Výkon: výpočty příkladů z praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Jako předvést výkon na práci
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Výpočet práce, účinnost (8.06)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Mechanická práce a energie
VÝKON.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Výkon, jednotka WATT Autor:Mgr.
Jak porovnat vykonanou práci
PaedDr. Jozef Beňuška
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_02_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Výkon Anotace:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Jak lze změnit odpor polovodičů
Vedení elektrického proudu v plynech
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Magnetické pole cívky s proudem
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
VY_32_INOVACE_F8-002 FYZIKA 8.ROČNÍK VÝKON Název školy
Pohyb těles-fyzika hrou
Jak porovnat vykonanou práci
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Třída 3.B 6. hodina.
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VÝKON.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Třída 3.B 8. hodina.
Transkript prezentace:

Výkon: výpočty příkladů z praxe Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.04_Fyzika pro 8. ročník_Výkon Název: Výkon: výpočty příkladů z praxe Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Výkon: výpočty příkladů z praxe Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva, probrání nové fyzikální veličiny výkon, vysvětlení rozdílu mezi výkonem a prací , výpočty příkladů z praxe.

Praxe: Dělník naloží lopatou písek na nákladní automobil asi za dvě hodiny. Bagr to dokáže za 15 minut. Bagr tedy vykoná tutéž práci za osmkrát kratší dobu než dělník. Za stejnou dobu vykoná více práce, má větší VÝKON než člověk.

Určení výkonu: Výkon = práce/doba, za kterou byla práce vykonána Výkon označujeme značkou P (z angl. power=výkon) Vzorec pro výpočet výkonu: P = W/t jednotkou výkonu je watt…jeho značka je [W]. Při výkonu 1 watt se vykoná práce 1 joulu za 1 sekundu: 1 W = 1 J/ 1s.

Jamese Watt: 1736 – 1819 Skotský technik a vynálezce. Byl jedním z konstruktérů parního stroje.

Příklad: Motor výtahu zdvihl rovnoměrným pohybem svisle vzhůru kabinu o hmotnosti 400 kg do výšky 5 m za dobu 10 s. a) Jakou práci vykonal motor výtahu? b) Jaký byl při tom výkon motoru?

 Řešení: b) Určení výkonu: a) Určení práce: W = 20 000 J t = 10 s P = ? W P = W/t P = 20 000/10 P = 2 000 W = 2 kW Výkon motoru byl 2 kW. m = 400 kg s = 5 m W = ? J Na kabinu o hmotnosti 400 kg působí Země silou Fg = 4 000 N svisle dolů. Stoupá-li kabina rovnoměrným pohybem, působí na ni motor stejně velkou silou F = 4 000 N svisle vzhůru. W = F ∙ s W = 4 000 ∙ 5 W = 20 000 J = 20 kJ Motor vykonal práci 20 kJ.

Pouze ústně odpovězte: Jaký je vztah pro výpočet výkonu? Vysvětli fyzikální význam značek veličin v uvedeném vztahu. Jak se nazývá jednotka výkonu a jakou má značku? Navrhni způsob, jak předvedeš výkon 1 W.

Jak se změní výkon, když se za stejnou dobu dvakrát zvětší práce? a) Výkon se také zdvojnásobí. b) Výkon se dvakrát zmenší. c) Výkon zůstane stejný.

Eva s Janou soutěžily, která vyšplhá dřív ke značce ve výšce 4 m na tyči v tělocvičně. Jana byla rychlejší, dostala se ke značce za 8 s. Eva tam došplhala za 16 s. a) Jakou práci vykonala každá z nich vyšplháním ke značce, jestliže mají stejnou hmotnost 45 kg? b) Porovnej jejich výkony.

 Řešení: Eva: Jana: m = 45 kg h = 4 m t = 8 s W = ? J P = ? W W = 45 ∙ 10 ∙ 4 W = 1 800 J = 1,8 kJ P = 1 800/8 P = 225 W Obě vykonají stejnou práci 1,8 kJ. Jana má však větší výkon. m = 45 kg h = 4 m t = 16 s W = ? J P = ? W W = m ∙ g ∙ h W = 45 ∙ 10 ∙ 4 W = 1 800 J = 1,8 kJ P = W/t P = 1 800/16 P = 112,5 W

Urči výkon člověka, který zdvihl rovnoměrným pohybem pomocí pevné kladky pytel cementu o hmotnosti 50 kg do výšky 1,5 m za 7,5 s. a) výkon člověka je 150 W. b) výkon člověka je 100 W. c) výkon člověka je 200 W.

Traktor táhne přívěs stálou silou 14 500 N při stálé rychlosti 5,2 km/h. Jaký je výkon traktoru? Rada: jednotka rychlosti musí být v m/s. a) 31 kW b) 41 kW c) 21 kW

Traktor při stálém výkonu 60 kW vyvíjí postupně tahovou sílu 50 000 N, 30 000 N a 20 000 N. Jaké rychlosti dosahuje v jednotlivých případech? Jak se mění rychlost se zmenšující se tahovou silou?

 Řešení: P = 60 kW = 60 000 W F1 = 50 000 N P = F ∙ v F2 = 30 000 N v = P/F F3 = 20 000 N v1 = ? m/s v1 = 60 000/50 000 = 1,2 m/s v2 = ? m/s v2 = 60 000/30 000 = 2 m/s v3 = ? m/s v3 = 60 000/20 000 = 3 m/s Se zmenšující tahovou silou se rychlost zvětšuje.

Pavel o hmotnosti 60 kg vyleze po skále do výšky 4 m za 5 sekund Pavel o hmotnosti 60 kg vyleze po skále do výšky 4 m za 5 sekund. Petr o hmotnosti 72 kg se dostane do výšky 3 m za 4 sekundy. Který chlapec má větší výkon?

 Řešení: Petr má větší výkon. Pavel: Petr: m = 60 kg h = 4 m t = 5 s P = ? [W] P = m ∙ g ∙ h / t P = 60 ∙ 10 ∙ 4 / 5 P = 480 W m = 72 kg h = 3 m t = 4 s P = ? [W] P = m ∙ g ∙ h / t P = 72 ∙ 10 ∙ 3 / 4 P = 540 W Petr má větší výkon.

Použité zdroje: http://www.starestroje.cz/historie/james.watt/james.watt.jpg [cit:2011-09-29] http://www.londongrs.com/Watt/steam_engine.jpg [cit:2011-09-29] galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. http://www.horolezeckametodika.cz/wp-content/uploads/hrebsnihjist.jpg [cit:2011-09-29]