Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
6. Seminář – Realizace výuky – pracovní list a jeho tvorba Organizace práce učitele 6. Seminář – Realizace výuky – pracovní list a jeho tvorba Student bude schopen…. ….vysvětlit jaké funkce může pracovní list plnit …. specifikovat fáze výuky, ve kterých může být pracovní list použit ….shrnout zásady tvorba pracovního listu …. shrnout zásady správné formulace učebních úloh v pracovním listu … sestavit pracovní list pro použití v konkrétní hodině přírodopisu … specifikovat rozdíl mezi pracovním listem a didaktickým testem … zhodnotit pracovní list vytvořený spolužákem
Zásady správného použití učebních úloh Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli Podávány v promyšlených souborech („baterie učebních úloh“) ne jednotlivě Neměly by být vytvářeny bezděky Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník
Pravidla sestavování učebních úloh Učební úlohy by měly být: heterogenní (dle různých hledisek): formální stránka úloh (co mají žáci dělat: práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkové operace (od jednoduchých po složitější) přístupu k učivu (z různých stránek) použití: úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení respondentů: pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) maximum úloh by mělo být zaměřeno na nejdůležitější učivo: „uzlové úlohy“
Možnosti využití pracovního listu (PL) ve výuce Expoziční fáze – záznam z hodiny : žák doplňuje PL během výkladu (místo zápisu) vhodné úlohy: doplňovací (nejen do textu ale i do tabulek), produkční úlohy, popis obrázků a schémat – prostředek pro práci žáků s literaturou: žáci vyhledávají informace (učebnice, odborné publikace, klíče, atlasy, internet) a zapisují je do pracovního listu – prostředek pro nácvik dovedností: žáci plní jednotlivé úkoly (pozorování a pokus) dle pracovním listu, učí se pozorovat, pozorované jevy popsat, vyvodit závěr, kreslit dle zásad biologické kresby, vést protokol, př. pracovní list pro laboratorní cvičení
Zadání skupinové práce V jakých fázích hodiny a k čemu je možné pracovní list použít? Porovnejte pracovní listy, které jste obdrželi k čemu je může učitel využít? Zhodnoťte jejich formální a odbornou správnost.
Fixační fáze Diagnostická fáze – procvičování, upevňování: podobné typy úloh jako při opakování většina uzlových úloh další vhodné úlohy: popis obrázků, schémat, přesmyčky, tajenky, osmisměrky – systematizace a shrnutí učiva do širšího kontextu učiva: úlohy pro pochopení souvislostí, začleňování učiva do systému, úlohy s mezipředmětovým přesahem Diagnostická fáze – rychlá a objektivní kontrola vědomostí žáků: produkční, doplňovací, přiřazovací úlohy, úlohy s volbou odpovědi pro žáky nejzábavnější úlohy (přesmyčky, tajenky) raději vynechat nebo jako bonusové úlohy na závěr
Aplikační fáze – návody na využití poznatků v praxi (náměty na pokusy, pozorování, zakládání sbírek atd.)
Nejčastější chyby při tvorbě pracovního listu 1) Odborné chyby - chybně nebo nejasně formulované úlohy - chybí instrukce co mají žáci s úlohou dělat (např. zakroužkuj správnou odpověď) - úlohy nejsou heterogenní (např. jenom produkční, doplňovací) - úlohy vyžadují stále stejné myšlenkové operace 2) Formální chyby - překlepy - velikost písma: 2. stupeň ZŠ 12-13 - zadání úloh: tučně, podtrhnout, zdůraznit negace (VELKÁ PÍSMENA) - neocitovaný převzatý obrazový materiál (bez souhlasu autora, citace) - špatné rozvržení prostoru: nedostatek místa x nadbytek místa
Zadání úkolu do receptáře „Pracovní list“ Zvolte si libovolné téma hodiny přírodopisu Ujasněte si funkci pracovního listu Pro jakou fázi výuky ho děláte? K čemu má pracovní list sloužit? Kolik času chcete práci s pracovním listem věnovat? Zvolte náležitosti formální stránky pracovního listu (formát, velikost písma atd.) Vytvořte jednotlivé úlohy tak, aby: - byly heterogenní (vyvarujte se většího počtu stejných úloh/myšlenkových operací: žáci pak ztrácí motivaci) - na sebe navazovaly - zábavné úlohy (přesmyčky, tajenky atd. byly na konci pr.l.)