Změny skupenství látky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaTěleso a látka Název.
Advertisements

Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák pochopí, že se kolem nás vyskytují i jiné síly než gravitační.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku.Slouží k naučení nového učiva. Žák na základě dvou pokusů vyjádří závěry týkající se tání látky.Žák se.
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VLASTNOSTI LÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Elektromotor a jeho využití
Pohyb těles-fyzika hrou
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hustota-výpočet objemu
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tření-souhrnná cvičení
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Autor: Stejskalová Hana
Těžiště a stabilita těles
VY_32_INOVACE_
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Souhrnné opakování-VESMÍR
Hustota-výpočet objemu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Atomy a molekuly Z čeho jsou složeny látky?
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Změny skupenství látky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.16_Fyzika pro 8. ročník Název: Změny skupenství látky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Změny skupenství látky Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití nového učiva – množství tepla – do již naučeného učiva – změna skupenství. Souvislost s množstvím přijatého tepla na změně teploty a na změně skupenství.

Táž látka se může vyskytovat ve třech různých skupenstvích: Např. VODA: pevné skupenství – led, sníh kapalné skupenství – kapal. Voda plynné skupenství – vodní pára !!Ve všech třech skupenstvích zůstává složení molekul stejné – dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku.!! Nebo PARAFÍN: Ve svíčce je pevné sk., po zapálení svíčky je kolem knotu část parafínu kapalná a to, co hoří jsou páry parafínu.

Změny skupenství látek: Ve všech třech skupenstvích jsou molekuly v neustálém neuspořádaném pohybu. Jednotlivá skupenství se liší vzdálenostmi molekul a jejich vzájemným silovým působením. Za určitých podmínek dochází ke změně skupenství látky.

Změny skupenství látek:

Změny skupenství látek:

Změny skupenství látek:

Změna skupenství vody při koloběhu vody v přírodě:

Odpověz na otázky: Jak se nazývají tři skupenství parafínu? V čem se shodují a v čem se liší od sebe led, voda a vodní pára?

3) Popiš následující příklady změn skupenství: Odpověz na otázku: 3) Popiš následující příklady změn skupenství: Vločka sněhu po dopadu na teplou dlaň, Kapka vody stříknutá na rozpálenou žehličku, Ledová kostka vhozená do limonády, Orosení sklenice, do které nalijeme velmi dobře vychlazenou minerálku

Odpověz na otázku: 4) Jmenuj ze své zkušenosti příklady látek ve skupenství pevném, kapalném nebo plynném.

Vyber správnou odpověď: 5) Při vaření vody na čaj pozorujeme u ústí čajové konvice bílý obláček. V jakém skupenství je v tomto obláčku voda? v plynném skupenství v kapalném skupenství v pevném skupenství

Odpověz na otázku: 6) Popiš ze své zkušenosti změnu skupenství některých látek.

Použité zdroje: galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. Karel Rauner, Josef Petřík, Fyzika 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus, 2006. http://zmeny-skupenstvi.euweb.cz/kapka_foto.jpg [cit: 2011-12-19] http://www.zsvltava.cz/fyzika/wp-content/uploads/2010/09/kapky.jpg [cit: 2011-12-19] http://www.mvp.cufo.cz/materialy/45b.jpg [cit: 2011-12-19] http://www.mvp.cufo.cz/materialy/45f.jpg [cit: 2011-12-19] http://fyzika.jreichl.com/data/Termo_4_kapaliny_skupenstvi_soubory/image061.png [cit: 2011-12-19] http://www.zslado.cz/vyuka_fyzika/e_kurz/8/zmenyskupenstvi/skupenstvi_soubory/zmenydiagram.JPG [cit: 2011-12-19] http://www.garten.cz/images_data/4817-voda.jpg [cit: 2011-12-19] http://st3.geg.cz/photo/32306_detail.jpg [cit: 2011-12-19] http://www.zslado.cz/vyuka_fyzika/e_kurz/8/zmenyskupenstvi/skupenstvi_soubory/skupgraf.JPG [cit: 2011-12-19] http://ga.water.usgs.gov/edu/graphics/czech/wcdiagram.jpg [cit: 2011-12-19] http://ucebnice2.enviregion.cz/userFiles/voda_pic/molekula-vody.jpg [cit: 2011-12-19] http://df.2i.cz/fotos/gallery/200812/35751.jpg [cit: 2011-12-19] http://clil.nidv.cz/files/74319900.jpg [cit: 2011-12-19] http://images.dailytech.com/nimage/13569_watervapor.png [cit: 2011-12-19] http://nd02.jxs.cz/877/570/c773eced0e_52670636_o2.jpg [cit: 2011-12-19]

Metodika prezentace: Žáci navazují na učivo 6. ročníku. Žáci si zopakují, co se naučili o změně skupenství látek. Žáci vyjmenují tři skupenství a vysvětlí rozdíly. Žáci řeknou jednu látku, která se může vyskytovat ve všech třech skupenstvích. Žáci pojmenují názvy změn skupenství. Žáci vysvětlí koloběh vody v přírodě. Žáci odpovídají na otázky.