3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Věcné podmínky Životospráva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Role asistenta v Montessori pedagogice
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Empirismus považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Humanismus Myšlenkový směr, který zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí, a staví se tak proti různým rasovým, jazykovým, národním nebo.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Kameny Příroda kolem nás.
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Organizační formy a metody vzdělávání
Humanizace ve vzdělávání
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Osobnosti zážitkové pedagogiky
Transkript prezentace:

3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Věcné podmínky Životospráva Psychosociální podmínky Organizace Řízení mateřské školy Personální a pedagogické zajištění Spoluúčast rodičů

4. Hra jako základní prostředek vzdělávání Hra jako spontánní aktivita dítěte Hra jako metoda (měla by vykazovat známky hry jako spontánní činnosti)

Charakteristické znaky hry Hra je svobodným jednáním. Dítě si ji vybírá z vlastní vůle, vychází z jeho zájmu a uplatňuje při ní vlastní fantazii. Svobodu dětské hry lze spatřit ve výrazu tváře dětí, který signalizuje spokojenost, radost ze hry, potěšení. Hra není „obyčejný“ život. Je to vlastně dočasné „vystoupení“ z tohoto života do sféry aktivity s vlastní tendencí. I děti ví, že to, co dělají ve hře je „jen tak“. Hra ale zároveň odráží jejich prožitky, jejich vidění světa.

4. Uzavřenost a ohraničenost je dalším znakem hry 4. Uzavřenost a ohraničenost je dalším znakem hry. Hra začíná a končí v určitém okamžiku. Odehraje se. 5. Možnost opakování hry. Tím, že se odehrála, vstupuje do povědomí jako duchovní výtvor a může se kdykoli opakovat. 6. Hra je řád. Vše, co je spojováno s vnitřním řádem hry, lze shrnout do pojmů rytmus a harmonie. Jako výrazný prvek tohoto řádu uvádí autor pojem napětí. U dětí je napětí patrné v jejich zaujatosti hrou, v ponoření se do hry, z kterého se mnohdy nenechají vytrhnout.

Co je a co není hra funkčně bezobsažné činnosti, založené na mechanické manipulaci, stereotypní, destruktivní, agresivní či dokonce asociální činnosti manipulativní činnosti dospělých Opravilová, 2009

LITERATURA CAIATIOVÁ, M., DELAČOVÁ, S., MULLEROVÁ, A. Volná hra. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1 DUPLINSKÝ, J. Dětská hra a psychologie. Pedagogika, 4/2001, s. 537 – 540. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8 HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-061-5 HUIZINGA, J. Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika II. Hra. Liberec : Technická univerzita, 2004. ISBN 80-7083-786-1 OPRAVILOVÁ E. Dítě si hraje a poznává svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. SEVEROVÁ, M. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982.

5. Individualizace jedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti úkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál a to v takových podmínkách, které respektují jeho individualitu

Formulace cílů nevycházejí z obsahu vzdělávání a nejsou formulovány předmětově (jako tomu bylo v rámci výchovných složek – např. cíle výtvarné výchovy), ale vycházejí od dítěte - jsou zaměřeny k  jeho osobnosti (rozvoji a učení dítěte….), a jsou integrované (zahrnují celou osobnost dítěte) nerozlišujeme jednotlivé izolované discipliny (dříve označované jako „složky“ výchovy)

Nové strategie a metody vzdělávání se realizuje nejen v řízených činnostech, ale průběžně, ve veškerém vzdělávání, ve všech situacích, k nimž v mateřské škole dochází dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní činností (spontánní) metoda prožitkového učení je založena na přímých zážitcích dítěte a vychází z jeho samostatné činnosti, individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat.

INDIVIDUALIAZACE (7 typů inteligence) VYŽADUJE, ABY PEDAGOG ROZLIŠOVAL NÁROKY NA DĚTI A BRAL V ÚVAHU JEJICH RŮZNÉ PŘEDPOKLADY (7 typů inteligence)

TYPY INTELIGENCE verbální logicko-matematická prostorová hudební tělesně-kinestetická interpersonální intrapersonální přírodní

Co individualizace je: Pozorování dětí při všech činnostech se záznamy z něho Spolupráce s rodiči dítěte za účelem spolupodílení se na poznání dítěte a plánování jeho dalšího vývoje Dobrá znalost dítěte (věkové i individuální zvláštnosti, potřeby) Pečlivé plánování - individuální a skupinové činnosti Prokazování úcty dětem, brát vážně jejich nápady, názory Povzbuzování dětí k samostatnému řešení problémů Kladení otázek, které děti vedou k samostatnému myšlení a nalézání odpovědí Začleňování dětí do přípravy a realizace činností v MŠ Umožnění vlastní volby dítěte Připravením bohatého prostředí dávat dětem prostor k rozvoji všech typů inteligence / schopností Stavění na dosavadních zkušenostech a vědomostech každého dítěte Analyzování průběh učení/rozvoje dětí a jeho výsledků

Co individualizace není: povídání si s jedním dítětem v době, kdy si ostatní děti hrají, sednout ke stolu s dítětem, které si neumí zapnout knoflíky u košile nebo pojmenovat barvy, a tyto dovednosti s ním trénovat samostatná práce každého dítěte chválení za hlouposti se záměrem, aby „každý zažil úspěch aspoň jednou za den“ přehlížení nedostatků v chování dítěte či jeho neúčelné snižování nároků na některé děti zadávání úkolů, o kterých učitelka předem ví, že dítě nezvládne (a následná pomoc) nechat děti dělat si co chtějí

Jak zajistit, aby mělo každé dítě příležitost učit se podle svých předpokladů a schopností: UVĚDOMIT SI JEDINEČNOST KAŽDÉHO DÍTĚTE - Každé dítě je nositelem jedinečného vzoru a časového průběhu vývoje, stejně tak jako individuální osobností s jedinečným stylem učení, temperamentem, potřebami, zájmy, charakteristickou strukturou inteligence, vloh a schopností. PLÁNOVAT BOHATOU NABÍDKU ČINNOSTÍ - Připraví-li učitelka takových činností dostatečné množství a mají-li děti možnost si mezi nimi vybrat takové, které odpovídají jejich zájmům a schopnostem, učinila tak jeden z velmi významných kroků k individualizovanému vzdělávání. 

LITERATURA BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002,s.18-22. HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha : Makropulos, 1997. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.