Sociální skupiny a role

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Seskupení lidí spojených určitými vazbami; vyvíjejí společnou činnost, mají společný cíl.  Protiklad - náhodné setkání (koncert, autobus)  Vzájemné.
Advertisements

Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
SOCIOLOGIE.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Politologie jako věda Politika moc
sociální skupiny Škola:
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Rodina.
Veřejná správa – úvod.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Sociální konstruktivismus
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Globalizace z různých úhlů dopadu
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Sociálně patologické jevy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
VY_20_INOVACE_SVF20460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
typy sociálních skupin
Model transkulturní péče
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Profesní etické kodexy
Etnografie a národnostní politika ČLR
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Rodina a její funkce Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Subjekty a objekty veřejných politik
Stát Definice, funkce, typy.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Rodina jako sociální instituce
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Zpracovala: P. Dillingerová SŠ KNIH, o. p. s.
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
Globalizace z různých úhlů dopadu
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Modernizační teorie Hans-Ulrich Wehler: Modernisierunstheorien und Geschichte. In: H.-U. Wehler: Die Gegenwart und Geschichte. Esseys. München 1995, s.
Transkript prezentace:

Sociální skupiny a role

Sociální skupiny Seskupení spojené určitým cílem, činností, zájmem Mezi členy vznikají více méně pevné vztahy Skupina na venek jednotně Má svoji identitu MY – ONI, kulturu, hodnotu, normy, symboly

Hierarchie a autorita Skupina má svou strukturu, hierarchii Vůdce – moc, autorita – např. starosta Skupina přijetí pravidel (internalizace) – disciplinovaní členové Např. ve společnosti lidí se jí příborem a ne rukama Pravidla i mimo skupinu Konformita – jednání, které je považované společností (skupinou) za vhodné Sociální kontrola

Subkultura a komunity Subkultura součást společnosti Odlišná pravidla, normy, hodnoty – nejsou v rozporu např. Slovácko (pokud nejsou nelegální – gang) Komunity – lokální zakotvenost, přátelské vazby Sociální hnutí – feministické, ekologické

Rodina Funkce Reprodukční Ekonomická Socializačně – výchovná Emocionální (citové potřeby, jistota, zázemí, podpora) Předávání základních návyků, vztahy, tradice, hodnoty, jazyk, komunikace, kontakty Sociální status (příslušnost k vrstvě, třídě, etnické skupině)

Sociální instituce Instituce – ustálený způsob jednání, definují, jaké jednání je správné, regulují naše chování Základní instituce rodina – manželství, rodičovství vzdělání - školy politické – demokracie, stát Ekonomické – trh, peníze náboženské – modlitba, obřad

Organizace a byrokracie Organizace – je formální skupina jednotlivců, prostřednictvím společné práce – dosažení cíle Např. Přírodní škola, neziskové organizace, armáda, průmyslové korporace … Byrokracie – řízení a ovlivňování, hierarchie Vymezení pravidel, řízení Max Weber- byrokratický způsob řízení je základ moderní společnosti a legálního panství

Sociální role Jaké máte sociální role? Čím se vyznačují? Jaké mají trvání? Může nastat konflikt vašich rolí?