá a dostatečně žákům známá (min. výklad, zvládnutí techniky) umožňující určit vliv na organismus žáků jednoznačně určená (NE zjednodušování) nevyžadující záchranu a dopomoc a umožňující využívat nářadí a náčiní

Kruhový trénink Dílčí cíle dle Frömela (1987): přispět k rozvoji kondičních schopností (hl. silových a vytrvalostních) zlepšit využití didaktického času pro tělocvičnou aktivitu žáků vhodné střídání tělesných cvičení → účinnější zatížení žáků dosáhnout vysokého fyziologického zatížení žáků rozvoj samostatnosti žáků a vědomostí žáků o kondiční přípravě rozvíjet u žáků schopnost rychlé orientace v měnících se podmínkách a schopnost přizpůsobit se tělocvičným činnostem zvykat žáky na kontrolu zatížení měřením srdeční frekvence a na evidenci výsledků tělocvičné činnosti zpestřit didaktické formy využívané ve školní tělesné výchově

Kruhový trénink Doporučení pro volbu obsahu a jeho uspořádání: střídavé zapojení různých svalových skupin na jednotlivých stanovištích střídání tělesných cvičení nelišících se výrazně emotivitou střídání zatížení a relaxace při vyšším zatížení i střídání úrovně zatížení   Řízení kruhového tréninku: určení cvičební doby na jednotlivých stanovištích (určení „času“), určení počtu opakování cvičení na jednotlivých stanovištích (určení „dávky“), určení cvičební doby a počtu opakování na jednotlivých stanovištích (určení „času i dávky“).

Kruhový trénink Řízení časem Organizačně nejjednodušší Vymezení doby cvičení a odpočinku – pro školní výuku 30 sec cvičení a 30-60 sec přechod na jiné stanoviště Vhodné pro silově vytrvalostní trénink Nepřetržitý kruh. tr. – rozvoj vytrvalosti, nejsou oddychové pauzy, plynulé přechody mezi stanovišti

Variabilní provoz Doba cvičení: 20–60s (max. 120s) – krátká doba zajistí ztížené a proměnlivé podmínky Počet stanovišť: většinou 6-10 Délka trvání: 10-15 min. zařazení: 2. polovina hlavní části (25. – 40. min.) didaktická forma v období ukončování soustředěných tematických celků učiva

Variabilní provoz Charakteristika cvičení: zvládnutá po technické stránce, známá všem žákům cvičení nevyžadující dopomoc, záchranu cvičí všichni žáci na určeném stanovišti, nevyskytují se prostoje dostatečné materiální vybavení pro každého žáka na stanovišti

Variabilní provoz Doporučení: střídavě zatěžovat různé svalové skupiny střídat náročná cvičení s méně náročnými zařazovat i průpravná cvičení ke zdokonalovaným tělocvičným činnostem   Řízení variabilního provozu: vymezením počtu opakování cvičení na jednotlivých stanovištích (vymezení zátěže) vymezením času pro tělocvičnou činnost na stanovištích i pro přechod na další stanoviště (vymezení času) vymezením času i počtu opakování cvičení na jednotlivých stanovištích (vymezení času i zátěže)