HELÉNISTICKÁ FILOSOFIE I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
ANTROPOLOGICKÁ FILOSOFIE II.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Člověk a vývoj civilizace
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Název vzdělávacího materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus.
Středověká filozofie PATRISTIKA
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Buddhismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Vznik pracovního poměru
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k doplnění výkladu a zápisu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Úvod do filozofie.
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Výtvarné umění starověkého Egypta
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Zásobování vodou Masada.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh _I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Výtvarné umění starověkého Egypta
První židovská válka a její důsledky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10-35_Peloponéská válka a nástup Makedonie Číslo.
Rozmnožování organismů
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnety
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

HELÉNISTICKÁ FILOSOFIE I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv14 Soubor  zsv14_helénistická filosofie_I.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s vývojem helénismu, směry a filosofií stoiků Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Antická filosofie Téma Helénistické období Očekávané výstupy Seznámit s filosofií rozvojem helénistického období a filosofického směru stoicismu. Klíčová slova Stoikové, Stoa, apatheia, Seneca, Epiktétos, Marcus Aurélius Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 26.2.2014, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Helénistická filosofie I.

Počátky Datování : od 323 př.n.l. (smrt Alexandra Velikého) – až 529 n.l. ( císař Justinián nechal uzavřít athénskou Akadémii) Za vlády Alexandra Velikého – dobyl Egypt, Persii, Indii a dostal se také do Malé Asie. Kultury východních zemí a řecká kultura se vzájemně ovlivňovaly –> řecká kultura se stala kosmopolitní. Po smrti Alexandra se začal prosazovat Řím, vytvořil velkou říši (m.j. ovládli i Řecko). Od Řeků převzali kulturu ( sloupové chrámy, zdobení chrámů v řeckém stylu) a také filosofii. Ve filosofii byl větší důraz kladen na etiku. Více než uměním a náboženstvím byla filosofie „vládnoucí duchovní mocností“ tohoto věku. Vystřídána byla až křesťanstvím. Centry helénismu byly především Athény a Alexandrie.

Filosofické směry helénismu Epikureismus – rozvíjí atomismus, filosofie čelící strachu Stoicismus – navazuje na kynickou školu, ideál = stav moudrosti – dosáhneme tím, že nelpíme na vnějších věcech – lhostejnost – klid Skepticismus – duševní klid – smířím se s nepoznatelností světa Eklekticismus – splývání myšlenek různých filosofických škol Novoplatónismus – mystické prvky Platónovy filosofie

Stoikové Název odvozen od veřejné budovy v Athénách (stoa poikilé = barevná sloupová síň) – Zénón z Kitie zde založil filosofickou školu. Rozdělení do tří skupin : starší stoa, střední stoa a mladší stoa.

Stoicismus Založen Zenónem z Kitie. Nejdůležitější je etika. Inspirace ve škole kyniků. Dělí svůj systém na etiku, fyziku a logiku (nejvyšší místo zaujímá etika. Logika a fyzika jsou její předstupně). Smyslové vjemy = základ duševní činnosti. Látka je pasivní – aktivní „ spermatický logos“. Bůh = „pneuma“ = světová duše. Bez odporu nést svůj úděl, nelpět na ničem.

Zenón z Kitie ( 333-262 př.n.l)

Logika Fyzika Stavěli na základech Aristotela. Je rozdělena na rétoriku, dialektiku. Poznání musí vycházet z vnímání, zkušenosti (empirismus). Fyzika Materialistická, monistická, přísná zákonitost. Formující síla –> logos, nús –> také Bůh ( Zeus )

Etika Člověk je rozumná bytost, proto může poznat božskou zákonitost. Důležitý je život v souladu s přírodou. Jediné dobro je ctnost. Jde o to překonat vášeň ( apatheia – apatie ), pokud toho člověk dosáhne, je moudrý. Dva základní požadavky : spravedlnost, láska k člověku ( vztahuje se na všechny lidi ).

Starší stoa Střední stoa Zenón z Kitia – zakladatel stoicismu, inspirace v kynismu, „dobrovolně odešel ze života.“ Kleanthés a Chrýsippos – z jejich děl se dochovaly pouze zlomky. Střední stoa Poseidónios – jeden z nejvšestrannějších mužů antického středověku.

Poseidónios ( 135-51 př.n.l)

Mladší stoa Lucius Annaeus Seneca – Říman, psal tragédie a drama, vychoval císaře Nerona. Protikladná osoba. Etické názory(rovnost lidí). Svět řízen rozumným principem. Přírodní zákony = zákony boží. Člověk – duševní klid = lhostejnost Marcus Aurelius – císař, po celý život se řídil stoickou naukou, pohrdal nádherou, oblékal jen prostý vojenský plášť, napsal Hovory k sobě. Žít podle zákonů přírody. Epiktétos – otrok, napsal Rozpravy. Svoboda = mravní vlastnost. Důležité vzdělání.

Mladší stoa Marcus Aurelius Epiktétos

Význam stoické filosofie Ve vztahu ke křesťanství. Stoikové –> přísná morálka, asketismus, pohrdání vnějšími statky. Inspirovali se stoickými myšlenkami: Kant, Schiller, Goethe, Heinrich von Kleist.

Zdroje Vlastní poznámky, výpisky [1] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zeno_of_Citium_pushkin.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Posidonio_de_Apamea.jpg [3] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marcus_Aurelius_Glyptothek_Munich.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Epictetus.png