Kosmologické kapitoly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Advertisements

Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Sluneční soustava.
Atomová a jaderná fyzika
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 20.
VZNIK A VÝVOJ VESMÍRU.
Složení, vznik a vývoj hvězd Struktura vesmíru
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
Země ve vesmíru.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Vztah mezi energií a hmotností. Klasická dynamika říká:  mezi energií tělesa E a jeho setrvačnou hmotností m 0 není žádný obecně platný vztah  těleso.
Speciální teorie relativity - Opakování
Kosmologie Jiří Langer Ústav teoretické fyziky MFF UK.
VESMÍR A SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Od Newtonova vědra k GPS Aleš Trojánek Gymnázium Velké Meziříčí
Astronomie Vznik světa a vesmíru.
Vesmír.
Plný warp, pane Tuvoku!.
Edwin Powell Hubble Autor: Roman Splítek.
KOSMOLOGIE v zrcadle Nobelových cen ● 1978 Arno A. Penzias, Robert W. Wilson za objev kosmického mikrovlnného reliktního záření ● 2006 John C. Mather,
ZEMĚ výjimečná? ...nebo jen jedna z mnoha?.
Vesmír v koncích.
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
FII Exkurse do kosmologie Hlavní body Jak je starý čas? Hraje Bůh „v kostky“? Je ve vesmíru život?
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Chemicky čisté látky.
FY_066_Vesmír_Vesmír Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Nela Bártová Opava,2010 Březen
VESMÍR A HVĚZDY.
Co je to čas?? Šimon Zdvořák, Tomáš Gogár Čas je trik, kterým se příroda brání tomu, aby se vše stalo najednou. John A. Wheeler.
Hvězdy Fyzika Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Z čeho a jak je poskládán svět a jak to zkoumáme
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
U3V – Obdržálek – 2013 Základní představy fyziky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Vznik vesmíru 15 miliard let poté.
Pohled na okraj nedohledna. Arbesova metoda v kosmologii v > c V pozemské historii nejde – v>c zakázáno V kosmologii funguje – vesmír všude stejný(kosmologický.
Částicová fyzika Zrod částicové fyziky Přelom 18. a 19. století
Vesmír jako laboratoř. Helium 1868 Pierre Jansen objevil na Slunci Termonukleární reakce Tajemství tmavé hmoty: neznámý druh částic?
Tajemství mikrosvěta České vysoké učení technické v Praze
Metriky Mariánská 2010.
Kosmologie I. Einsteinovy rovnice R  - 1/2 R +  =T  R  = R  ( g ,  g ,   g  ) p000 0p00 00p0 000-ρ T  =
VESMÍR.
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
Jaderné reakce (Učebnice strana 133 – 135) Jádra některých nuklidů jsou nestabilní a bez vnějšího zásahu se samovolně přeměňují za současného vysílání.
Petra Kocábová, Petr Máj
E INSTEINOVA RELATIVITA Pavel Stránský 21. leden Ústav částicové a jaderné fyziky Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy.
Fyzika II, , přednáška 11 FYZIKA II OBSAH 1 INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ SYSTÉMY 2 RELATIVISTICKÉ DYNAMICKÉ VELIČINY V INERCIÁLNÍCH SYSTÉMECH 3 ELEKTROMAGNETICKÉ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Obecný přehled Reliktní záření Kosmologie Kosmologie Kosmologie
 vesmír  vznik vesmíru  kosmický prostor  vývoj poznání o vesmíru  cesty do vesmíru  kontrolní otázky.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 20. Astrofyzika Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol.
Vesmír Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními jevy.
MATFYZIN Samuel Brablenec.
Fyzika – vybrané kapitoly
Astrofyzika – dálkové studium
Částicový charakter světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Současnost starých otázek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
KEPLEROVY ZÁKONY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_32.
Kosmologické kapitoly
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Co o velkém třesku víme.
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
Hmota Částice Interakce
Kvantová fyzika.
Standardní model K< 0 K = 0 K > 0
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Kosmologické kapitoly FY2BP_KOS2 Vybrané kapitoly z kosmologie FY2BP_KOSM Kosmologie podzim 2016 V příspěvku představím kurz Kosmologie, který nabízíme studentům učitelství Kosmologie se vždy dotýkala témat, která jsou i doménou filozofie, matematiky a umění, Patří k oblastem vědy, které obsahují výrazné sjednocující tendence a rychle přinášejí nové poznatky. Současné poznatky a představy o vesmíru jsou postaveny na řadě zajímavých experimentů a odvážných modelů, byla za ně udělena řada Nobel.cen Část Hypotéz ještě na svá ověření čeká. S každou uspokojivou odpovědí se objeví řada dalších otazníků, to je příznivý terén pro ukázku toho, jak pracuje věda a pro motivaci budoucí generace k práci na tomto poli... Nejprve připomenu o čem kosmologie je

