II. Rozšiřování a krácení výrazu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

II. Rozšiřování a krácení výrazu Matematika 9. ročník Lomené výrazy II. Rozšiřování a krácení výrazu Creation IP&RK

Lomené výrazy x zlomky Čitatel Zlomková čára Jmenovatel Lomený výraz je takový výraz, ve kterém se vyskytuje proměnná ve jmenovateli zlomku. 2

Lomené výrazy x zlomky Jmenovatel zlomku se nesmí rovnat nule !!! S lomenými výrazy se pracuje podobně jako se zlomky. Tedy platí: Jmenovatel zlomku se nesmí rovnat nule !!! Proto se u lomených výrazů určují podmínky, které udávají, kdy má daný výraz smysl.

( nesmíme zapomenout na podmínky existence LV !!!! ) 1. Krácení lomených výrazů. Při početních operacích se zlomky jsme krátili zlomky. Zkrátit zlomek znamená vydělit čitatele i jmenovatele stejným číslem, různým od nuly. Podobně postupujeme i u lomených výrazů. Krátit lomený výraz znamená vydělit čitatele i jmenovatele stejným výrazem, různým od nuly. ( nesmíme zapomenout na podmínky existence LV !!!! )

1. Krácení lomených výrazů. 1. Příklad: Zkraťte lomený výraz: Nesmíte nikdy zapomenout na určení podmínek řešitelnosti! ⇨ A jdeme na to: Při krácení dělíme, ale nelze dělit nulou. Proto podobně jako výraz ve jmenovateli, který nesmí být roven nule, nesmí být roven nule ani výraz, kterým při krácení lomeného výrazu dělíme!

1. Krácení lomených výrazů. 2. Příklad: Zkraťte výraz: Podmínky: 12 𝑥 2 −20𝑥≠0 4𝑥∙ 3𝑥−5 ≠0 4𝑥≠0 3𝑥−5 ≠0 𝑥≠0 3𝑥≠5 𝑥≠ 5 3 18𝑥−30 12 𝑥 2 −20𝑥 ⇨ 18𝑥−30 12 𝑥 2 −20𝑥 = 6∙ 3𝑥−5 4𝑥∙ 3𝑥−5 = 6 4𝑥 = 𝟑 𝟐𝒙 Krácení lomeného výrazu znamená rozložit čitatel i jmenovatel na součin takových výrazů, z nichž alespoň jeden výraz je shodný a můžeme nim lomený výraz zkrátit

1. Krácení lomených výrazů. Z řešení předcházejícího příkladu je zřejmé, že abychom mohli krátit, musíme rozložit výrazy v čitateli i jmenovateli lomeného výrazu na součin v základním tvaru. 3. Příklad: Zkraťte výraz: Ze součinového tvaru určíme mnohem snadněji i podmínky, pro které má výraz smysl. Lomený výraz má tedy smysl, pokud se x ≠ 0 a x ≠ -4.

1. Krácení lomených výrazů – procvičování. H E L P

1. Krácení lomených výrazů – procvičování. H E L P

1. Krácení lomených výrazů – procvičování. H E L P

1. Krácení lomených výrazů – procvičování. H E L P

1. Krácení lomených výrazů – procvičování. H E L P

1. Krácení lomených výrazů – procvičování.

2. Rozšiřování lomených výrazů. Rozšiřování lomeného výrazu je obrácený postup ke krácení výrazů. Čitatel i jmenovatel lomeného výrazu násobíme týmž výrazem (různým od nuly !!!). Rozšiř uvedený výraz výrazem 3x: Rozšířit lomený výraz znamená vynásobit čitatele i jmenovatele stejným výrazem, různým od nuly.

2. Rozšiřování lomených výrazů. 2. Příklad: Rozšířte lomený výraz výrazem U lomených výrazů nesmíte nikdy zapomenout na určení podmínek řešitelnosti (tedy kdy má výraz smysl)!

2. Rozšiřování lomených výrazů. Vyzkoušíme si příklad rozšíření lomeného výrazu na požadovaného jmenovatele. 3. Příklad: Rozšiřte lomený výraz tak, aby jeho jmenovatel byl 6x2. Daný výraz tedy rozšíříme výrazem 2x. Zapomenout nesmíme na podmínky, pro které proměnné nemá výraz smysl.

společný jmenovatel bude tedy x.(x+3).(x+3).(x-3) 2. Rozšiřování lomených výrazů. 4. Příklad: Rozšiřte lomené výrazy tak, aby měly stejného jmenovatele a aby to byl co nejjednodušší výraz. společný jmenovatel bude tedy x.(x+3).(x+3).(x-3) To by ale nebyl jmenovatel v co nejjednodušším tvaru. Proto člen, který se vyskytuje v obou jmenovatelích, vezmeme vždy do společného jmenovatele jen jednou.

2. Rozšiřování lomených výrazů – procvičování. H E L P

2. Rozšiřování lomených výrazů – procvičování. H E L P

2. Rozšiřování lomených výrazů – procvičování. Doplňte, aby platila rovnost H E L P

2. Rozšiřování lomených výrazů – procvičování. H E L P Doplňte, aby platila rovnost

2. Rozšiřování lomených výrazů – procvičování. H E L P Najděte společného jmenovatele

2. Rozšiřování lomených výrazů – procvičování. H E L P Najděte společného jmenovatele

2. Rozšiřování lomených výrazů – procvičování. H E L P Najděte společného jmenovatele

K čemu to bylo dobré ???? Ale to až příště !!! Krácení a rozšiřování lomených výrazů využijeme při převodu lomených výrazů na společného jmenovatele. Naučíme se sčítat a odčítat lomené výrazy. Ale to až příště !!!

Konec druhé části.