Složené lomené výrazy Tematická oblast

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Složené lomené výrazy Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření 5. 1. 2013 Ročník 3. ročník osmiletého G Stručný obsah Shrnutí úprav složených lomených výrazů a příklady na jejich procvičení. Způsob využití Na prvním snímku je složený lomený výraz a jeho úpravy včetně vzorového příkladu. Na dalších snímcích jsou různé typy příkladů na procvičení i s řešením. Autor Mgr. Sylva Potůčková Kód VY_32_INOVACE_21_MPOT18 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Složený lomený výraz Jaký lomený výraz považujeme za složený? Odpověď: Složený lomený výraz má v čitateli nebo ve jmenovateli opět lomený výraz. Jak upravujeme a zjednodušujeme složené lomené výrazy? Složené lomené výrazy jsou jen jiné zápisy dělení lomených výrazů.

Vzorový příklad: 20 𝑥 2 4𝑥 2𝑦 16 𝑥 2 𝑧 = 20 𝑥 2 4𝑥 : 2𝑦 16 𝑥 2 𝑧 = 20 𝑥 2 4𝑥 ∙ 16 𝑥 2 𝑧 2𝑦 = 20 𝑥 2 ∙16 𝑥 2 𝑧 4𝑥∙2𝑦 = 5𝑥∙8 𝑥 2 𝑧 𝑦 = 40 𝑥 3 𝑧 𝑦 𝑥≠0;𝑦≠0;𝑧≠0

Zjednodušte a uveďte, kdy májí dané složené lomené výrazy smysl 1 𝑥 + 1 𝑦 1 𝑥 2 − 1 𝑦 2 2𝑥𝑦 𝑥+𝑦 𝑥− 𝑥 2 𝑦+𝑥 2 𝑥 2 +2𝑥+1 1 𝑥−1 − 1 𝑥+1 1 𝑦−2 − 1 𝑦+2 4𝑦+8 𝑦+2 2

Řešení 1 𝑥 + 1 𝑦 1 𝑥 2 − 1 𝑦 2 = 1 𝑥 + 1 𝑦 : 1 𝑥 2 − 1 𝑦 2 = 𝑦+𝑥 𝑥𝑦 : 𝑦 2 − 𝑥 2 𝑥 2 𝑦 2 = 𝑦+𝑥 𝑥𝑦 ∙ 𝑥 2 𝑦 2 𝑥+𝑦 𝑥−𝑦 = 𝑥𝑦 𝑥−𝑦 𝑥≠0;𝑦≠0;𝑥≠±𝑦

Řešení 2𝑥𝑦 𝑥+𝑦 𝑥− 𝑥 2 𝑦+𝑥 = 2𝑥𝑦 𝑥+𝑦 : 𝑥− 𝑥 2 𝑦+𝑥 = 2𝑥𝑦 𝑥+𝑦 : 𝑥 𝑦+𝑥 − 𝑥 2 𝑦+𝑥 = 2𝑥𝑦 𝑥+𝑦 ∙ 𝑦+𝑥 𝑥𝑦+ 𝑥 2 − 𝑥 2 = 2𝑥𝑦 𝑥+𝑦 ∙ 𝑥+𝑦 𝑥𝑦 =2 𝑥≠0;𝑦≠0;𝑥≠−𝑦

Řešení 2 𝑥 2 +2𝑥+1 1 𝑥−1 − 1 𝑥+1 = 2 𝑥 2 +2𝑥+1 : 1 𝑥−1 − 1 𝑥+1 = 2 𝑥 2 +2𝑥+1 : 𝑥+1 − 𝑥−1 𝑥−1 𝑥+1 = 2 𝑥+1 2 ∙ 𝑥−1 𝑥+1 𝑥+1−𝑥+1 = 2 𝑥−1 𝑥+1 𝑥≠±1

Řešení 1 𝑦−2 − 1 𝑦+2 4𝑦+8 𝑦+2 2 = 1 𝑦−2 − 1 𝑦+2 : 4𝑦+8 𝑦+2 2 = 𝑦+2−𝑦+2 𝑦+2 𝑦−2 ∙ 𝑦+2 2 4 𝑦+2 = 4 𝑦−2 ∙ 1 4 = 1 𝑦 𝑦≠±2