Motivace Nový kurz koncipovaný zejména pro učitelská studia, modernizace obsahu přednášky i formy Studijní opory: skripta, vidozáznamy, přednášky hostů, aktivizace Průzkum: jaké předpoklady studenti potřebují pro kosmologii , jaké miskoncepce se objevují u veřejnosti v kosmologických tématech Obraz vesmíru se za poslední století díky novým poznatkům výrazně změnil. Připravujeme inovaci kurzu Kosmologie pro učitele, který by i laikovi umožnil základní vhled do vědeckého pojetí oboru. Základním výstupem - rozšíření a uzpůsobení předmětu Kosmologie potřebám učitelského vzdělávání. Cílem inovace je rozšířit obsah kurzu natolik, aby umožnil studentům sledovat aktuální kosmologické poznatky, aby sami dokázali ve vhodné podobě tyto poznatky předávat svým žákům a kultivovaně prezentovat širší veřejnosti při popularizaci vědy ODPOVĚDNÍK 2 2

Ukázky z otevřených otázek dotazníku Kdy a jakým způsobem byla poprvé změřena vzdálenost nejbližších hvězd? Jakým způsobem získáváme poznatky o vesmíru? Jaké jevy nám umožňují zjistit, že i mimo Sluneční soustavu existují planety? Je vzdálenost, do níž ve vesmíru „dohlédneme“, nějak principiálně omezena nebo se může se zlepšováním techniky stále zvětšovat? Je možné, že některé objekty, které zaznamenáváme již neexistují? Obsahuje vesmír prvky, které se na Zemi nevyskytují? Který prvek je ve vesmíru nejhojnější? Uvádí se, že vesmír je ve velkém měřítku homogenní a izotropní. Odkud to víme? Je mezi homogenitou a izotropií nějaká souvislost? Věříte v existenci mimozemských civilizací? Jaké argumenty máte pro svůj názor? ... vyplnění tohoto odpovědníku: http://is.muni.cz/el/1441/podzim2014/FY2BP_KOSM/odp/pruzkum-laicky.qref Otázky jsou otevřené Kdy a jakým způsobem byla poprvé změřena vzdálenost nejbližších hvězd?   Došlo k tomu roku 1838. Vzdálenost zjistili zhruba současně tři astronomové na základě měření paralaxy – rozdílného úhlu, pod nímž je hvězda viditelná během roku. Jak daleko jsou od nás nejvzdálenější objekty, které můžeme ve vesmíru pozorovat? Je-li stáří vesmíru asi 14 miliard let, znamená to, že tyto objekty jsou vzdáleny 14 miliard světelných let?  Tak jednoduché to není, závisí to na kosmologickém modelu, který přijmeme. Ve skutečnosti jsou dnes (v kosmickém čase) tyto objekty značně vzdálenější. V době, kdy z nich vyšlo záření, které dnes pozorujeme, byly naopak značně bližší.  Jsou objekty, které pozorujeme v největší vzdálenosti, zároveň nejzazší (tj. za ně už nevidíme)?  Nikoliv, objekty, které jsou za nimi, můžeme vidět, jak vypadaly v době, kdy nám byly blíž než objekty v uvedeném smyslu nejvzdálenější.   Z dnešních poznatků o vesmíru vyplývá,že vesmír se rozpíná zrychleně. Znamená to, že na vzdálené objekty ve vesmíru působí síla, která roste se vzdáleností? Není takový závěr v rozporu s homogenitou vesmíru?  Ve vztažné soustavě, která se rozpíná spolu s vesmírem, zůstávají objekty na místě a žádná síla na ně nepůsobí. K rozporu s homogenitou vesmíru proto nedochází Jaké fyzikální jevy nám umožňují zjistit, že i mimo Sluneční soustavu existují planety?  Planety mohou ovlivňovat pohyb svých „sluncí“, což se projeví buď přímo z jejich pohybu vzhledem ke hvězdám nebo z Dopplerova jevu. Dnes je nejúčinnější cestou k objevu pozorování periodického zastínění hvězdy, které se projeví změnou její jasnosti.

