Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Advertisements

Didaktická média v dějepisném vyučování
Elektronické prezentace Jiří Fejfar Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí - na závěr (pokud je nutno.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Výukové programy pro předmět český jazyk a literatura
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Didaktika přírodopisu 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Elektronická prezentace Alžběta Srnová Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí– na závěr (pokud je nutno.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.11 Téma: PowerPoint.
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.06 Téma: PowerPoint.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.04 Téma: PowerPoint.
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU –10-1
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Didaktika přírodopisu 2
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Anotace Upevňování tvorby času v anglickém jazyce. Autor Mgr. Ladislava Cagášková Jazyk Angličtina Očekávaný výstup Žáci ovládají tvorbu času. Speciální.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Didaktické metody Androdidaktika.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
1 Důvody duplicitních záznamů v SK ČR Zuzana Hájková Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
na Slovanském gymnáziu
Didaktika učiva biologie člověka
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktické metody Androdidaktika.
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Didaktika učiva biologie člověka
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

6. Seminář – Realizace výuky – pracovní list a jeho tvorba Organizace práce učitele 6. Seminář – Realizace výuky – pracovní list a jeho tvorba Student bude schopen…. ….vysvětlit jaké funkce může pracovní list plnit …. specifikovat fáze výuky, ve kterých může být pracovní list použit ….shrnout zásady tvorba pracovního listu …. shrnout zásady správné formulace učebních úloh v pracovním listu … sestavit pracovní list pro použití v konkrétní hodině přírodopisu … specifikovat rozdíl mezi pracovním listem a didaktickým testem … zhodnotit pracovní list vytvořený spolužákem

Zásady správného použití učebních úloh Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli Podávány v promyšlených souborech („baterie učebních úloh“) ne jednotlivě Neměly by být vytvářeny bezděky Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník

Pravidla sestavování učebních úloh Učební úlohy by měly být: heterogenní (dle různých hledisek): formální stránka úloh (co mají žáci dělat: práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkové operace (od jednoduchých po složitější) přístupu k učivu (z různých stránek) použití: úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení respondentů: pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) maximum úloh by mělo být zaměřeno na nejdůležitější učivo: „uzlové úlohy“

Možnosti využití pracovního listu (PL) ve výuce Expoziční fáze – záznam z hodiny : žák doplňuje PL během výkladu (místo zápisu) vhodné úlohy: doplňovací (nejen do textu ale i do tabulek), produkční úlohy, popis obrázků a schémat – prostředek pro práci žáků s literaturou: žáci vyhledávají informace (učebnice, odborné publikace, klíče, atlasy, internet) a zapisují je do pracovního listu – prostředek pro nácvik dovedností: žáci plní jednotlivé úkoly (pozorování a pokus) dle pracovním listu, učí se pozorovat, pozorované jevy popsat, vyvodit závěr, kreslit dle zásad biologické kresby, vést protokol, př. pracovní list pro laboratorní cvičení

Zadání skupinové práce V jakých fázích hodiny a k čemu je možné pracovní list použít? Porovnejte pracovní listy, které jste obdrželi k čemu je může učitel využít? Zhodnoťte jejich formální a odbornou správnost.

Fixační fáze Diagnostická fáze – procvičování, upevňování: podobné typy úloh jako při opakování většina uzlových úloh další vhodné úlohy: popis obrázků, schémat, přesmyčky, tajenky, osmisměrky – systematizace a shrnutí učiva do širšího kontextu učiva: úlohy pro pochopení souvislostí, začleňování učiva do systému, úlohy s mezipředmětovým přesahem Diagnostická fáze – rychlá a objektivní kontrola vědomostí žáků: produkční, doplňovací, přiřazovací úlohy, úlohy s volbou odpovědi pro žáky nejzábavnější úlohy (přesmyčky, tajenky) raději vynechat nebo jako bonusové úlohy na závěr

Aplikační fáze – návody na využití poznatků v praxi (náměty na pokusy, pozorování, zakládání sbírek atd.)

Nejčastější chyby při tvorbě pracovního listu 1) Odborné chyby - chybně nebo nejasně formulované úlohy - chybí instrukce co mají žáci s úlohou dělat (např. zakroužkuj správnou odpověď) - úlohy nejsou heterogenní (např. jenom produkční, doplňovací) - úlohy vyžadují stále stejné myšlenkové operace 2) Formální chyby - překlepy - velikost písma: 2. stupeň ZŠ 12-13 - zadání úloh: tučně, podtrhnout, zdůraznit negace (VELKÁ PÍSMENA) - neocitovaný převzatý obrazový materiál (bez souhlasu autora, citace) - špatné rozvržení prostoru: nedostatek místa x nadbytek místa

Zadání úkolu do receptáře „Pracovní list“ Zvolte si libovolné téma hodiny přírodopisu Ujasněte si funkci pracovního listu Pro jakou fázi výuky ho děláte? K čemu má pracovní list sloužit? Kolik času chcete práci s pracovním listem věnovat? Zvolte náležitosti formální stránky pracovního listu (formát, velikost písma atd.) Vytvořte jednotlivé úlohy tak, aby: - byly heterogenní (vyvarujte se většího počtu stejných úloh/myšlenkových operací: žáci pak ztrácí motivaci) - na sebe navazovaly - zábavné úlohy (přesmyčky, tajenky atd. byly na konci pr.l.)