Šíření zvuku - řešení úloh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Šíření zvuku - řešení úloh Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina Datum vytvoření 13. 9. 2012 Ročník 2. ročník čtyřletého a 6. ročník osmiletého studia gymnázia Stručný obsah Úlohy týkající se šíření zvuku látkovým prostředím Způsob využití Postupným procházením stránek zadáváme žákům k samostatnému řešení úlohy o zvuku. Poté provádíme kontrolu s rozbor řešení. Autor Mgr. Petr Zezulka Kód VY_32_INOVACE_28_FZEZ17 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Šíření zvuku 1. Body na jednom paprsku vycházejícím ze zdroje zvukového vlnění kmitají s fázovým rozdílem 3 π 2 . První bod je od zdroje zvuku vzdálen 12 m a druhý 14 m. Zvuk má frekvenci 1 kHz. Určete rychlost zvuku v daném prostředí. Vyjdeme ze vztahu pro fázový rozdíl a odvodíme rychlost: Δϕ = 2 π 𝑑 λ = 2 π 𝑑 𝑓 𝑣 v = 2 π 𝑑 𝑓 Δϕ v = 2 π 14 −12 1000 3 π 2 m . 𝑠 −1 v = 2667 m . 𝑠 −1

2. Strunou délky 60 cm se šíří vlnění rychlostí 0,3 km. 𝑠 −1 . Určete frekvenci prvního harmonického tónu, který vzniká při chvění struny. Pro frekvenci mechanického vlnění platí: f = 𝑣 λ V nejjednodušším případě délka l struny představuje polovinu vlnové délky λ stojatého vlnění. l = 1 2 λ, tedy λ = 2 l f = 𝑣 2 𝑙 = 300 2 . 0,6 Hz = 250 Hz

3. Při měření rychlosti zvuku ve vzduchu pomocí válce s otevřeným koncem nastalo rezonanční zesílení zvuku při základní frekvenci 260 Hz a délce vzduchového sloupce ve válci 3,3 dm. Vypočítejte rychlost zvuku. Pro rychlost zvuku platí: v = λ . f Při chvění ve vzduchovém sloupci se základní frekvencí odpovídá délka vzduchového sloupce jedné čtvrtině vlnové délky stojatého vlnění. Tedy l = λ 4 v = 4 l f = 4 . 0,33 . 260 m. 𝑠 −1 v = 343,2 m. 𝑠 −1

4. Určete, v jakém poměru jsou vlnové délky zvukového vlnění o frekvenci 1 kHz, které se šíří ve vzduchu rychlostí 343 m. 𝑠 −1 a v hliníku rychlostí 5110 m. 𝑠 −1 . Vyjádříme poměr vlnových délek pro šíření zvuku v hliníku a ve vzduchu: λ 𝐴𝑙 λ 𝑣 λ 𝐴𝑙 λ 𝑣 = 𝑣 1 𝑓 𝑣 2 𝑓 = 𝑣 1 𝑣 2 = 5110 343 = 14,9 Vlnová délka daného zvukového vlnění v hliníku je přibližně 14,9 krát větší než ve vzduchu.

5. Kvalitu materiálu zjišťujeme ultrazvukovým defektosko- pem. Za jak dlouho se vrátí vlnění v měděném bloku, které se odrazilo od dutiny v hloubce 3 cm? Rychlost šíření ultrazvuku v mědi je 3,6 km. 𝑠 −1 . Potřebujeme zjistit celkovou dobu, jak dlouho se vlnění šíří od defektoskopu k dutině a po odrazu od dutiny zpět k defektoskopu. Označíme-li údaj v zadání s = 3 cm, celková dráha vlnění bude 2 s. t = 2 𝑠 𝑣 = 2 . 3 . 10 −2 3,6 . 10 3 s = 1,7 . 10 −5 s = 17 μs