Osnova kurzu Kosmologické hypotézy Fyzikální kosmologie Reliktní záření Teorie popisující hmotu a interakce Newton nebo Einstein? Střed nebo homogenita Plochost nebo zakřivenost Zrychlování nebo stacionarita Jak daleko dohlédneme? Pozorování v kosmologii Antropický princip

Aktivity ke kurzu Práce s časovými osami a měřítky Přiřazování – odhady velikostí, vzdáleností a stáří Riskuj - opakování a zavedení pojmů a definic Vesmírná archeologie – fotonový dopravník Střed nebo homogenita Galerie převleků světla Posun spektra – fólie, práce se spektry Reliktní záření – omalovánka Sestav si svůj Vesmír Jak se galaxie vzájemně pohybují Škálový faktor – expanzní funkce Drakeova rce

Kosmologie - věda o vesmíru jako celku Základní kosmologické otázky: • jaká je struktura kosmu • jak vznikl, jak se vyvíjí a jaká bude jeho budoucnost) • z čeho je složen Vývoj kosmolog.představ: cesta od fantazií a spekulací k ověřeným poznatkům, zformulování Einsteinovy teorie gravitace a propojení s fyzikou učinilo z kosmologie vědu - zvláštní povaha ověřování (jeden vesmír a známe jen jeho malou část). Dnes máme k dispozici relevantní experimenty. Východisko kosmologie vesmír je popsatelný na úrovni základních fyzikálních zákonů (?) platnost zákonů se ověřuje signály z vesmíru a v pozemských laboratořích (?) Metody kosmologie tvorba matematických modelů vesmíru, předpovědi a srovnání s pozorováním ------------------- Vývoj představ od spekulativní, často ideologiz. nauky se po formulaci OTR se změnila v moderní vědu opřenou o relevantní pozorování: např. stáří vesmíru (13,7±0,2) mld let dnes známe s přesností lepší než 2%! Východisko kosmologie •vesmír studujeme na úrovni základních fyzikálních zákonů (možná sporné, ale nic lepšího se nenabízí - vesmír obsahuje vše, z vesmíru známe jen malou část, její vlastnosti extrapolujeme na vesmír jako celek.*** Platnost zákonů se ověřuje pozorováním na zemi a v laboratořích– zde se nepracuje s hlavní – temnou složkou vesmírné látky. Metoda kosmologie •tvorba matematických modelů vesmíru zachycujících formou diferenciálních rovnic jeho rozhodující vlastnosti – srovnání s pozorováním *** vesmír je popsatelný známými fyzikálními zákony- Hlavní argument pro toto tvrzení poskytuje spektroskopie. Podařilo se identifikovat spektrální čáry vysílané vše-možnými nebeskými objekty s příslušnými čárami látek zjištěnými v pozemských laboratořích. Z toho plyne, že pozorovaná vesmírná tělesa jsou složena z téže hmoty jako Země a sluneční soustava. I ve vzdálených hvězdách, galaxiích či kvasarech nacházíme stejné chemické prvky a sloučeniny. To znamená, že tam platí i stejné fyzikální zákony), jinak by struktura atomů a molekul (a tudíž i jejich spektra) byla odlišná. Samozřejmě, při extrapolaci „pozemských fyzikálních zákonů je nutná obezřetnost, zatím ale vše nasvědčuje tomu, že celý pozorovaný vesmír je pozoruhodně jednotný: je ovládán stejnými zákony Nobelovy ceny uděleny za kosmologii. za první detekci mikrovlnného kosmického pozadí z roku 1965. za objevy dosažené při výzkumu mikrovlnného záření (COBE za objev zrychlujícího se rozpínání vesmíru pozorováním vzdálených supernov za teoretický a experimentální výzkum jaderných reakcí důležitých pro vývoj chemických prvků ve vesmíru 6

