Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření 28. 10. 2012 Ročník 3. ročník osmiletého G Stručný obsah Vytýkání jednočlenu a dvojčlenu. Způsob využití První snímek prezentace obsahuje vzorový příklad pro vytýkání jednočlenu s popisem postupu. Na dalších snímcích jsou příklady na procvičení včetně řešení. Dále následuje snímek se vzorovým postupem vytýkání dvojčlenu a potom jsou uvedeny opět příklady na procvičení včetně řešení. Autor Mgr. Sylva Potůčková Kód VY_32_INOVACE_21_MPOT07 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Vytýkání jednočlenu Jak rozkládáme mnohočlen na součin pomocí vytýkání jednočlenu? Odpověď: Společným činitelem všech členů mnohočlenu vydělíme jednotlivé členy a vytkneme ho před závorku. Příklad: 3 𝑥 2 𝑦−6𝑥𝑦+9𝑥=3𝑥∙𝑥𝑦−3𝑥∙2𝑦+3𝑥∙3=3𝑥∙(𝑥𝑦−2𝑥+3)

Příklady na procvičení Dané mnohočleny rozložte na součin: 3 𝑟 2 +𝑟−4 𝑟 2 𝑠 3 𝑥 2 y−6xy+9x 𝑦 2 −12𝑥𝑦 −2𝑝𝑞−4𝑝−4𝑞 2𝑎𝑏−2𝑎𝑐−6𝑎 𝑏 2 +8𝑎𝑐 𝑥 2 𝑦−3 𝑥 2 𝑦+ 𝑥 2 𝑧− 𝑥 2 𝑦 3

Řešení 3 𝑟 2 +𝑟−4 𝑟 2 𝑠=𝑟∙ 3𝑟+1−4𝑟𝑠 3 𝑥 2 y−6xy+9x 𝑦 2 −12𝑥𝑦=3𝑥𝑦∙ 𝑥−2+3𝑦−4 𝑥−2+3𝑦−4 =3𝑥𝑦∙(𝑥−3𝑦−6) −2𝑝𝑞−4𝑝−4𝑞=−2∙(𝑝𝑞+2𝑝+2𝑞) 2𝑎𝑏−2𝑎𝑐−6𝑎 𝑏 2 +8𝑎𝑐=2𝑎∙(𝑏−𝑐−3 𝑏 2 +4𝑐) 𝑥 2 𝑦−3 𝑥 2 𝑦+ 𝑥 2 𝑧− 𝑥 2 𝑦 3 = 𝑥 2 ∙ 𝑦−3𝑦+𝑧− 𝑦 3 𝑦−3𝑦+𝑧− 𝑦 3 = 𝑥 2 ∙(−2𝑦+𝑧− 𝑦 3 )

Vytýkání dvojčlenu Jak rozkládáme mnohočlen na součin pomocí vytýkání dvojčlenu? Odpověď: Použijeme postupné vytýkání: nejdříve vytkneme společného činitele z prvních dvou členů mnohočlenu potom z druhých dvou členů. Příklad: 3 𝑥 2 𝑦−6𝑥+9𝑥𝑦−18=3𝑥∙ 𝑥𝑦−2 +9∙ 𝑥𝑦−2 = Nakonec vytkneme celý dvojčlen v závorce = 𝑥𝑦−2 ∙(3𝑥+9)

Příklady na procvičení Dané mnohočleny rozložte na součin: 𝟒𝒂+𝟒𝒄+𝒂𝒃+𝒃𝒄= =4∙ 𝑎+𝑐 +𝑏∙ 𝑎+𝑐 =(𝑎+𝑐)∙(4+𝑏) 𝒙𝒚−𝒙−𝒚+𝟏= =𝑥∙ 𝑦−1 −1∙ 𝑦−1 =(𝑦−1)∙(𝑥−1) 𝟔𝒎−𝟏𝟐+𝒎𝒏−𝟐𝒏= =6∙ 𝑚−2 +𝑛∙ 𝑚−2 =(𝑚−2)∙(6+𝑛)