Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 Autor RNDr. Vladimír Kostka Tematický celek Seminář komunikačních dovedností Ročník 4. ročník Datum tvorby 2. 3. 2013 Anotace výklad nové látky Metodický pokyn vyučující má k dispozici kompletní výkladový text Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
SEMINÁŘ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ OBHAJOBA MATURITNÍ PRÁCE
Důležitá jsou pravidla Vytvořili jste maturitní práci, je to vaše dobré dílo a teď ho musíte „prodat“ Důležitá jsou pravidla která je potřebné znát která je potřebné použít Důležitý je první dojem
Jaké jsou hlavní předpoklady úspěšné obhajoby? Cíl: přesvědčivě prezentovat projekt působit jistě a odborně informovat a přesvědčit Komunikační prostředky specifický (odborný) jazyk vždy k posluchačům - komisi
Příprava prezentace
Podnět k prezentaci, publikum a prostředí podnětem je úspěšná obhajoba maturitní práce publikem je celá komise, hlavně vedoucí práce a oponent prezentovat budete v učebně na PC a interaktivní tabuli
Jaký máte CÍL? přesvědčit komisi, že jste práci zpracovali pečlivě, podle zadání a že jí rozumíte že práci umíte vysvětlit že otázky vedoucího a oponenta umíte dobře a úplně odpovědět že umíte vystupovat a mluvit
Shromažďování, výběr a uspořádání materiálu pro prezentaci informace o projektu co bylo v zadání jaké problémy jste řešili a konzultovali k čemu jste dospěli (řešení, vlastní výsledky, zkušenosti a poznatky) odpovědi na dotazy
C Í L mám stále před očima! Výběr materiálu jen důležité věci pro dosažení vašeho cíle – úspěšné obhajoby čas – máte max. 30 minut (cca 15 min. o práci a 10 min. odpovědi na dotazy) C Í L mám stále před očima!
Správná dramaturgie - je taková, že vás komise sleduje se zájmem že budete mluvit věcně, srozumitelně, nahlas, sebejistě a všechno vysvětlíte že nenecháte prostor na dotazy !!! (vždy riziko – nevíte, na co se zeptají)
Strhující zahájení startovní signál (sebevědomý nástup, zrakový kontakt, jasné zahájení) představení se (jméno, název práce) stručně informace o cílech a obsahu vystoupení a pak hned k práci – komentujte vybrané obrázky (výkresy, detaily)
Konec dobrý, všechno dobré závěr stručný!!! oslovte komisi stručně shrňte výsledky práce a přejděte k dotazům z posudků
Vystupování mluvit zpaměti (ale s pomůckami) – nikdy nečíst! mluvit srozumitelně, klidně, věcně sledovat čas – vyzkoušet si, jak dlouho mi prezentace trvá (max. 30 minut) sledovat reakce komise mluvit správně česky
Zvládnout vystoupení dobře se připravit získat sebejistotu využívat řeč těla volit správná slova (slovní zásoba) zvládnout trému, strach … dobře se připravit
Technika prezentace
Obsahová a formální stránka prezentace nadpisy musí mít vztah k textu krátké a srozumitelné, hesla musí pomáhat vyznat se v prezentaci hlavní témata nebo problémy práce otázky vedoucího a oponenta
použití textu na slidech krátké věty, spíše hesla jedna věta = jedna myšlenka jednoduché výrazy max. 7 řádků na jednom slidu pozor na pravopis !!! pozor na typografická pravidla
barvy písmo na černém nebo tmavě modrém podkladu (obzvláště pro interaktivní tabule!) max. 3 barvy na obrázku pozor na příliš světlé barvy – splývají různý obsah (úroveň) – různá barva, stejná úroveň – stejná barva jednotné používání barev pro celou prezentaci
barvy písmo na černém nebo tmavě modrém podkladu max. 3 barvy na obrázku pozor na příliš světlé barvy – splývají různý obsah (úroveň) – různá barva, stejná úroveň – stejná barva jednotné používání barev pro celou prezentaci
písmo bezpatkové písmo dostatečně velké a čitelné používat jeden druh nepoužívat „efekty“ jednoduché písmo, ne ozdobné používat velká i malá písmena (nejen velká)
písmo bezpatkové písmo používat jeden druh nepoužívat „efekty“ dostatečně velké a čitelné (Times New Roman 12) používat jeden druh nepoužívat „efekty“ jednoduché písmo, ne ozdobné používat velká i malá písmena (nejen velká) POUŽÍVAT VELKÁ I MALÁ PÍSMENA (NEJEN VELKÁ)
uspořádání, vzhled jednotné pro celou prezentaci nejdůležitější do středu („zlatý řez“) používat jen známé symboly, zkratky pozor na přehlednost – méně je více
Grafické vyjadřování – grafy, tabulky, obrázky vždy jen tam, kde je to vhodné k vyjádření myšlenek k oživení prezentace
názorné vyjádření čísel nebo organizační struktury Grafy, diagramy názorné vyjádření čísel nebo organizační struktury typ grafu možné obsahy sloupkový porovnávání informací liniový vyjádření změn, časové řady výsečový struktura hodnocených jevů organizační hierarchická organizační struktura
Podíl tržeb podle čtvrtletí
na co si dát pozor raději 2D, nepoužívat 3D kontrolovat soulad čísel a grafu používejte zaokrouhlená čísla diagramy nepřetěžujte informacemi dodržujte pravidla pro písmo, barvu a rozsah textu
Tabulky vyjádření číselných řad, průběhů nebo vývojových změn jen 3 až 5 řádků a sloupců – čitelnost k číslům a zkratkám legendu volte vhodnou šířku čar
tabulka Jméno Číslo Barva Aleš 1 Bílá Běla 2 Zelená Cyril 3 Černá David 4 Modrá
Shrom. ESUO Evrop. shrom. Evropský parlament 1952 1957 1973 1981 1986 1995 2003 2004 2007 2009 Německo 18 36 81 99 Francie 236 87 72 78 Itálie Nizozemsko 10 14 25 31 27 Belgie 24 22 Lucembursko 4 6 Velká Británie Dánsko 16 13 Irsko 15 12 Řecko Španělsko 60 64 50 54 Portugalsko Švédsko 19 Rakousko 21 17 Finsko ČR 20 Estonsko Kypr Lotyšsko 8 9 Litva Maďarsko Malta 5 Polsko Slovinsko 7 Slovensko Bulharsko Rumunsko 33 35 142 198 434 518 626 732 785 736
Obrázky výkresy, detaily z práce – to, co chcete nebo potřebujete komentovat (na co byl dotaz) fotografie, kresby obrázky používejte uvážlivě nepoužívejte obrázky k protahování prezentace
volte jednoduché obrázky nebo symboly – váš úmysl musí být rychle pochopitelný dbejte na kvalitu obrázků – obrysy a barvy musejí být dobře rozeznatelné
Po prezentaci Každou prezentaci vyhodnoťte, poznamenejte si doporučení pro zlepšení a neustále se zdokonalujte. JEN CVIČENÍ DĚLÁ MISTRA.
Literatura HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace : Jak s jistotou prezentovat a působivě přednášet. Překl. Ing. Petr Kunst, CSc.. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a. s., 2005. 408 s. ISBN 80-247-0782-9.