Otcové zakladatelé Albert Einstein Alexandr Friedman Georges Lemaitre Edwin Hubble Georg Gamow Robert Dicke Nobelovu cenu za práce v kosmologii nedostali

Kosmologie – jak jednoduché Rovnice pro vývoj homogenního a izotropního vesmíru – R je škálový faktor r=R(t)r0 d2R/dt2 = –(4/3)Gπρ0/R2 + ΛR/3; H = (dR/dt)/R = v/r „Zápas tří“ o osud vesmíru: setrvačnost – přitažlivost – kosmologický vliv Hubblův zákon závislost posuvu na vzdálenosti

* 1978 Arno A. Penzias, * * 2006 John C. Mather, KOSMOLOGIE „nobelovská“ disciplína teprve od roku 1978 * 1978 Arno A. Penzias, Robert W. Wilson za objev kosmického mikrovlnného reliktního záření * * 2006 John C. Mather, George F. Smoot za objev jeho černotělesové povahy a anizotropie * * * 2011 Saul Perlmutter Brian P. Schmidt, Adam G. Riess za objev zrychleného rozpínání vesmíru odhalený pozorováním vzdálených supernov

Reliktní záření klíč k minulosti vesmíru * Penzias, Wilson * * Mather, Smooth

Nastupují satelity COBE (Cosmic Background Explorer) 1989 WMAP (Wilkinson Mikrowave Anisotropic Probe) 2001 Planck (ESA) 2009

Zpřesňování 12

Standardní svíčky – supernovy Ia * * * Riess, Perlmutter, Schmidt Překvapení začátku tisíciletí: Vesmír se rozpíná zrychleně

Co znamená „zrychlené rozpínání“? Voda ve vodopádu padá zrychleně, ale vodopád vypadá stále stejně. Takovému stavu se přibližuje vesmír, pokud je kosmologický člen tím, co předpověděl Einstein – fakticky tedy objevem energie a napětí vakua. Ale třeba je to jinak? Big bang, big crunch, big rip

Dva vrcholy současné fyziky Standardní model elementárních částic Standardní kosmologický model (Lambda CDM model) Vesmír je podle současných dat blízký k meznímu, jeho stáří je (13, 7 ± 0,2) miliard let. Rozpíná se dnes zrychleně Pro Lambda-CDM model je škálový faktor R = sinh2/3 [(3Λ)1/2 t/2]

Fakta # 0: Vesmír je nepředstavitelně velký a starý. # 1: Informace získáváme světlem, světlo se šíří konečnou rychlostí. Reverzní pohled - nevidíme objekty tam, kde jsou teď. . # 2: Vesmír se rozpíná, kdysi zpomaleně, dnes zrychleně. # 3: Čím jsou galaxie vzdálenější od Země, tím rychleji se od ní vzdalují. Hubbleův zákon. Nově určená hodnota Hubbleovy konstanty činí 67,15 ± 1,2 km/s/Mpc # 4: Existuje reliktní záření. # 5: Vesmír je tvořen časoprostorem, hmotou, energií, jeho stáří se odhaduje na 13,82 miliardy let. Nově určená hodnota Hubbleovy konstanty činí 67,15 ± 1,2 km/s/Mpc (Mpc = megaparsek; 1 Mpc = 3,26 milionu světelných let). V důsledku pomalejšího rozpínání musí být kosmos poněkud starší, než udávaly výsledky z předcházející observatoře WMAP. Podle měření družice Planck dosahuje jeho stáří 13,82 miliardy roků, tj. přibližně o 80 milionů více, než předpokládaly nedávné odhady.

Novější literatura v češtině A.Einstein: Smysl relativity, Vyšehrad, 2016 Pedro G. Ferreira: Nádherná teorie -Sto let obecné teorie relativity,2015 John. D. Barrow: Kniha vesmírů, Paseka 2013 Lawrence M. Krauss: Vesmír z ničeho, Knižní klub 2013 Stephen Hawking: Stručná historie mého života, Argo a Dokořán 2014 Paul J. Steinhardt, Neil Turok: Bez počátku a konce, Paseka 2009 Brian Clegg: Před velkým třeskem, Argo a Dokořán, Paseka 2011 Peter Zamarovský: Proč je v noci tma? Aga 2011 Alex Vilenkin: Mnoho světů v jednom: Paseka 2009